1051 op uitgebreide voorlichting, dan zullen de adviezen in den vervolge worden be perkt. Het lid Trompers zegt dat de Voorzitter hem blijkbaar verkeerd heeft be grepen; hij heeft enkel bedoeld te zeggen, dat in andere gevallen het minder heidsstandpunt niet zo uitvoerig wordt belicht; overigens is nog steeds niet duidelijk hetgeen de Voorzitter omtrent de directeur van gemeentewerken heeft gezegd. De Voorzitter antwoordt dat de directeur niet voldoende op de hoogte en niet geheel georiënteerd was; daarom heeft spreker geadviseerd het voorstel aan te houden. Meent de Baad echter op het voorstel te moeten ingaan, dan zal spre ker het besluit uitvoeren en is hij van de verantwoordelijkheid af; derhalve wil de Raad beslissen en daarop goedkeuring trachten te verkrijgen, soit. Het lid Beljaars zegt zich er over te verheugen, dat deze functionarissen trachten een eigen woning te krijsen, doch hierbij moeten hem enkele opmerkin gen van het hart. Het is treurig/bij een dergelijke kwestie niet in de vergade ring van Burgemeester en Wethouders wordt geprobeerd tot een compromis te ko men, doch dat men tracht zijn eigen zin door te drijven. Spreker heeft nu reeds het unheimisch gevoel, dat deze twee bouwadspiranten de dupe moeten wor den van deze tweespalt; dit zit mij niet lekker zegt spreker. In de loop van het vorig jaar is het plan van Kessellaan besproken en dit werd op verzoek van het lid de Koning aangehouden; het is toch wel sterk uitgedrukt om nu te zeg gen dat er geen uitbreidingsplan is® Zouden de onderhavige personen ter plaat se bouwen, dan zullen deze woningen wellicht een iets geringere inhoud hebben, doch dit behoeft toch geen bezwaar te zijn. Het bezwaar van van Opstal zal zich richten tegen buren uit de St.Jorisstraat e.d. afkomstig. Voor wat de kre dietverstrekking betreft, ofschoon spreker daartegen de vorige bezwaar had, behoeft dit, gezien de huidige situatie, thans geen moeilijkheid te zijn. Daarnaast speelt dan nog de grondprijs. Zou de voorgestelde prijs aangehouden worden voor deze twee hogere functionarissen, dan levert dit ongeveer ƒ.3.000,- minder op dan in een normaal geval. Zou de Secretaris de gemeente echter ver laten en de woning verkopen, dan zou dit een douceurtje voor hem betekenen. Spreker zou daarom als losse gedachte de vraag willen stellen of het mogelijk is een bepaling in het besluit op te nemen, dat de gemeente bij eventuele ver koop voorkeur heeft, zulks ter ondervanging van woningmoeilijkheden voor een eventuele opvolger. Overigens vindt spreker het vreemd, dat de Wethouders deze aangelegenheid vastkoppelen aan de procedure met de firma van Opstal en hij vraagt zich af of men nu aan t sjacheren is of niet. Men moet op een zeker moment bepaalde al gemene belangen behartigen, doch men moet niet stellen dat men iets zal laten vallen als de Raad maar zoet is; dit herinnert teveel de zaak Eichmann. Als het een algemeen belang betreft is men verplicht te helpen en persoonlijke motieven mogen dan niet gelden. Ook al was de Secretaris sprekers persoonlijke vijand, dan nog zou hij zijn medewerking in deze d££rom niet weigeren, doch de ze koppeling van zaken is beneden peil. Wethouder Eland zegt, dat de Wethouders deze zaken niet aan elkaar hebben gekoppeld en vraagt of het lid Beljaars het verstandig zou vinden de lopende procedure voort te zetten als het huidige voorstel wordt geaccepteerd; de pro cedure heeft dan geen zin meer. Het lid Snoeijs vraagt of de afspraken, waarop de Voorzitter doelt, monde ling dan wel schriftelijk zijn gemaakt. De Voorzitter antwoordt dat het gaat over mondelinge afspraken, welke weliswaar geen betrekking hadden op de inhoud, doch wel op betere woningen. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming besloten overeenkomstig de voorstellen van Burgemeester en Wethouders. 6. Voorstellen tot wijziging der begrotingen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1960 | | pagina 64