267 1dat het gewenst is ontslag te geven 2, dat langer aanblijven niet noodzakelijk wordt geoordeeld. Zowel het een als het ander is hier het geval. Burgemeester en wethouders begrijpen, dat dit voorstel voor de secretaris onprettig isf voor de jonge gemeenteambtenaren daarentegen is de opvatting van het gemeentebestuur omtrent stringente doorvoering van de verordening verheugend, omdat zij daardoor een kans krijgen, Ook financieel bezien betekent het ontslag aan de huidige secre taris een voordeel voor de gemeente. Kaast enkele andere voordelen in verband met een bepaalde organisatie van de secretarie sedert 1946, vervallen -indien de raad daartoe t.z.t. besluit- de functies van secretaris-penningmeester bij het burgerlijk armbestuur, marktmeester en schatter der dranklocaliteiten. Voor de secretaris-penningmeester van het burgerlijk armbestuur is in feite reeds een ambtenaar in dienst omdat het in de bedoeling ligt deze functie bij de afdeling sociale zaken onder te brengen. De werkzaamheden van de marktmeester zullen bij de gedachte reorga nisatie na de indiensttreding van de nieuwe secretaris worden onderge bracht, voor wat betreft het technisch gedeelte bij gemeentewerken en voorzover betreft het administratief gedeelte bij de secretarie. Ook de werkzaamheden van de schatter der dranklocaliteiten vragen geen bijzondere inzet meer, nu ter zake statistische gegevens bekend zijn en richtlijnen zijn vastgesteld, zodat ook deze zaken op de secre tarie behandeld kunnen worden. Voorts is van Gedeputeerde Staten machtiging verkregen -omdat het gemeentebestuur daartoe genoodzaakt was— om een tijdelijk ambtenaar ter secretarie in de rang van adjunct-commies 2e klasse, op een salaris van f. 34OO,in dienst te nemen tijdens de ambtsperiode van deze secretaris. Burgemeester en wethouders berekenen deze te verkrijgen voordelen op minstens f. 4000,per jaar, zonder daarbij rekening te houden met de verschuldigde sociale lasten. Zou de secretaris aanblijven, dan be taalt de gemeente bovendien nogeens netto f,1000,aan pensioensbij dragen, waarvan de secretaris noch de gemeente enig voordeel heeft. Dit is dus geld in het water gegooid. Tenslotte kan vermoedelijk een bedrag van f.1200,worden bezui nigd omdat verwacht mag worden, dat de nieuwe secretaris zal kunnen wor den benoemd op aanvang wedd_e. De totale financiële bezuiniging is derhalve op minstensf. 6200, te stellen. Als uitvoerder van de besluiten van de raad hebben het gemeentebe stuur en ook de burgemeester de plicht het onderhavige voorstel te doen en zij zouden in hun plichten tekortschieten als nagelaten was deze zaak aan de orde te stellen. Overigens wordt de rechtspositie der ambtenaren door deze uitleg niet geschaadj een andere uitleg zou met zich brengen dat de rechts- toestandsregelingen in feite op losse schroeven zouden komen te staan. In verband hiermede hebben burgemeester en wethouders dit voorstel gedaan, waardoor zij dus niet alleen het rijksvoorschrift hebben toege past, zoals dat in de gemeentelijke verordeningen is opgenomen, maar daaraan ook die uitleg geven, die er van rijkswege aan gegeven wordt en het gemeentebestuur stelt, dat het belang van de dienst zich geenszins tegen dit ontslag verzet. Hiermede meent de voorzitter de gronden te hebben aangehaald waar op burgemeester enwethouders voorstellen aan de heer de Brouwer, met ingang van 1 December 195^ eervol ontslag te verlenen als gemeente secretaris, ambtenaar van de burgerlijke stand, secretaris-penningmees ter van het burgerlijk armbestuur en marktmeester.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1951 | | pagina 40