427 Spreker zegt, dat men wel spreekt van particulier initiatief maar dit is het zijns inziens evenwel niet. De gemeente moet garant blijven. De rendabele kosten zijn 100$ maar de Gemeente mag maar 85$ geven. Hier zit een kronkel. Men redeneert 85$ 100$ maar evenmin als 2 x 2 5 is 85$, 100$. De desbetreffende personen zullen hier zijns inziens het slachtoffer van worden. Ook het College van Gedeputeerde Staten zal deze vorm niet accepteren.Spre ker zegt voorts, dat dit ongeveer hetzelfde systeem is als dat van de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten afdeling Noord-Brabant. Zij verstrekt gelden aan de belanghebbenden als de Gemeente gerantie goeft. Spreker meent, dat de Ge- meent op voordeliger wijze geld kan aantrekken. Voorts is aah meerbedoelde personen niet medegedeeld, dat zij rekening moeten houden met de lasten welke als eigenaren straks op hun schouders rusten. Dit zijn factoren welke komen boven £e lasten van het kapitaal. Spreker zou het betreuren, indien deze mensen het niet zouden kunnen bolwerken. De gemeente moet voorzichtig zijn. De raad zal ter zijner tijd moeten beslissen. Het lid Leijs repliceert dat hij kennis heeft genomen van de voorwaarden waaronder de Bank hier gelden disponibel stelt, n.l. voor 5 en 5^$. Bij de bouwvereniging "Het Zuiden" is maar 50 jaar gesteld om het gebouwde in eigendom te verkrijgen. Als het via de Gemeente loopt duurt het 50 jaar. Op de door het Adviesbureau voorgestelde wijze wordt het voor de desbetref fende personal gemakkelijk gemaak£. De mensen moeten anders maar blijven lopen alvorens zij tot het bouwen kunnen overgaan. Deze Bank maakt het voor hen klaar. Zij heeft ook bij de officiële instanties gemakkelijker entree. De particulie ren, waarvan er zijn, die met schrik in het hart ftaar "boven" stappen, willen heel graag tot het bouwen overgaan en spreker verzoekt dan ook de volledige me dewerking van de gemeente. De voorzitter zegt, dat de Gemeente gratis adviseert en spreker vermoedt dat deze Bank niet.pro deo zal weiken, Vooralnog is hij de mening toegedaan dat een goedkopere weg te vinden. Dat de Bank vlugger zal weiken moet hij eveneens betwijfelen. Zij weet niet waar men kan bouwen en dat de grond f.6,k f.7, per m2 kost. De desbetreffende personen worden z.i. niet geholpen zoals zij zich dat voorstel len. Degene die via het Bureau bouwt, zal dit meer kosten, dan wanneer hij op andere wijze bouwt. Het lid M.P.Leijs meent een en ander te moeten betwijfelen. Hij noemt voorts enige voordelen, als daar zijn: geen architectenhonorarium, geen toezicht. Dit laatste is voor de voorzitter aanleiding om opte meiken, dat dan de gemeente toezicht moet houden. Op deze wijze wordt de gemeente in het geweer groepen. Het lid Leijs vervolgt, dat door de massa, de kosten aanmerkelijk kunnen worden verlaagd. De voordelen komen ten goede aan de bouwers, waardoor alles goedkoper wordt. Het regeling ten gunste van de bouwers. Indien op andere wijze nog goedkoper gebouwd, dan verwondert het hem, dat dit Bureau in zovele gemeenten reeds heeft gebouwd, nog zal gaan bouwen of vergunning heeft aangevraagd. Spre ker noemt van elke categorie een serie plaatsen op. Als dit in andere gemeentah. wel kan, moet het hier toch ook mogelijk zijn. De Voorzitter antwoordt dat hij graag de desbetreffende personen zo vlug mo gelijk ziet bouwen, maar ook zo goedkoop mogelijk. Hij staat evenwel met enige reserve hier tegenover eh wel op grond van inlichtingen welke spreker op deze plaats niet nader uiteen kan zetten. Bit is echter niet ten nadele van bedoelde Bouwbureau. Het ligt volgens spreker in een ander vlak. Eén ding moet men even wel goed in de gaten houden en wel, dat de Raad 100$ moet garanderen van iets wat het Rijk niet geeft,85$ is nimmer 100$

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1953 | | pagina 77