nHHHH
36
acht het wel van belang dat de brug er komt, doch nog niet is gesproken ever
een andere oplossing, welke slechts de helft gaat kosten nl. een Bailey-brug;
niemand is er mede gebaat als men straks veel moet betalen.
De Voorzitter ontkent dat een Bailey-brug goedkoper zal zijn; immers er
zou dan sprake moeten zijn van een rolbrug of een hefboombrug. Een andere brug
is niet te maken, omdat er geen pijler is, noch wordt toegestaan. Een hefboom-
brug kost zeer veel aan bedieningskosten en zeker meer dan een vaste brug, waar
van thans sprake is.
^et lid Trompers zegt zich niet met de voorgestelde financiering te kunnen
j verenigen.
De Voorzitter antwoordt dat wel aan andere belastingen aandacht is besteed,
doch het college meent ook niet verhoging van de rioolbelasting b.v. te kunnen
voorstellen. Deze brug en alles wat er aan vastzit moet worden gezien als een
algemeen belang voor heel Zevenbergen, waarvan dus ook de kosten op het alge
meen moeten drukken.
Het lid de Koning herinnert er aan, dat door de Voorzitter bij de behan
deling van het vorige agendapunt is gezegd, dat het benodigde bedrag van
5*500,uit de begroting is te halen. In het verleden is toegegeven dat de
uitgavenramingen ruim zijn opgezet; de meest subjectieve norm ligt in de be
groting zelf en op de afzonderlijke begrotingsposten kan gemakkelijk 20% ge
legd worden, zonder dat zulks opvalt bij de toezichthoudende organen. Spreker
zegt er voor 100% van overtuigd te zijn dat de benodigde 7*100,zonder
slag of stoot uit de gewone dienst gevonden kunnen worden; men behoeft dan niet
over belastingverhoging te spreken en de kosten worden dan door het algemeen
betaald* Het begrotingstekort is in feite niet zo afschrikwekkend als het wordt
voorgesteld.
De Voorzitter zegt zich gaarne te scharen achter de uitgesproken hoop, dat
dekking wel uit de gewone dienst is te vinden; niettemin eisen Gedeputeerde
Staten concrete aanwijzing van dekkingsmiddelen.
Het lid Snoeijs wijst op een driejarige ervaring, welke hem heeft geleerd
dat tekorten steeds groter worden. Steeds moet worden nagegaan welke besteding
het meest preferent is. In Zevenbergschen Hoek en Langeweg zijn wel meer ur
gente projecten, ook in Zevenbergen b.v. een zwembad, de sanering van de ge
meente, waarvan de entree allerlammentabelst is; zo is er ook nog de sportpark-
aanleg te Zevenbergschen Hoek; spreker meent dat men het plan voor een brug
en voor het maken van opritten rustig kan laten rusten en laten voor wat het is.
De in het pre-advies gegeven cijfers over de frequentie van het verkeer, zijn
reeds van oudere datum en afkomstig van de Stichting van de Landbouw, die bij
deze brug belang heeft; al met al is de waarde van deze cijfers twijfelachtig.
Deter ware het dat de gemeente zelf een onderzoek instelt naar de verkeersfre-
quentie. Bovendien rijst de vraag of de gemeente Hoeven met dit voorstel in
stemt; indien zulks niet het geval is zullen de kosten voor Zevenbergen nog ho-
ger worden.
De Voorzitter antwoordt dat van de hele opzet niets kan komen als Hoeven
daarmede niet zou instemmen; spreker heeft echter goede hoop, dat Hoeven ter za
ke hedenavond nog een gunstig besluit zal nemen. De in het pre-advies opgenomen
frequentie-cijfers zullen momenteel nog wel wat gunstiger zijn, want de produc
tie der suikerfabriek neemt nog steeds toe. Spreker koestert omtrent de gege
ven cijfers niet de minste twijfel en neemt aan dat deze zijn voortgevloeid uit
een behoorlijk onderzoek. Inderdaad zijn er nog wel andere projecten uit te
voeren, doch de taak van de Raad kan niet worden teruggedraaid tot de tijd van
v6<5r 1940, toen men met allerlei zaken achteropkwam; het is noodzakelijk een
ruime visie te houden en noodzakelijke projecten moet men niet laten couperen
door financiële manipulaties. Wil men het beleid van het verleden voortzetten,
dan raakt men hopeloos achter.
Het lid Beljaars vraagt of het niet mogelijk is -als de kosten verbonden
aan aanleg der opritten dekking vragen- om deze kosten op te vangen via een
retributie; een brug levert voor de personen, die er gebruik van maken, voor-