IJ
107$
Het lid Snoeijs antwoordt dat dan de zaken niet op deze wijze in het
prae-advies moeten worden voorgesteld; van de raad kan niet worden verwacht
dat hij "verleden tijd" goedkeurt. Hoe hoog zijn overigens de architectkosten?
Dit is, aldus de voorzitter, in een percentage uitgedrukt en in een van
overheidswege vastgestelde schaal, welke voor woningwetbouw afwijkt van andere
bouwwerken.
Het lid de Koning.merkt op, dat gemeentewerken heeft te kennen gegeven
dat men het maken van/plannen wel aan kan. deze
De voorzitter stelt dat hierbij ook het beleid van Burgemeester en Wet
houders in het geding is; gemeenteweiken is overladen met werkzaamheden en
Burgemeester en Wethouders zullen mede moeten bepalen wat praevaleert. Het
voorstel om deze werkzaamheden aan architecten op te dragen is overigens af
komstig van de directeur van gemeentewerken.
Het lid de Koning acht het ontwerpen van plannen voor 3 woningen niet zo
een geweldig probleem.
De voorzitter zegt dat ook gemeentewerken er niet uit zal komen; de
Hoofd-Ingenieur-Directeur vindt altijd wel iets waarop hij meent te moeten
afdingen; steeds zijn er allerlei manipulaties noodzakelijk om een aanvaard
bare prijs te krijgen. Bovendien, als de dienst hieraan moet werken, zal deze
werkzaamheid administratief verrekend moeten worden.
Het lid de Koning acht het onmogelijk een en ander precies uit te split
sen.
De voorzitter antwoordt dat een en ander zuiver het gevolg is van de ver
doorgevoerde en gespecialiseerde vorm, waarop de centrale boekhouding wordt
gevoerd; deze administratie staat op zeer hoog peil en wordt zelfs beschouwd
als voorbeeld voor andere gemeenten.
Het lid Snoeijs zou wel eens een toelichting willen hebben, wat deze di
rectie kost.
De voorzitter stelt er bij te blijven, dat ée dienst dit werk voorshands
niet aan kan.
Het lid de Koning constateert, dat zulks in andere gemeenten wfel mogelijk
blijkt te zijn.
De voorzitter antwoordt, dat het gemeentebestuur er niet uit kan komen
voor een aanvaardbare prijs; dit schijnt van gemeente tot gemeente te verschil
len. Plan Noord heeft een aardig aanzien gekregen en niemand zal toch beweren
dat dezé woningen niet gezien mogen worden.
Het lid Snoeijs zegt daaronder toch ook wel echte Sing-SJng gevallen te
hebben opgemerkt; de later gebouwde woningen hebben wellicht een beter aanzien.
De voorzitter repliceert, dat er in ieder geval variatie moet komen; het
scheppend vemogen van de dienst raakt op een zeker tijdstip ook uitgeput en
tenslotte moet men gereed zijn als het bouwvolume 1961 afkomt.
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens besloten overeenkomstig het
voorstel van Burgemeester en Wethouders.
De openbare vergadering wordt daarna geschorst.
Na heropening van de openbare vergadering, wordt aan de orde gesteld
agenda 5, punt D Voorstel tot verkoop van grond.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van Burgemeester en Wethouders.
punt E Voorstel tot het verlenen van een crediet
voor onderaoek naar de meest gewenste oplos
sing met betrekking tot de haven van Zeven
bergen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van Burgemeester en Wethouders, met dien verstande, dat het crediet voorshands
maximaal f.2500,- zal bedragen.