"irJ
295
scheikdhdeTT
verstandig "burgemeester en wethouders in de aangegeven geest te sug
gereren. Daarnaast echter zou het van belang kunnen zijn om mede over
leg te plegen 0ver de mogelijkheid van een bovengronds net inplaats
van een ondergronds net. Het komt spreker voor, dat deze oplossing aan
merkelijk minder zal kosten.
De heer van de Dries zegt dat- als de raad geroepen wordt om te
beslissen - men de bevolking zoveel mogelijk ter wille moet zijn. In-
dien dit moet geschieden op de thans voorgelegde wijze, dan ziet spre
ker daarin niet zo heel veel bevrediging; zou het echter kunnen geschie
den op de wijze als door de bewoners van Zevenbergschen Hoek wordt voor
gestaan, dan zou dat daarentegen wel bevrediging kunnen wekken.
De voorzitter vindt het prettig, dat het oordeel van de leden op
dit punt unaniem is en stelt daarom voor, dat de raad de wenselijkheid
van electrificatie uitspreekt, doch tevens als zijn oordeel doet kennen
dat de kosten te hoog zijn, zodat burgemeester en wethouders verzocht
worden te willen bevorderen, dat op de voor de ingezetenen meest goed
kope wijze de gehele gemeente van electriciteit wordt voorzien, zoda
nig, dat de kosten niet uitgaan boven 25$ der bestaande normen.
Met algemene stemmen wordt dienovereenkomstig besloten.
XIII.VOORSTEL TOT HST VERLEREN VIN MTmEWBB-
KING INGEVOLGE ARTIKEL 72 DER LAGER ONDERWIJS
WET 1920 AM DE VERENIGING VOOR CHRISTELIJK
SCHOOL ORDERWIJS TE ZEVENBERGEN(INVOERING VAR
Met algemene stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.
XIV.VOORSTEL TOT WEDERTQEWIJZING VM ONROEREND
GOED AAN DIVERSE PERSOHM. 1
Met algemene stemmen wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.
XVRONDVRAAG
Door de heer ELasen is de vraag gesteld, waarom door het gemeente-
bestuur niet is ingegaan op het advies van de organisatie(Kabo) in ver-
band met de wijziging van de diensturen der gemeente-arbeiders.
De voorzitter geeft de volgende toelichting»
Sedert 1940 is de dienst van gemeente-werken zeer belangrijk uit
gebreid en vooral sedert de overschakeling op mijngas is het personeel
|bij gemeente—werken toegenomen. Voor de gemeente-architect gaf het bij
zondere moeilijkheden om een en ander te regulariseren.
De sleur, welke lange tijd had bestaan, werd door het gemeentebe
stuur niet wenselijk geacht. Bij een werktijd in de wintermaanden, wel
ke om 7-30 uur aanving en om 5*30 eindigde waren er onproductieve uren
en moest dus naar zeer bepaalde werkzaamheden worden gezocht.
Daarnaast verkeren de gemeentewerklieden ten opzichte van de ar
beiders in het particuliere bedrijf in bijzondere gunstige omstandighe
den. In het particuliere bedrijf krimpt men het personeel naar behoefte j
in, zulks in tegenstelling met het personeel in overheidsdienst. Voor
laatst genoemd personeel brengt dit met zich, dat men verantwoordelijk
heid behoort te bezitten en dat men een en ander van economisch stand
punt uit moet belichten, hetgeen betekent, dat aan dit personeel een
verantwoorde economische leiding moet worden, gegeven, welke geen cri—
tiek oproept. 11s gevolg hiervan werd een wijziging van de werkuren vast'
gesteld, welke inhoudt, dat in de 4 wintermaanden per dag een uur