584 Woningbedrijf. Spreker is hierover niet geheel tevreden. De salarisposten ziet de Commissie graag in de desbetreffende begroting zoals ook tot uit drukking komt in andere bedrijven. Spreker zegt, gezien te hebben, dat de posten voor de timmeman en schilder overgeheveld zijn naar de gemeentebe groting. Dit is hem niet duidelijk. Het antwoord uit het rapport vindt hii niet afdoende. 0 Gasbedrijf. Spreker zegt, dat hij met het volgende wellicht alleen staat.De Commissie heeft hem n.l. niet kunnen overtuigen. Hij stelt zich de vraag, waaruit het tekort is ontstaan. Dit is z.i. ontstaan in twee phasen. en eerste is de huidige prijs van de gasmeters altijd te laag geweest. Voorgesteld wordt, deze thans te verhogen. Ten tweede is de grote klap ge geven door de grootverbruikers (grootbedrijf) en de waroitegasverbruikers in de wintermaanden. Het lid Eland vraagt zich af, waarom de muntgasverbruiker voorlopig het gehele gelag moet betalen. Hij is van oordeel dat beide par- tijen moeten betalen, dus evengoed de grootverbruikers als de muntgasver- bruikers. Hij zag liever dat gelijktijdig een voorstel was gekomen om dit tekort weg te werken. Spreker stelt voor om deze beide regelingen in te la- I ten gaan September - October. Hoewel de muntmeters al enkele jaren beneden de kostprijs liggen, vindt hij een verhoging van f.0,15 tot f.0,60 per maand toch nog al veel. De muntgasverbruikers betalen toch al f.0,01 per m? tj meer voor het gas. Hij stelt nogmaals voor beide regelingen op dezelfde tijd] in te laten gaan. Vee- en vleeskeuringsdienst. Spreker is de mening toegedaan, dat aanvanke lijk werd voorgesteld het keurloon voor ingevoerd vlees met 4 cent t<= verho- I gen. Met een verhoging van 2 cent per kg kan hij accoord gaan. De voorzitter beantwoordt hierna de gestelde vragen. e verhoging van de meterhuur zal straks aan de orde worden gesteld. Wat betreft het Woningbedrijf, hierop wil spreker niet diep ingaan. Uit- I voerige motivering ligt hem niet. Het overhevelen van de salarissen wordt al leen gedaan, wanneer dit in het belang van de dienst is. De voorzitter zegt dat men de hele organisatie moet zien in 4 zuilen: 1 de taak van de gemeente-secretaris 2. de gemeente-ontvanger met centraal kasbeheer 5. de dienst van gemeentewerken (technisch apparaat) 4. het administratief apparaat voor de bedrijven. *1 De voorzitter zegt, dat wat administratief is bij de administrateur thuis I hoort en wat technisch is bij de technici. Indien de raad dit anders wil, dan trekt spreker er zich van terug. ~4.Dj tim?erman f1 de schilder zijn twee technische mensen en de contröle hoort dus niet thuis bij een ambtenaar die daar geen verstand van heeft. Alle l technische werkzaamheden moeten komen onder de technische dienst van gemeente- I werken. De voorzitter zegt te proberen om zo tot een behoorlijke technische I opzet te komen. Op het Gasbedrijf is geen directeur meer. De arbeiders van het f asbedmjf hebben jaren lang zonder enige controle gewerkt. Het is niet moge lijk om mensen individueel te laten werken. Zo moet ook de secretaris toezicht uitoefenen op het administratieve personeel. Controle is overigens geen wantrou wen. Dus ook de technische mensen horen thuis onder toezicht van de technische dienst. Centrale contrSle is nodig. In dit vlak moet men de overschakeling der twee bedoelde personen bezien. Overigens ziet spreker geen problemen. ^et lid Eland antwoordt, dit niet te kunnen begrijpen, doch dit zal wel aan hem liggen. De voorzitter zegt, hier straks nog op terug te komen. Het lid Ooijen zegt, wat het Gasbedrijf betreft, het in grote lijnen met het lid Eland een-s te zijn. Hij is ook van mening, dat de begroting van dit edrijf sluitend moet zijn. Wat betreft het verhogen van de huren der muntme- ers, moet men rekening houden met hen die een uitkering ontvangen ingevolge de noodwet ouderdomsvoorziening. Spreker vraagt uitstel, teneinde deze zaak eens nader te bezien.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1955 | | pagina 24