tfv 772 De voorzitter geeft een resumé van de pogingen der laatste jaren om te komen tot een vaste oeververbinding. De kosten van een vaste brug bedragen ongeveer f.800.000,— tot f.900.000, In het kader van het ontworpen wegen plan is het de vraag of een en ander nog te realiseren zal zijn. Als tussen fase is gedacht aan een baileybrug. Ook hier rijzen diverse vragen. De kosten van een dergelijke brug zijn ook dermate hoog dat het college hiervan enigs zins is geschrokken. Tevens speelt de mogelijke verdere kanalisatie van de Mark ter plaatse een rol. Vanneer de bedding zou worden verlegd, moet ook de brug verlegd worden. Daarom is voorlopig aan een andere oplossing gedacht en wel aan een veerpont. De vraag is echter of hiertoe medewerking kan worden gegeven. De pont is ongeveer 16 m. lang met voor en achter kleppen van 4.5 m. De totale lengte bedraagt dus 25 m. De kosten aan huur verbonden bedragen f.12,per dag plus verzekering enz. Deze pont zou voor 5 jaar kunnen worden gehuurd. De kosten zouden, -zoals tot heden het geval is-, moeten worden verdeeld tussen de gemeente Hoeven en het waterschap de St.-Maartenspolder. De pont moet buiten de vaargeul liggen zodat nog graafwerk moet worden uit gevoerd. Dit stelt het heemraadschap als eis. Dit werk zal ongeveer f.35.000,kosten. De oude pijler moet worden ver wijderd. Dit zal ongeveer kosten f.7.000,—. Dit bedrag komt wellicht geheel terug van ministerie als zijnde oorlogsschade. Moeilijkheden zijn gelegen o.a. in de investering en de exploitatie. De exploitatie kost ongeveer f.13.000,per jaar. Dit bedrag dient te worden verdeeld zoals reeds werd medegedeeld. Het aandeel voor Zevenbergen is ongeveer f.8.000,per jaar. Veergelden zouden niet mogen worden geheven. Omtrent de huur dient met spoed een beslissing te worden genomen. Nader contact met de provinciale waterstaat zal nog worden opgenomen. Wellicht is de provincie genegen in de kosten te participeren in verband met het provinci aal belang. Graag zou het college, alvorens verdere stappen te ondernemen, het gevoe len vernemen van de raad. Het lid Dekkers vraagt waarom de pont zo groot en zwaar moet zijn. Na toelichting door de voorzitter is eerstgenoemde de mening toegedaan dat de eisen dan zeker niet te hoog zijn gesteld. De voorzitter wijst op de inhoud van het verslag naar aanleiding van een gesprek met de burgemeester van Hoeven. Deze ziet geen kans te investeren. An dere projecten hebben z.i. preferentie. Het lid Eland zegt, dat, nu Hoeven niet kan investeren, het plan voor Zevenbergen te zwaar is. De burgemeester antwoordt dat van een bijdrage van Hoeven moet worden uit gegaan, desnoods in de vorm van een claim. Voorts is spreker bereid contact op te nemen met provinciale waterstaat. Het lid Eland vermoedt, dat weinig kans van slagen bestaat. Hoeven heeft overigens met betrekking tot deze kwestie meer belang dan Zevenbergen. Ook het lid Grootenboer is deze mening toegedaan. De voorzitter merkt nog op, dat voorzieningen gewenst zijn. De toestand is min of meer gevaarlijk. Zo mogelijk dient stringenter te worden opgetreden. Het lid Grootenboer vraagt of de gemeente zich voor 5 jaar moet vastleggen. De voorzitter beantwoordt deze vraag ontkennend. Voorts weidt spreker uit over de moeilijkheden in verband met de huidige investeringsbeperkingen. Toch voelt het college voor een doelmatige verbete ring. De vraag is dan ook, indien deze kwestie behoorlijk rond is te krijgen, dient dan in deze richting te worden voortgewerkt of is men de mening toege daan, dat de last altijd te zwaar is.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1957 | | pagina 28