tfv
772
De voorzitter geeft een resumé van de pogingen der laatste jaren om te
komen tot een vaste oeververbinding. De kosten van een vaste brug bedragen
ongeveer f.800.000,— tot f.900.000, In het kader van het ontworpen wegen
plan is het de vraag of een en ander nog te realiseren zal zijn. Als tussen
fase is gedacht aan een baileybrug. Ook hier rijzen diverse vragen. De kosten
van een dergelijke brug zijn ook dermate hoog dat het college hiervan enigs
zins is geschrokken. Tevens speelt de mogelijke verdere kanalisatie van de
Mark ter plaatse een rol. Vanneer de bedding zou worden verlegd, moet ook de
brug verlegd worden. Daarom is voorlopig aan een andere oplossing gedacht en
wel aan een veerpont.
De vraag is echter of hiertoe medewerking kan worden gegeven.
De pont is ongeveer 16 m. lang met voor en achter kleppen van 4.5 m.
De totale lengte bedraagt dus 25 m.
De kosten aan huur verbonden bedragen f.12,per dag plus verzekering
enz. Deze pont zou voor 5 jaar kunnen worden gehuurd. De kosten zouden, -zoals
tot heden het geval is-, moeten worden verdeeld tussen de gemeente Hoeven en
het waterschap de St.-Maartenspolder.
De pont moet buiten de vaargeul liggen zodat nog graafwerk moet worden uit
gevoerd. Dit stelt het heemraadschap als eis.
Dit werk zal ongeveer f.35.000,kosten. De oude pijler moet worden ver
wijderd. Dit zal ongeveer kosten f.7.000,—. Dit bedrag komt wellicht geheel
terug van ministerie als zijnde oorlogsschade.
Moeilijkheden zijn gelegen o.a. in de investering en de exploitatie. De
exploitatie kost ongeveer f.13.000,per jaar. Dit bedrag dient te worden
verdeeld zoals reeds werd medegedeeld. Het aandeel voor Zevenbergen is ongeveer
f.8.000,per jaar.
Veergelden zouden niet mogen worden geheven.
Omtrent de huur dient met spoed een beslissing te worden genomen. Nader
contact met de provinciale waterstaat zal nog worden opgenomen. Wellicht is
de provincie genegen in de kosten te participeren in verband met het provinci
aal belang.
Graag zou het college, alvorens verdere stappen te ondernemen, het gevoe
len vernemen van de raad.
Het lid Dekkers vraagt waarom de pont zo groot en zwaar moet zijn.
Na toelichting door de voorzitter is eerstgenoemde de mening toegedaan
dat de eisen dan zeker niet te hoog zijn gesteld.
De voorzitter wijst op de inhoud van het verslag naar aanleiding van een
gesprek met de burgemeester van Hoeven. Deze ziet geen kans te investeren. An
dere projecten hebben z.i. preferentie.
Het lid Eland zegt, dat, nu Hoeven niet kan investeren, het plan voor
Zevenbergen te zwaar is.
De burgemeester antwoordt dat van een bijdrage van Hoeven moet worden uit
gegaan, desnoods in de vorm van een claim.
Voorts is spreker bereid contact op te nemen met provinciale waterstaat.
Het lid Eland vermoedt, dat weinig kans van slagen bestaat. Hoeven heeft
overigens met betrekking tot deze kwestie meer belang dan Zevenbergen.
Ook het lid Grootenboer is deze mening toegedaan.
De voorzitter merkt nog op, dat voorzieningen gewenst zijn. De toestand
is min of meer gevaarlijk. Zo mogelijk dient stringenter te worden opgetreden.
Het lid Grootenboer vraagt of de gemeente zich voor 5 jaar moet vastleggen.
De voorzitter beantwoordt deze vraag ontkennend.
Voorts weidt spreker uit over de moeilijkheden in verband met de huidige
investeringsbeperkingen. Toch voelt het college voor een doelmatige verbete
ring. De vraag is dan ook, indien deze kwestie behoorlijk rond is te krijgen,
dient dan in deze richting te worden voortgewerkt of is men de mening toege
daan, dat de last altijd te zwaar is.