13
Ook het onderhoud, van de straatverlichting zou wellicht voor aanbesteding in aan
merking kunnen komen.
De Voorzitter zegt, dat het welstandstoezicht Breda geschiedt krachtens een gemeen
schappelijke regeling. Wil de gemeente daarvan af dan moet zij een opzegtermijn van
3 jaar in acht nemen.
Betwijfeld wordt of Gedeputeerde Staten met opzegging zullen instemmen. Het toe
zicht wordt nu in het algemeen zo verdeeld, dat bouwplannen in de uitbreidings
plannen worden getoetst door de supervisor en de plannen in de overige delen van
de gemeente door welstandstoezicht Breda. Burgemeester en Wethouders zullen er op
toezien, dat t.a.v. zoveel mogelijk werken door derden meerdere inschrijvingen
plaats vinden. Bepaalde projecten zullen openbaar kunnen worden aanbesteed.
Wethouder Trompers merkt op, dat dit niet altijd kan worden doorgevoerd. Regel
matig terugkerende onderhoudswerken - spreker denkt aan de plantsoenen - kunnen
moeilijk jaarlijks opnieuw worden aanbesteed. Als een bepaalde aannemer het werk
goed doet en heeft gedaan is het voor een ander gemakkelijk het jaar of de jaren
daarop tegen lagere prijzen het werk uit te voeren. Deze zou dan kunnen profi
teren van het goede werk van zijn voorganger. Zulks moet echter onbillijk worden
geacht.
Het lid Kop vraagt of de gehanteerde normen met betrekking tot het onderhoud der
plantsoenen gecontroleerd zijn. Spreker heeft zich door een deskundige laten ver
tellen, dat de normen vrij hoog zijn en dringt aan op een kritische gesteldheid
in deze.
De Voorzitter zegt toe de cijfers te zullen doen controleren.
Het lid Beljaars vraagt wat er uit de bus is gekomen van het voornemen tot in
krimping van het pontveer over de Mark naar Hoeven.
Het lid Siereveld acht de aan dit veer ten laste te leggen- kosten ook veel te
hoog en vraagt of dat ook niet uit te besteden is.
De voorzitter zegt, dat de gemeente verantwoordelijk is en blijft voor het verkeer,
dat ter plaatse overgaat en meent, dat uitbesteding daarom niet mogelijk is. Reeds
genomen maatregelen met betrekking tot de frequentie van het pontveer zullen de
kosten wellicht met een derde deel drukken.
d. begroting grondbedrijf:
Het lid Siereveld mist onder de inkomsten een opbrengst wegens in gebruik gegeven
grond Jongmans.
Wethouder Trompers antwoordt, dat een gedeelte is verhuurd aan Smits voor f 78,
per jaar? een ander deel is in gebruik gegeven aan Bouwmeester, het eerste jaar
gratis vanwege hoge afrasteringskosten. Dit jaar wordt een pachtsom ontvangen
doch deze is nog niet in de begroting verwerkt.
e, begroting maatschappelijke zorg:
Het lid Krijnen acht de bedragen, geraamd op post 611 in bepaalde gevallen aan
de erg ruime kant en meent, dat hier niet meer van "bijstand" kan worden gesproken.
De Voorzitter merkt op, dat bijstand wordt verleend met inachtneming van de zoge
naamde divosanormen.
Het lid Krijnen vraagt voorts, of de subsidie voor bejaardenverenigingen niet kan
worden opgetrokken tot f4,per lid, nu alles zoveel duurder is geworden.
Wethouder Ooven merkt op, dat verschillende gemeenten subsidiëren in bepaalde
activiteiten, andere subsidiëren per lid. Een subsidie per activiteit kan natuur
lijk stimulerend werken.
De Voorzitter meent, dat, indien een verhoging van de subsidie noodzakelijk blijkt,
speciaal in verband met bepaalde activiteiten der verenigingen, een verzoek daar
toe in welwillende behandeling zal worden genomen.
Het lid Beljaars wijst op de grote verschillen in de verpleegprijzen der verschil
lende inrichtingen.
De Voorzitter zegt, dat de gemeente geen controle op deze prijzen heeft, hetgeen
als een grief wordt ervaren.