69. Het lid Lommen zegt graag het taxatierapport te hebben ingezien. Besloten wordt zonder hoofdelijke stemming tot verkoop over te gaan met restrictie, dat de inhoud van het taxatierapport met betrekking tot de woning de instemming van het college van Burgemeester en Wethouders kan hebben. Het lid Kop dringt aan op vervangend contingent. 12, Voorstel tot wijziging van het raadsbesluit dd 12 juni 1964, strekkende tot vaststel ling van een verordening betreffende de be handeling van aanvragen om bijstand en van bezwaarschriften als bedoeld in de artike len 29 en 38 van de Algemene Bijstandswet. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van Burge-r meester en Wethouders. 13, Voorstel tot benoeming van de commissie tot wering van schoolverzuim. Met algemene stemmen wordt besloten tot benoeming der huidige leden van de oommissie. Gevraagd zal worden of benoeming wordt aanvaard. 14, Andere voorstellen, uit het midden van de Raad. Voorzitter licht intentie van dit agendapunt toe in verband met eerder bij rondvraag gedaan voorstel der leden, althans laatst van êên der leden inzake wijziging uitbreidingsplan voor bebouwing langs Ewoudsdam. Het komt spreker niet voor betwisting vatbaar, dat de Raad ergens bevoegd heid moet hebben, voorstellen te doen buiten de agenda. In vorige vergadering stelde spreker terecht, dat dit niet tijdens rond vraag kan geschieden. Zie hiertoe art.26 3e lid van het reglement van orde. Ook de literatuur stelt dat rondvraag niet bedoeld is, voor het doen van voorstellen buiten de orde. Het probleem is daarmede niet opgelost. Van de behandeling van de agenda punten kan ook niet afgeweken worden. Alhoewel de voorzitter een belangrijke rol heeft in de agendering en behandeling, heeft hij niet alleen het recht van samen stelling van de agenda in de vergadering. Het college van Burgemeester en Wet houders en de Raad spelen hierin mee. Door het bepaalde in artikel 48, 2e,lid der gemeentewet heeft de Raad het recht over andere zaken te beraadslagen en te besluiten. In het reglement van orde kunnen daarover(beperkende) bepalingen worden op genomen. Spreker wijst op de beperkende bepalingen in het vastgestelde reglement (art. 16) (slechts 2 x het woord voeren over hetzelfde onderwerp, hetgeen weer rkiet geldt voor rapporteurs, en voor hen die een voorstel of amendement hebben ingediend.) I Ook het artikel 26 van het reglement houdt een beperking in en wel in die «in, dat een voorstel of een amendement door nog ten minste 2 leden moeten worden gesteund. Voorts houdt artikel 43 van het reglement een beperking in. Dit artikel liandelt over de wijziging van het reglement. Elders zijn er reglementen, welke het recht van voorstellen verder beper ken dan bedoeld in de artikelen 16, 26 en 43 van het reglement in deze gemeente on wel dat voorstellen, door raadsleden tevoren schriftelijk moeten worden inge diend. Een dergelijke bepaling komt, als gemeld, niet voor in het reglement voor t.e gemeente Zevenbergen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1964 | | pagina 71