405
.preker wil thans voorstellen, hierbij terugkomend op het reeds schrifte
lijk ingediend verzoekschrift ondertekend door zeven leden, om de schriftelijke
rondvraag, ingesteld bij raadsbesluit van 8 November 1948 in te trekken en
daarvoor in de plaats te stellen de mondelinge rondvraag. De brief van de bur
gemeester, welke nog geen uur geleden door middel van de bode weid bezorgd, be
vat de mededeling, dat dergelijke wijzigingen via het college van burgemeester
en wethouders behoren te lopen en (Jat alvorens het Reglement van Orde kan wor
den gewijzigd, advies moet worden uitgebracht door een door de Raad ingestelde
Commissie en dat een en ander niet staande deze vergadering zal kunnen laats
hebben.
preker wil in verband hiermede voorstellen, thans door de Raad, staande
de vergadering, een commissie te doen instellen.
Deze commissie zal, even ;ens staande de vergadering, advies uitbrengen,
waarna het besluit van 8 November 1948 kan worden ingetrolsken.
De voorzitter antwoordt dat het beter is thans nog geen andere punten aan
de agenda toe te voegen.
Wethouder de Brouwer zegt, dat in de meeste omliggende gemeenten aan de
nieuwe raad een behoorlijke agenda wordt voorgezet en hij ziet niet in, waarom
dat ook hier niet mogelijk is.
De voorzitter verzoekt de benoemde wethouders hun plaatsen in te nemen aan
de bestuurstafel en feliciteert hen met hun benoeming.
Na onderling overleg met de wethouders aegt de voorzitter dat hij het beter
achtte geen voorstellen op de agenda te plaatsen, doch hieimede te wachten tot
het nieuwe college van burgemeester en wethouders zou zijn geformeerd.
Zijns inziens bestaat er in dit stadium geen bezwaar, het voorstel een
punt van behandeling te doen uitmaken.
Het onderhavige voorstel is ondertekend door zeven leden van de raad. De i
bedoeling is het raadsbesluit dd.8 Bovember 1948, waarbij de schriftelijke rond-f
vraag werd ingesteld, in te trekken en de mondelinge rondvraag wederom in te
voeren. Tot die wijziging werd indertijd overgegaan, omdat men van mening was
dat een schriftelijke rondvraag meer effectief zou zijn. Het college kon tevoren!
informaties inwinnen bij verschillende diensten. Het antwoord kon derhalve meer j
gegevens bevatten. Indertijd heeft het voorstel nog al enige reacties gewekt
en reeds eerder zijn stemmen opgegaan om de wijziging weer ongedaan te maken
omdat men een mondelinge rondvraag nog effectiever vond. Alszodanig is er dan
ook geen direct bezwaar het voorstel van de zeven leden aan te nemen.
Het lid van Unnik zegt, dat hij er destijds met heel veel genoegen aan medel
heeft gewerkt de mondelinge rondvraag af te schaffen en verklaart zich niet be-
reid zijn stem te geven om de mondelinge rondvraag weer in het leven te roepen, 'i
Wanneer van de schriftelijke rondvraag geen gebruik zou worden gemaakt, zou
spreker een ander standpunt innemen. De rondvraag levert zijns inziens voldoen-,
de op. Het kan best, dat een mondelinge rondvraag nog meer oplevert, maar dan
ontstaat wellicht een toestand, dat bij een raadsvergadering van 1 uur, een
rondvraag komt van 2 uur. Indien overwerkvergoeding betaald kon worden dan was
het nog tot daar toe, maar het nieuwe college zal daar wel geen kans toe zien. i
it laatste is volgens spreker slechts sarcasme. Hij verklaart zich persé tegen
wijziging van het reglement en derhalve tegen het voorstel van burgemeester en i
wethouders.
Het lid M.Leijs merkt op, dat het hem niet verwondert, dat het lid van Un
nik alzo spreekt. Hij was nl. in 1948 ook al bang te laat thuis te komen.
Verschillende malen is de schriftelijke rondvraag al oorzaak geweest, aldus
spreker, dat de belangen van de gemeenteleden niet voldoende konden worden be-
hartigd. Het is zijn hartewens dit artikel van het Reglement van orde neer in
oude luister te zien hersteld. Spreker ondersteunt het voorstel van burgemees
ter en wethouders ten volle. Wanneer hierdoor de vergadering te lang zou duren,
zal niemand het bezwaarlijk vinden dat het lid van Unnik de vergadering voor de
sluiting verlaat.