267
1dat het gewenst is ontslag te geven
2, dat langer aanblijven niet noodzakelijk wordt geoordeeld.
Zowel het een als het ander is hier het geval.
Burgemeester en wethouders begrijpen, dat dit voorstel voor de
secretaris onprettig isf voor de jonge gemeenteambtenaren daarentegen
is de opvatting van het gemeentebestuur omtrent stringente doorvoering
van de verordening verheugend, omdat zij daardoor een kans krijgen,
Ook financieel bezien betekent het ontslag aan de huidige secre
taris een voordeel voor de gemeente. Kaast enkele andere voordelen in
verband met een bepaalde organisatie van de secretarie sedert 1946,
vervallen -indien de raad daartoe t.z.t. besluit- de functies van
secretaris-penningmeester bij het burgerlijk armbestuur, marktmeester
en schatter der dranklocaliteiten.
Voor de secretaris-penningmeester van het burgerlijk armbestuur is
in feite reeds een ambtenaar in dienst omdat het in de bedoeling ligt
deze functie bij de afdeling sociale zaken onder te brengen.
De werkzaamheden van de marktmeester zullen bij de gedachte reorga
nisatie na de indiensttreding van de nieuwe secretaris worden onderge
bracht, voor wat betreft het technisch gedeelte bij gemeentewerken en
voorzover betreft het administratief gedeelte bij de secretarie.
Ook de werkzaamheden van de schatter der dranklocaliteiten vragen
geen bijzondere inzet meer, nu ter zake statistische gegevens bekend
zijn en richtlijnen zijn vastgesteld, zodat ook deze zaken op de secre
tarie behandeld kunnen worden.
Voorts is van Gedeputeerde Staten machtiging verkregen -omdat het
gemeentebestuur daartoe genoodzaakt was— om een tijdelijk ambtenaar ter
secretarie in de rang van adjunct-commies 2e klasse, op een salaris van
f. 34OO,in dienst te nemen tijdens de ambtsperiode van deze secretaris.
Burgemeester en wethouders berekenen deze te verkrijgen voordelen
op minstens f. 4000,per jaar, zonder daarbij rekening te houden met
de verschuldigde sociale lasten. Zou de secretaris aanblijven, dan be
taalt de gemeente bovendien nogeens netto f,1000,aan pensioensbij
dragen, waarvan de secretaris noch de gemeente enig voordeel heeft.
Dit is dus geld in het water gegooid.
Tenslotte kan vermoedelijk een bedrag van f.1200,worden bezui
nigd omdat verwacht mag worden, dat de nieuwe secretaris zal kunnen wor
den benoemd op aanvang wedd_e.
De totale financiële bezuiniging is derhalve op minstensf. 6200,
te stellen.
Als uitvoerder van de besluiten van de raad hebben het gemeentebe
stuur en ook de burgemeester de plicht het onderhavige voorstel te doen
en zij zouden in hun plichten tekortschieten als nagelaten was deze zaak
aan de orde te stellen.
Overigens wordt de rechtspositie der ambtenaren door deze uitleg
niet geschaadj een andere uitleg zou met zich brengen dat de rechts-
toestandsregelingen in feite op losse schroeven zouden komen te staan.
In verband hiermede hebben burgemeester en wethouders dit voorstel
gedaan, waardoor zij dus niet alleen het rijksvoorschrift hebben toege
past, zoals dat in de gemeentelijke verordeningen is opgenomen, maar
daaraan ook die uitleg geven, die er van rijkswege aan gegeven wordt en
het gemeentebestuur stelt, dat het belang van de dienst zich geenszins
tegen dit ontslag verzet.
Hiermede meent de voorzitter de gronden te hebben aangehaald waar
op burgemeester enwethouders voorstellen aan de heer de Brouwer, met
ingang van 1 December 195^ eervol ontslag te verlenen als gemeente
secretaris, ambtenaar van de burgerlijke stand, secretaris-penningmees
ter van het burgerlijk armbestuur en marktmeester.