IJ 107$ Het lid Snoeijs antwoordt dat dan de zaken niet op deze wijze in het prae-advies moeten worden voorgesteld; van de raad kan niet worden verwacht dat hij "verleden tijd" goedkeurt. Hoe hoog zijn overigens de architectkosten? Dit is, aldus de voorzitter, in een percentage uitgedrukt en in een van overheidswege vastgestelde schaal, welke voor woningwetbouw afwijkt van andere bouwwerken. Het lid de Koning.merkt op, dat gemeentewerken heeft te kennen gegeven dat men het maken van/plannen wel aan kan. deze De voorzitter stelt dat hierbij ook het beleid van Burgemeester en Wet houders in het geding is; gemeenteweiken is overladen met werkzaamheden en Burgemeester en Wethouders zullen mede moeten bepalen wat praevaleert. Het voorstel om deze werkzaamheden aan architecten op te dragen is overigens af komstig van de directeur van gemeentewerken. Het lid de Koning acht het ontwerpen van plannen voor 3 woningen niet zo een geweldig probleem. De voorzitter zegt dat ook gemeentewerken er niet uit zal komen; de Hoofd-Ingenieur-Directeur vindt altijd wel iets waarop hij meent te moeten afdingen; steeds zijn er allerlei manipulaties noodzakelijk om een aanvaard bare prijs te krijgen. Bovendien, als de dienst hieraan moet werken, zal deze werkzaamheid administratief verrekend moeten worden. Het lid de Koning acht het onmogelijk een en ander precies uit te split sen. De voorzitter antwoordt dat een en ander zuiver het gevolg is van de ver doorgevoerde en gespecialiseerde vorm, waarop de centrale boekhouding wordt gevoerd; deze administratie staat op zeer hoog peil en wordt zelfs beschouwd als voorbeeld voor andere gemeenten. Het lid Snoeijs zou wel eens een toelichting willen hebben, wat deze di rectie kost. De voorzitter stelt er bij te blijven, dat ée dienst dit werk voorshands niet aan kan. Het lid de Koning constateert, dat zulks in andere gemeenten wfel mogelijk blijkt te zijn. De voorzitter antwoordt, dat het gemeentebestuur er niet uit kan komen voor een aanvaardbare prijs; dit schijnt van gemeente tot gemeente te verschil len. Plan Noord heeft een aardig aanzien gekregen en niemand zal toch beweren dat dezé woningen niet gezien mogen worden. Het lid Snoeijs zegt daaronder toch ook wel echte Sing-SJng gevallen te hebben opgemerkt; de later gebouwde woningen hebben wellicht een beter aanzien. De voorzitter repliceert, dat er in ieder geval variatie moet komen; het scheppend vemogen van de dienst raakt op een zeker tijdstip ook uitgeput en tenslotte moet men gereed zijn als het bouwvolume 1961 afkomt. Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens besloten overeenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders. De openbare vergadering wordt daarna geschorst. Na heropening van de openbare vergadering, wordt aan de orde gesteld agenda 5, punt D Voorstel tot verkoop van grond. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders. punt E Voorstel tot het verlenen van een crediet voor onderaoek naar de meest gewenste oplos sing met betrekking tot de haven van Zeven bergen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders, met dien verstande, dat het crediet voorshands maximaal f.2500,- zal bedragen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1960 | | pagina 87