908
Aan- en afvoer per spoor is z.i. primair en aan- en afvoer per schip secondair.
Spreker noemt bedrijven als van Opstal en Hartman. Z.i. zoekt men de terreinen
te ver af.
De voorzitter antwoordt dat hij het geheel met het gesprokene eens is.
Echter ligt elk geval toch weer verschillend. Hetgeen Zevenbergen kan bieden,
moet benut worden. De gemeente beschikt over spoorraccordement, over een ver
binding te water en behoorlijke wegen. De mogelijkheden voor de toekomst worden
toegelicht aan de hand van de structuurkaart.
In de gedachtengang van het lid Grootenboer zijn alle mogelijkheden aanwe
zig. Deze dienen dan ook benut te worden. Men moet verscheidenheid kunnen bie
den. Zo zou de spoorlijn naar de V.C.S0 kunnen worden doorgetrokken voor in
dustrieterrein ten oosten van de Boode Vaart.
Dit kan, aldus spreker niet mooier. Inderdaad zijn er nog vele open vra
gen, welke zo direct niet beantwoord kunnen worden. Heel deze aangelegenheid
dient bezien te worden in het kader van de ontwikkeling Randstad Holland.
Het lid Snoeijs vraagt, wat de gemeente Klundert doet op het territoir
aansluitend aan dat van Zevenbergen, zulks naar aanleiding van het gestelde
onder punt 4 van het voorstel. Meermalen heeft spreker gehoord van de geringe
medewerking en samenwerking der betrokken gemeentebesturen.
De voorzitter antwoordt dat de drie gemeenten Klundert, Zwaluwe en Zeven
bergen samenwerken. Onderling werd afgesproken dat primair het gebied langs de
Roode Vaart tot ontwikkeling zal worden gebracht.
Het lid Snoeijs informeert naar de mogelijkheid van subsidie bij de bouw
van hallen enz. Kan ook hier de regeling toepassing vinden als b.v. te Et ten en
Oudenbosch.
De voorzitter wijst op de inhoud van de 6e industrialisatie-nota. Nieuwe
ontwikkelingsgebieden zullen worden aangewezen. West-Noord-Brabant wordt daarin
niet met zoveel woorden genoemd. Men is de mening toegedaan, dat dit gebied
eigen ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Zondermeer mag worden aangenomen dat
het provinciaal bestuur aan de ontwikkeling van Zevenbergen aandacht zal schen
ken. Zie ook hiervoor het eerder genoemde bericht in de pers. De gemeente komt
in de belangstelling. Het rapport van de provincie zal wellicht nog dit jaar
verschijnen.
Het lid Snoeijs wijst op het z.g. Haringvlietplan. Bij verwezenlijking
er een zodanige trék ontstaan, dat in deze omgeving weinig overblijft. Voor de
ze mogelijke trek ontstaat, dient men in deze omgeving industrieel bezet te
zijn.
De Burgemeester zegt, het hiermede geheel eens te zijn. Dit is inderdaad
zeer belangrijk. Tijdig dienen op velerlei gebied maatregelen te worden genomen.
Zo dient o.a. een gunstig klimaat te worden geschapen. De maatschappelijke
problemen moeten worden bezien, spreker denkt voorts aan sanering, winkelpro
blemen enz.
Niet mag worden vergeten, dat het Haringvlietplan zeer hoog is gegrepen.
Wellicht biedt Noord-Brabant goedkopere ontwikkelingsmogelijkheden.
Intussen, zo verzekert de voorzitter, treft deze gemeente haar maatregelen.
Wij doen wat wij kunnen.
Het lid Beljaars wijst eveneens op de wenselijkheid der gemeentebesturen
om op dit terrein samen te weiken. De mogelijkheden voor vestiging van industrie
ën dienen inderdaad verschillend te zijn. Als zodanig heeft dan ook het industrie
terrein aan de Schansdijk, georiënteerd op scheepvaart, zijn instemming. Deze
verscheidenheid in aanbod zeil veel geld kosten. Deze uitgaven zijn z.i. verant
woord.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van Burge
meester en Wethouders.