9
dringend gewenst regelmatig voort te gaan met onbewoonbaarverklaring van
daarvoor in aanmerking komende woningen, omdat daardoor kan worden aangetoond,
dat de woningtoestand slecht is; 20?° van de noodwoningen zal worden afgebro
ken. Gesteld is, dat de noodwoningen niet goed worden onderhouden; Burgemees
ter en Wethouders komen daarvoor uit. Niet verwacht mag worden, -deze woningen
hadden immers reeds 10 jaar geleden gesloopt moeten zijn- dat er veel liefde
aan de dag wordt gelegd om het uiterlijk aanzien van deze noodwoningen te ver
beteren; dit heeft overigens met het woonklimaat niets uit te staan en het
slechte aanzien zal verwijdering bevorderen.
Voor wat de pendel betreft, zegt spreker, dat -sinds het woord- forens
gewijzigd is, hierdoor van lieverlede een ander beeld is verkregen. Er is
enige ervaring opgedaan en men is enigszins gaan berusten in het begrip. De
pendel wordt niet meer als verontrustend aangezien en van de zijde der ar
beidersorganisaties vindt men pendelen binnen zekere afstand zelfs een geluk
kig verschijnsel. Men kan de pendel uiteraard niet aan banden leggen, doch
wel kunnen maatregelen worden genomen, enerzijds gericht op het Kreekkrakplan,
anderzijds op het gebied rond Zevenbergen. Voor dit laatste heeft men te ma
ken met Rotterdam, dat alles in het werk zal stellen, zolang het dit past, om
de pendel te vergroten, Rotterdam zelf heeft geen behoefte aan toeleverings
bedrijven, die daar overigens ook niet passen. Deze kleinere bedrijven zul
len zich vestigen in het gebied rond Rotterdam en gedacht wordt aan het ge
bied van de Brabantse Noordwesthoek en rond de Roode Vaart, Ons beleid moet
er dus op gericht zijn van Rotterdam via een folder van het E.T.I. medewer
king en belangstelling te vragen voor dergelijke bedrijven. Door Gedeputeerde
Staten is bij herhaling er op aangedrongen Zevenbergen als ontwikkelingskern
aangewezen te krijgen. Hoewel dit door de Minister van Economische Zaken is
afgewezen, wordt reeds thans weer door de Provinciale Staten een nieuw onder
zoek ingesteld naar en aandacht gevraagd voor de problemen van het ontwikke
lingsgebied.
Voor wat het begrotingstekort betreft, zegt de Voorzitter dat de reke-
ningscijfers gewoonlijk wel meevallen; gehoopt wordt dat een subjectieve bij
drage uit het gemeentefonds kan worden verkregen. Bij de totaaltellingen moet
overigens rekening worden gehouden met in de begroting voorkomende z,g, dóór
betalingen. Overigens geeft de nieuwe financiële verhoudingswet geen gunstige
perspectieven.
Het lid Beljaars zegt bij de bespreking van de personeelsaangelegenheden
de nadruk te hebben willen leggen op samenwerking met de organisaties om de
moeilijkheden uit de weg te ruimen; spreker heeft enkele punten genoemd, waar
omtrent voorstellen zijn gedaan. De mededelingen omtrent het sociaal fonds
komen spreker vreemd voor; de commissie, welke een beoordeling moet uitspre
ken over uitkeringen, zal zeker aan bepaalde eisen moeten voldoen, doch men
moet aan de organisaties vrijheid laten om plaatselijke moeilijkheden op te
lossen door overleg. Worden de eisen te hoog gesteld komt er niets van terecht;
hiervoor moeten normale mensen met een gezond verstand worden aangewezen.
Ten aanzien van de promotiegelegenheid is medegedeeld, dat er slechts
beperkte mogelijkheden zijn; dit is juist. Doch indien er een aantal gemeenten
is, waar bepaalde toelagen gegeven kunnen worden, dan moet dit ook hier kunnen
gebeuren; de normen zijn geen wet van Meden en Perzen. Hierop is geen ant
woord ontvangen.
De toelage van 30 m3 vrij gas ligt spreker niet zwaar; de Voorzitter
heeft gezegd dat twee van de drie fitters bij bepaalde moeilijkheden bereik
baar moeten zijn; de derde fitter krijgt deze toelage niet, doch het merkwaar
dige is, dat laatstbedoelde de betrokken fitter, die geen telefoon heeft,
moet gaan waarschuwen; dit is toch een vreemde situatie.
Ten slotte is het woord pendelen gevallen; spreker is van mening dat daar
mede aan de mensen geen dienst wordt bewezen; zijn echter geen maatregelen mo
gelijk, dan is het een gelukkig verschijnsel, dat Rotterdam mogelijkheden