904 Door samenwerking is misschien ook via deze weg nog iets te bereiken. Het technisch rapport, uitgebracht door het Ingenieursbureau van Kleef, kost f. 1.250,Vergeefse arbeid is dit geenszins geweest. Hierdoor werd de moge lijkheid van demping nader bezien en voorlopig uitgesteld. Zonder dit rapport was mogelijke demping wellicht geheel uitgesloten geacht. De uitgave is z.i. verantwoord. Graag wordt hierop de goedkeuring der vergadering verkregen» De heer de Koning vraagt nader of deze uitgaaf niet op een ander (nader) rapport betrekking heeft. Spreker bedoelt het rapport waarvoor op maandag 18 augustus jl. des avonds, êèa. der ambtenaren de mening van de leden van de Raad hoorde. De Burgemeester antwoordt dat dit toch werkelijk iets anders is. Dit be trof de mogelijkheid van aanleg van een wateraan- en afvoer via plan noord, waardoor een z.g. overkluizing van de haven achterwege kan blijven. Met spoed diende een en ander nader onderzocht te worden. Zondermeer durfde spreker tij dens of direct na de vergadering, -hoe urgent dit ook was-, geen opdracht te verstrékken. Tijdens de reis terug werd overwogen, hoe dit met de meeste spoed kon worden afgedaan. De leden Grootenboer en de Gouw werden door de voorzitter persoonlijk hierover op straat aangesproken. Eén der ambtenaren zou dezelfde avond nog het standpunt vragen van de leden van de Raad, voorzover deze aanwezig waren geweest tijdens de boottocht (aangezien deze van het eerste krediet op de hoogte waren) alsmede van de heren Wethouders. Hoewel dezelfde avond reeds 6 akkoord-bevindingen verkregen waren, is de ze opdracht niet verstrékt. Een en ander werd na afloop der raadsvergadering dd. 2 september nog me degedeeld. Deze aantekening luidt: "Vervolgens deelt de Burgemeester nog een en ander mede met betrekking tot mogelijke demping van de haven. Laatst werd met Ir.Hamers e.a. gesproken. Dit was op maandag 18 augustus 1958. Des avonds werd nog contact opgenomen met het merendeel der raadsleden teneinde hun standpunt te vernemen met betrékking tot het verschaffen van een nieuw krediet voor het uitbrengen van een tech nisch rapport (omleg in plaats van overkluizing). Hoewel het merendeel met op dracht aan het Ingenieursbureau van Kleef akkoord kon gaan, heeft spreker het achteraf toch beter geoordeeld, de opdracht niet te verstrékken, doch eerst de reactie van de Commissaris der Koningin af te wachten. Ook het Ingenieurs bureau achtte het gewenst de ontwikkeling even af te zien. Daarbij was de tijd voor van Kleef wel heel erg kort. Spreker vermoedt dat een volgende bespreking in de loop van de volgende wéék zal plaats vinden. Wel is békend, dat de Provinciale Waterstaat veel voelt voor een nieuwe weg buiten Zevenbergen (door plan noord) welke dan weer op de Langeweg uit komt nabij het kantoor van de V.C.S. De nieuwe verbinding vanaf de Pelikaan, zal over 2^ jaar gereed moeten zijn". Ook het Heemraadschap is van mening, dat de haven gedempt dient te wor den. Gezorgd moet worden voor een nieuwe verbinding voor de scheepvaart. De V.C.S. heeft eveneens volle belangstelling voor de dempingsplannen. Spreker wil dit uitdrukkelijk stellen. Bekend is, dat de belangen van de land bouwers gediend worden met demping van de haven in de kom der gemeente. Inden» daad moet dit worden bezien in het kader van de aanleg van een nieuwe brug over de Mark nabij Lamgatseveer. Het vervoer per as zou dan weer goed mogelijk zijn. Zo is, aldus de voorzitter, de stand van zaken. Verdere mogelijke stappen kunnen voorlopig in een rustiger sfeer plaats vinden en nader overwogen worden. In augustus en begin september is met betrék king tot de dempingsplannen zeer veel weik verzet.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1958 | | pagina 75