905 Spreker meent dat hier sprake is van een nodeloze uitgaaf De voorzitter zegt, dat vanwege de provincie enige publicaties zijn ver schenen. In verband hiermede is het wellicht gewenst ook op deze plaats enige mededelingen te doen. Spreker vestigt de aandacht op de brief van de Commissaris der Koningin dd. 21 oktober 1958. De persoonlijke mening van de Commissaris is, dat hij voor de verdere ontwikkeling van de gemeente Zevenbergen de demping van de haven, en daarmede de sanering van de kom, van groot belang acht. Spreker belicht de facetten van beide tracé's. Gestreefd moet z.i. worden naar demping van de haven. Te zijner tijd zal toch wellicht rijksweg 17 worden doorgetrokken. De haven was dan gedempt en kon een ander karakter krijgen. Het verkeer midden door Zevenbergen zou z.i. een tijdelijk karakter dragen. Overi gens zou vroeg of laat toch wel een rondweg komen. Vele besprekingen zijn in augustus jl. gevoerd. Gemeentebestuur diende inzicht te geven in de technische en juridische problemen aan de haven-demping verbonden. De plannen van het Heemraadschap waren enigszins zwaar. Contact werd opge nomen met het Ingenieursbureau van Kleef teneinde te kunnen aantonen, dat haven demping goedkoper en effectiever kon geschieden dan aanvankelijk van andere zij den werd gesteld. Tijdens de boottocht naar de Deltawerken werd hierover nog uitgeweid, waar bij spreker de wenselijkheid benadrukte van inschakeling van het Ingenieurs bureau van Kleef. Dit rapport (de z.g. overkluizing) is hier in het geding. Volgens dit rapport waren de kosten van z.g. overkluizing redelijk te achten en het werk was technisch uitvoerbaar. De Hoofdingenieur-Directeur van de Provin ciale Waterstaat moest dit beamen. De uitvoering lag dus voor de gemeente niet moeilijk. Binnen de gestelde termijn van 2^ jaar kan het werk zijn gereali seerd. Ook juridisch zou alles afgewerkt en gereed kunnen zijn. Dit juridisch rapport werd uitgebracht mede op verzoek van de Heemraad voor de Scheepvaart van Mark en Dintel t.w. mr. dr. C.N.M.Kortmann, Burgemeester van Breda. In snel tempo werden besprekingen gevoerd en overleg gepleegd. Een rapport werd opge steld en uitgebracht. De Heemraad voornoemd, was het met de inhoud daarvan ge heel eens en had niets toe te voegen. Z.i. was het rapport, gezien de korte tijd van voorbereiding, uitstékend opgesteld. Dit rapport kostte niets, aange zien dit geheel ten gemeentehuize is vervaardigd. Daarna werd aan de hand van beide rapporten (a. het technische en b. het administratief-juridische) wederom met de Provinciale Waterstaat gesproken. Deze dienst duchtte allerlei bezwaren. De noodzakelijkheid en wenselijkheid van demping zag men in. Desondanks prefereerde men het tracé via het uitbreidings plan noord. Deze weg komt nabij het pompgemaal op de huidige Schansdijk en daar na over het terrein "De Oude Dankbaarheid" en over de haven nqar de Langeweg na bij het kantoor van de V.C.S. Dit zou dan voor deze gemeente, de maximale oplossing zijn. De haven zou dan niet worden gedempt, althans voorlopig niet. Het college van Burgemeester en Wethouders bleef er bij, de pogingen tot demping voort te zetten. Een bespre king met de Commissaris der Koningin is toen gevolgd. De Commissaris wilde echter de Provincie niet in moeilijkheden brengen en tevens de aansluiting van rijksweg 17 met rijksweg 16 niet stagneren. Van de zijde der gemeente werd gezegd, geenszins de aanleg van de rondweg te willen tegenhouden mits met de plannen van de demping stringent kon worden doorgewerkt. In genoemde brief schrijft de Commissaris dan ook: "Ik neem dan ook aan, dat van de zijde van het provinciaal bestuur, aan de dempingsplannen, waar dit mogelijk is, de nodige medewerking zal worden verleend". Het spel is evenwel nog niet uit. Nog wordt niet stil gezeten. Het Heem raadschap van de Mark en Dintel moet in de kom van Zevenbergen nog diverse werkzaamheden verrichten, o.a» de bruggen herstellen. Dit vraagt veel geld.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1958 | | pagina 74