25
De voorzitter antwoordt dat verordening formeel aan gestelde eisen moet
voldoen. Het verbaast spreker dat de leden met een zekere deskundigheid
over deze ingewikkelde materie spreken. Spreker blijft staan op standpunt
door Gedeputeerde Staten ingenomen. Ook het Verificatiebureau der Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten stelt zich op dit standpunt.
De meerderheid van het college van burgemeester en wethouders voelt
er voor de verordening ongewijzigd te laten en af te wachten wat Gedepu
teerde Staten zullen opmerken.
Het lid Kop stelt voor, het zwembad als tak van dienst te handhaven.
Overigens akkoord met voorstel Burgemeester en Wethouders.
Het lid v.d. Dries zegt, dat deze materie niet gemakkelijk is. De
practijk is onder de huidige verordening ontstaan en heeft geen reden tot
klachten gegeven. Hoewel spreker respect heeft voor de heren die de advie
zen hebben opgesteld, waarvan hij één persoon reeds 40 jaar kent, voelt
hij vooralsnog het meest voor het ongewijzigd laten voortbestaan der rege
ling.
Het lid Snoeys zegt het voordeel van een z.g. supervisor niet goed in
te zien. De supervisie kan het best in handen blijven van de gemeente-se
cretaris. Wijziging zal zeker kostenbezwarend werken.
De voorzitter antwoordt dat over deze materie wel een avond zou kun
nen worden gesproken. De wet eist een regeling als door Gedeputeerde Staten
bedoeld. De raad heeft bepaalde werkzaamheden afgescheiden en diverse per
sonen met taken belast. Spreker denkt aan direkteur en kassier. De secre
taris is voor daden van hen niet verantwoordelijk. Daarom dient een derde
te worden aangewezen als verantwoordelijk aan burgemeester en wethouders
voor het financieel beheer. Uiteraard is het dan niet de bedoeling deze
functie weer terug te brengen bij de secretaris. Spreker wijst ook op de
taak van de direkteur.
Tot 1958 voldeed de bepaling aan de wensen van Gedeputeerde Staten.
Bij de benoeming van de toen in functie zijnde administrateur tot secreta
ris is dat veranderd. Spreker stelt voor thans tot het nemen van een be
sluit over te gaan.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het meerderheids
standpunt van burgemeester en wethouders.
17. Voorstel inzake instelling van een
verwarmingsb edri j f
18. Voorstel tot het verlenen van een
subsidie aan het Bedrijfsapostolaat.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform de voorstellen van bur
gemeester en wethouders.
19. Voorstellen uit het midden van de
raad.
Hiervan wordt geen gebruik gemaakt.
Wel verzoekt het lid Beljaars aan het college, een commissie van ad
vies in te stellen, samengesteld uit diverse groeperingen der bevolking
teneinde een beter inzicht te verkrijgen in de bepalingen van de Algemene
Bijstandswet. Deze personen zouden dan een vraagbaak kunnen zijn voor hen
die voor bijstand in aanmerking kunnen komen. De wet zou zijns inziens
op deze wijze beter tot haar recht komen.