964
De Voorzitter wijst er op dat men zich wel moet realiseren ons principe
om ons primair aan de rijksregelingen te conformeren» Nu een en ander reeds
in het politiek vlak heeft gespeeld, moet men niet denken dat de Minister een
verder gaande financiële regeling zal accepteren. Spreker kan zich echter wel
de gedachtengang van Arka indenken, welke de 25$ premie in glijdende schaal
wil doortrekken tot spaargrondslagen van f. 11.700,Kabo wenst echter deze
lijn ook naar beneden door te trekken, waardoor een premie zou ontstaan tot
b.v. 60$, terwijl de regering niet verder wenst te gaan dan 25$® De regering
stelt Irgens een grens voor welstand en redeneert consequent, dat iemand met
een salaris boven f. 7®000,zelf moet kunnen sparen. Burgemeester en Wethou
ders hebben bij hun voorstel hierop principieel doorgeredeneerd.
Het lid Beljaars voert aan, dat het -terwijl nog vele werknemers een ho
norering beneden het z.g. bestaansminimum hebben- toch juist is om de laagst
betaalden zoveel mogelijk te helpen, indien men er van uitgaat dat het sparen
bevorderd moet worden. Als de regering dan iets fout doet, is er voor de ge
meente geen aanleiding dit over te nemen. De gemeenten kunnen toch van de
rijksregeling afwijken en dan geef ik er -aldus spreker- de voorkeur aan de
laagstbezoldigden zoveel mogelijk te helpen® Als deze mensen vooruit willen ko-
men, moet dit door ons worden gestimuleerd®
De Voorzitter wijst op hetgeen dienaangaande in het prae-advies is gestel^
van de maximale normen mag niet worden afgeweken} dit wordt overigens ook door
Kabo erkend en het gemeentebestuur heeft het maximaal bereikbare voorgesteld®
Het lid Ooijen vindt het toch wel erg om tegen te stemmen als er geen an
dere mogelijkheden zijn; desondanks blijft spreker er bij dat zij, die het
hardst om bezit verlegen zijn, niet aan hun trek komen®
Het lid de Koning, die het bezwaar van de vorige spréker volkomen kan de
len, begrijpt dat van de richtlijnen niet kan worden afgeweken.
De Voorzitter zegt dat het de taak van de organisaties is te trachten
hierin verbetering te brengen®
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming besloten overeenkomstig het
voorstel van Burgemeester en Wethouders.
22® Voorstel tot het in het leven roepen
van een "Stichting sociaal fonds ge-
meentepersoneel11
Het lid de Koning zegt in principe niet tegen dit voorstel gekant te zijn}
desondanks heeft hij wel bezwaar tegen het gestelde sub B in het ontwerp-be-
sluit (jaarlijkse bijdrage door de gemeente van een som, gelijk aan het bedrag,
hetwelk door de leden van het fonds wegens bijdragen over het afgelopen jaar
is bijeengebracht). Als ter zake geen voorzieningen worden getroffen is het
mogelijk, b.v. door geld aan te trekken, grote bedragen van de gemeente te vra
gen en dit te verdelen®
De Voorzitter wijst er op, dat het hier slechts gaat over f.0,15 per week
per contribuant; overigens is spreker van mening, dat deze bepaling op bezwaar
zal stuiten bij Gedeputeerde Staten, nu ook de rente van het kapitaal aan het
fonds ten goede komt. Het is echter te proberen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens besloten conform het voorstel
van Burgemeester en Wethouders.
23® Behandeling van bezwaarschriften tegen
de eléktriciteitsbelasting.
Het lid de Koning zou gaarne een vraag stellen met betrekking tot reële
bezwaren, welke niet schriftelijk zijn vastgelegd.
De Voorzitter verzoekt deze vraag te verplaatsen naar de aansluitende be
sloten vergadering.