15 bestuurlijk terrein behoeft niet te worden gevreesd. De gemeentelijk gedele geerde is hoorder en adviseur. Het lid Beljaars is de mening toegedaan dat het voorstel tot een belang rijk stuk behoort. Door omstandigheden heeft hij dit nagenoeg niet kunnen be studeren. Trouwens alle stukken werden deze maal vrij laat toegezonden. Wat meer tijd voor rustige bestudering was wel gewenst. Kan overigens de gedachte van het lid van der Beek begrijpen. En dan de gemeentelijk gedelegeerde Ge zien de practijk elders ziet spreker toch bezwaren in de regeling. In de meeste gevallen wordt een pottékijker niet op prijs gesteld. Ook voor de gedelegeerde is de rol niet begerenswaardig. Van deze persoon hangt wel veel af. Hij kan de zaak maken of breken. Al bij al ziet spreker een behoorlijke ingreep. Is dit alles verantwoord Het gaat hier, -in tegenstelling tot de steden-, om kleine bedragen per vereniging. De Voorzitter antwoordt dat een regeling als deze, eigenlijk al lang tot stand had moeten komen. Rijk subsidieert krachtens bepaalde voorwaarden. Gemeen te geeft in sommige gevallen een nagenoeg gelijk bedrag terwijl verdere voor waarden, als in de rijksregeling, niet worden gesteld. Ook gemeente dient ge lijke rechten te hebben. De ontwerp-regeling voorziet daarin De gemeente staat dichter bij de bron, zodat zonder veel bezwaar een regeling als gedacht nuttig kan werken. Het woord "pottekijker" is aldus spreker geheel onjuist. Zo is dit zéker en vast niet. Men moet uiteindelijk niet vergeten, dat het hier gaat om de be steding van gelden der gemeenschap (belastinggelden) en dat toezicht op de be steding gewenst is. Ook de andere partij zou daartegen geen bezwaar mogen maken Spreker heeft geen bezwaar tegen nadere studie. Wel worden de gemeenten gesteld voor toenemende uitgaven. De aanwijzing van de gedelegeerde kan de methode van werken vergemakkelijken. Het contact tussen vereniging of instelling kan effi ciënter lopen. Met betrekking tot confessionele verenigingen zal aanwijzing van de -gedelegeerde geschieden ieder naar eigen religie. Sommige verenigingen heb ben, aldus spreker, reeds gevraagd naar een gemeentelijk gedelegeerde. De nieu we werkwijze bevalt daar goed. Het lid Snoeijs vraagt zich af of deze regeling wel zin heeft. Z.i. is hier sprake van een doublure. Spreker weet dat o.a. het Ministerie van Maat schappelijk Werk accountants in dienst heeft, die regelmatig rond gaan. Moet dit nu twee keer gebeuren In vele gevallen worden de werkzaamheden door de bestuursleden pro-deo verricht. De controleurs zullen niet van de deur zijn. Misschien is een en ander, aldus de Voorzitter, voor het Ministerie aan leiding om de controle aan de gemeente over te laten. Het lid de Koning wijst op de tweeslachtige politiek. Aan de ene kant de verplichte uitgaven b.v. ten behoeve van scholenbouw nagenoeg zonder en aan de andere kant subsidies in het sociale vlak met controle als hier voorgesteld. Zijn de personen, die de gemeente uitzendt, wel voldoende bekwaam. Spreker denkt hierbij niet speciaal aan het uitoefenen van controle maar in het kennen van het beleid. Voor het vaststellen van de onderhavige regeling ziet spreker geen grote noodzaak. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming besloten conform het voorstel van Burgemeester en Wethouders. De Voorzitter wijst nog op de tekeningen in de raadzaal bevestigd o.a. de bouw van het r.-k. bejaardentehuis. De stukken zijn nagenoeg bestek skiaar. 15. Rondvraag. De Voorzitter beantwoordt nog enige in de vorige vergadering gestelde vra gen, t.w.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1962 | | pagina 16