i- 355 De taak van de secretaris ligt thans wel geheel anders dan vroe ger, toen in hem meer de administratieve beheerder moest worden gezien* l thans is de secretaris de medebeheerder en heeft hij een gewichtige en' i invloedrijke rol. De veelsoortigheid der vraagstukken, die in een gemeente van enige betekenis dagelijks hun aandacht opeisen, wordt waarschijnlijk door geen enkele andere functionaris in overheidsdienst of in het bedrijfs- pi leven verwerkt. De grote urgentie van vele zaken en het aanmerkelijk versnelde tempcjvan deze tijd accentuëren mede het gewicht van hun beider taak in pij het gemeentelijk raderwerk. De wijze waarop zij hun werk, hun zorg en hun verantwoordelijkheid opvatten is voor de gemeente en haar bevolking van grote betekenis. Van niet geringer belang is hun dagelijkse samenwerking bij de uitoefening van hun taak; een samenwerking, die zich niet dagelijks tot I bespreking van tal van aanhangige zaken behoeft uit te strekken, doch zich tot belangrijke nieuwe zaken en gerezen moeilijkheden over in een bepaald stadium van behandeling zijnde zaken kan beperken. De secretaris moet, en dit is belangrijk, deze samenwerking vooral j beïnvloeden door een goede organisatie van de centrale gemeentelijke administratie, waardoor de wettelijke verantwoordelijkheid van de bur- Jemeester betreffende de voorbereiding en uitvoering der besluiten van de raad en van burgemeester en wethouders wordt verlicht en de mede werking aan de taak van de burgemeester, als gemeentelijk bestuursorgaan! met de handhaving der openbare orde en als orgaan van zelfbestuur met medewerking bij de uitvoering van tal van wetten en voorschriften belast! Ji ook overigens steeds snel wordt verleend. De burgemeester kan tot deze samenwerking het zijne bijdragen door niet rechtstreeks de administratie met omvangrijke opdrachten te belas- ten en daarmede in de geregelde gang van zaken in te grijpen, zonder voorkennis van en overleg met - de secretaris, die voor de gehele ad- ministratie verantwoordelijk is. De wetgever heeft de benoeming van de secretaris gelegd in handen o van de raad; alleen aan deze en niet aan burgemeester en wethouders en de burgemeester is hij ondergeschikt. De ontwikkeling van het bestuur heeft hem in feite van de eenvou dige en persoonlijke "hulp" van voor honderd jaar gemaakt tot mede bestuurder en mede—drager van de zorg, die op de bestuurorganen rust. Hoe minder de burgemeester - al is hij wettelijk met groter be voegdheden bekleed - zich boven de secretaris stelt en hoe meer zij J mét elkaar en naasyelkaar de dagelijkse gang van zaken beïnvloeden, met '"j erkenning en waardering van eikaars bekwaamheden en persoonlijkheid, hoe beter daarop een goede ambtelijke en persoonlijke verhouding kan worden gebaseerd. Deze verhouding kan vooral in deze tijd hun zware taak draaglijk maken en tot voortdurend heil der gemeente strekken. Tot zijn bemoeiingen behoren o.m. voorbereiding en uitvoering van raadsbesluiten, financieel beheer en vermogensbeheer, beheer en onder houd van werken en eigendommen, zorg voor wegen, bruggen, veren, wate ren, straten, plantsoenen, enz., aanbesteding van werken, toezicht op markten, vervoermiddelen, de gezondheidsdienst, de begraafplaatsen, zorg voor brandblusmiddelen, benoeming en ontslag van brandweerperso neel en van secretarie-personeel, toezicht op instellingen van lief dadigheid en toezicht op al wat de gemeente aangaat, voorts het beheer der gemeentelijke diensten en bedrijven, het dienen van bericht en raad :;|j over alle zaken de gemeente betreffende aan de departementen van alge- neen bestuur en het provinciaal bestuur en de medewerking ter uitvoe ring van wetten, algemene maatregelen van bestuur en van provinciale reglementen en verordeningen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1953 | | pagina 7