427
Spreker zegt, dat men wel spreekt van particulier initiatief maar dit is het
zijns inziens evenwel niet. De gemeente moet garant blijven.
De rendabele kosten zijn 100$ maar de Gemeente mag maar 85$ geven. Hier zit een
kronkel. Men redeneert 85$ 100$ maar evenmin als 2 x 2 5 is 85$, 100$. De
desbetreffende personen zullen hier zijns inziens het slachtoffer van worden.
Ook het College van Gedeputeerde Staten zal deze vorm niet accepteren.Spre
ker zegt voorts, dat dit ongeveer hetzelfde systeem is als dat van de Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten afdeling Noord-Brabant. Zij verstrekt gelden aan
de belanghebbenden als de Gemeente gerantie goeft. Spreker meent, dat de Ge-
meent op voordeliger wijze geld kan aantrekken.
Voorts is aah meerbedoelde personen niet medegedeeld, dat zij rekening moeten
houden met de lasten welke als eigenaren straks op hun schouders rusten. Dit
zijn factoren welke komen boven £e lasten van het kapitaal. Spreker zou het
betreuren, indien deze mensen het niet zouden kunnen bolwerken. De gemeente
moet voorzichtig zijn. De raad zal ter zijner tijd moeten beslissen.
Het lid Leijs repliceert dat hij kennis heeft genomen van de voorwaarden
waaronder de Bank hier gelden disponibel stelt, n.l. voor 5 en 5^$. Bij de
bouwvereniging "Het Zuiden" is maar 50 jaar gesteld om het gebouwde in eigendom
te verkrijgen. Als het via de Gemeente loopt duurt het 50 jaar.
Op de door het Adviesbureau voorgestelde wijze wordt het voor de desbetref
fende personal gemakkelijk gemaak£. De mensen moeten anders maar blijven lopen
alvorens zij tot het bouwen kunnen overgaan. Deze Bank maakt het voor hen klaar.
Zij heeft ook bij de officiële instanties gemakkelijker entree. De particulie
ren, waarvan er zijn, die met schrik in het hart ftaar "boven" stappen, willen
heel graag tot het bouwen overgaan en spreker verzoekt dan ook de volledige me
dewerking van de gemeente.
De voorzitter zegt, dat de Gemeente gratis adviseert en spreker vermoedt
dat deze Bank niet.pro deo zal weiken, Vooralnog is hij de mening toegedaan dat
een goedkopere weg te vinden. Dat de Bank vlugger zal weiken moet hij eveneens
betwijfelen. Zij weet niet waar men kan bouwen en dat de grond f.6,k f.7,
per m2 kost.
De desbetreffende personen worden z.i. niet geholpen zoals zij zich dat voorstel
len. Degene die via het Bureau bouwt, zal dit meer kosten, dan wanneer hij op
andere wijze bouwt.
Het lid M.P.Leijs meent een en ander te moeten betwijfelen. Hij noemt
voorts enige voordelen, als daar zijn:
geen architectenhonorarium, geen toezicht.
Dit laatste is voor de voorzitter aanleiding om opte meiken, dat dan de
gemeente toezicht moet houden. Op deze wijze wordt de gemeente in het geweer
groepen.
Het lid Leijs vervolgt, dat door de massa, de kosten aanmerkelijk kunnen
worden verlaagd. De voordelen komen ten goede aan de bouwers, waardoor alles
goedkoper wordt.
Het regeling ten gunste van de bouwers. Indien op andere wijze nog
goedkoper gebouwd, dan verwondert het hem, dat dit Bureau in zovele gemeenten
reeds heeft gebouwd, nog zal gaan bouwen of vergunning heeft aangevraagd. Spre
ker noemt van elke categorie een serie plaatsen op.
Als dit in andere gemeentah. wel kan, moet het hier toch ook mogelijk zijn.
De Voorzitter antwoordt dat hij graag de desbetreffende personen zo vlug mo
gelijk ziet bouwen, maar ook zo goedkoop mogelijk. Hij staat evenwel met enige
reserve hier tegenover eh wel op grond van inlichtingen welke spreker op deze
plaats niet nader uiteen kan zetten. Bit is echter niet ten nadele van bedoelde
Bouwbureau. Het ligt volgens spreker in een ander vlak. Eén ding moet men even
wel goed in de gaten houden en wel, dat de Raad 100$ moet garanderen van iets
wat het Rijk niet geeft,85$ is nimmer 100$