449 gevraagd te heb ben De oude vrachtwagen werd in 1946 aangeschaft, en werd aanvankelijk ge bruikt als reinigingsauto. Toen de nieuwe reinigingsauto in dienst werd geno men werd de oude wagen als vrachtauto in dienst gehouden en heeft bij het ver voer van materialen enz. grote diensten bewezen. Deze wagen, welke vorig jaar geheel gereviseerd werd, is thans zo slecht, dat het niet verantwoord is hiermee verder te rijden. Het gemeentebestuur heeft de keuze bepaald op een auto van de Nederlandse industrie D.A.F. te Eindhoven, waarvan de kosten f.17000,zullen bedragen. Het lid Grotenboer betreurt het dat vorig jaar nog zo grote kosten zijn gemaakt, terwijl bekend had moeten zijn dat deze toen reeds slecht was. De voorzitter zegt dat men steeds graag zoveel mogelijk de zaken herstelt om hiervan langer te kunnen profiteren. De manco's welke zich thans voordoen betreffen vooral de niet-gereviseerde delen. Steeds is met de auto's gesukkeld. Of dit aan de bediening of onderhoud ligt kan de voorzitter niet beantwoorden. De D.A.F.-wagen is ingesteld op langzaam rijden en dikwijls stoppen. Het lid Eland deelt mede indertijd, toen crediet gevraagd werd voor een nieuwe reinigingsauto/of een en ander wel verantwoord en rendabel was, De toezegging van verhoging van reinigingsrechten en samenwerking met andere ge meenten heeft de Baad doen besluiten tot aankoop van een nieuwe wagen. Van de ze samenwerking is echter niets gekomen, zodat deze auto onrendabel is. Toen tertijd werd ermede ingestemd, de oude auto als vrachtwagen te blijven gebrui ken. De oude wagen kan versleten zijn, doch feit is toch ook dat deze geremiseerd is. De heer Eland noemt hier de gemeente Klundert, die dit primitiever en voordeliger doet. ^ot slot deelt het lid Eland mede dit voorstel niet te willen steunen. De voorzitter antwoordt hierop dat er voldoende capaciteit is om 2 auto's in te zetten. De reinigingsdienst is sedert het in gebruik nemen van de nieuwe auto uitgebreid. Volgens een door Gemeente-werken opgemaakt rapport is de nieuw aan te schaffen auto de gehele dag nodig. Indien een vrachtrijder wordt ingeschakeld bedraagt het uurloon f.5,50 en het wachtloon f.1,35 per uur. Bo vendien verricht de chauffeur van een bedrijf geen werkzaamheden, wat met onze chauffeur wel het geval is. Bovendien beschikken alle gemeenten van de grootte als Zevenbergen over goed materiaal. Klundert is wat de omvang der gemeente betreft geen vergelijkbare grootheid. Het lid de Koning is het met de heren Grootenboer en Eland eens. De oude wagen heeft 84.OO0K.M. gelopen, zodat deze niet versleten kan zijn of het moet zijn dat deze ondeskundig is bereden. Bovendien is hem gebleken dat het olie- verbruik sinds de revisie aanmerkelijk gewijzigd is. Uit het gereden aantal K.M. blijkt dat per week 200 K.M. wordt afgelegd, hetgeen absoluut onrendabel is te achten. Bovendien is een auto erg aan slijtage onderhevig bij het rijden van korte afstanden. Het lid de Koning is er voorstander van het particulier initiatief in te schakelen en zal er voor waken dat de overheid dit gaat inperken. Tot slot concludeert het lid de Koning de oude wagen indien deze versle ten is, te verkopen tegen een prijs, welke hoger ligt dan in de begrotingswij ziging is geraamd hetgeen zeer wel mogelijk is. De voorzitter deelt mede, dat de door de heer de Koning genoemde cijfers hem niet bekend zijn. Volgens spreker kan een nieuwe D.A.F.-wagen tenminste 10 jaar worden gebruikt, Indien het particulier initiatief wordt ingeschakeld betekent dit voor de gemeente een financieel nadeel, temeer omdat de wacht- uren voor ons personeel niet behoeven te worden gerekend omdat deze werkzaam heden verrichten. Hierna geeft de voorzitter een berekening betreffende gebruik eigen auto en inschakeling particulier initiatief.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1953 | | pagina 99