-
865
In het onderhavige geval is de desbetreffende ambtenaar voorbarig ge
weest en het is praematuur dat dergelijke dingen de buitenwereld inkomen.
Het lid de Koning zegt dat een dergelijk voorstel nu toch aan de
orde is.
De voorzitter vervolgt, dat het noodzakelijk is besteksklare plan
nen te hebben, welke moeten worden ingepast. De provinciale planologische
1 dienst zal wellicht van mening zijn dat de plannen gewijzigd moeten wor
den en het zou kunnen zijn, dat dit toevallig in overeenstemming is met
de plannen van Ir.Margry. Het is dan beter alle plannen als één geheel
te bezien en niet in losse groepjes. Als dit thans geschiedt is er ge
legenheid het een op het ander in te passen, zodat een compromis verkre
gen wordt.
Het lid de Koning leest in het voorstel geen enkel woord over het
aantal hierbij betrokken woningen; dit zouden er b.v. 500 kunnen zijn.
Als dan b.v. de eerste 100 woningen geen bevrediging geven, kan de op
dracht voor het resterend gedeelte niet meer worden teruggenomen.
De voorzitter wijst er op dat thans sprake is van ongeveer 18 wo
ningen, verdeeld in 3 gedeelten, naar gelang van de toewijzingen. Het
plan kan dus gemaakt worden voor het geheel, dan wel in drie groepen.
Het lid de Koning heeft hiertegen geen bezwaar, doch wel bestaat
er bezwaar tegen alles aan Ir.Margry op te dragen. Een zodanige totaal
opdracht gaat spreker te vér en hij wenst zich niet daaraan te binden.
De voorzitter zegt dat er direct na de oorlog een zekere verdeling
van taken over verschillende architecten is geweest; de omvang van het
project is thans echter beperkt.
Het lid de Koning is ter ore gekomen dat thans weer een nieuwe op
zichter nodig is; laatstelijk werd ook reeds een tekenaar aangesteld.
Spreker kan niet inzien waarom het ontwerp niet gemaakt kan worden door
het ambtelijk apparaat. Dat er te weinig verscheidenheid is kan niet
hieraan worden geweten, doch wordt veroorzaakt door de wijze van finan
ciering. Het is dus beter een en ander in eigen beheer te nemen en spre
ker kan niet inzien waarom ten behoeve van Ir.Margry vein dit standpunt
wordt afgestapt.
De voorzitter antwoordt dat zulks niet geschiedt ten behoeve van
Ir.Margry. De enige terzake bekwame ambtenaar -die dus tevens over archi
tectonische bekwaamheden moet beschikken- heeft de gemeentelijke dienst
verlaten. Het is daarom bezwaarlijk om voor de provinciale planologische
dienst en het welstandstoezicht acceptabele plannen door de eigen dienst
te doen ontwerpen.
Het lid Eland zou op het hart willen drukken, nu het schetsplan er
reeds is, dé nodige soberheid te willen betrachten, d.w.z. de woningen
niet mooier te maken dan voor het geheel in Zevenbergen passend is, om
dat spreker bevreesd is dat de woningen te duur zullen worden. De pro
jecten horen eigenlijk een huurbedrag van f.10,per week zeker niet
te boven te gaan, anders is het verloren tijd en geld.
De voorzitter kan hiermede instemmen. Een en ander kan wellicht op
andere wijze worden opgevangen. De woningèn mogen zeker niet te duur
worden, doch tevens moet zoveel mogelijk het schone worden bevorderd.
Het is dus gewenst de woningen zo vlug mogelijk in te passen en op kor
te termijn te beschikken over besteksklare tekeningen
Het lid Trompers merkt op dat hier dus weer plannen voor Zevenber
gen aan de orde zijn, doch niet voor Zevenbergschen Hoek en Langeweg;
gevreesd wordt dat aan deze dorpen wederom geen aandacht zal worden ge
schonken.
De voorzitter ontkent dit; gemeentewerken heeft opdracht voor deze
dorpen woningbouw voor te bereiden, zodat onmiddellijk kan worden be
gonnen zodra bouwvolume beschikbaar is.
Het lid de Koning blijft de opdracht aan Ir.Margry te ruim vinden;
zodra de plannen concreet zijn zou spreker willen weten, wat dit méér
gaat kosten.