242
De vraag kan gesteld worden of het gemeentel»stuur alle be
zuinigingsmaatregelen, welke mogelijk zijn, heeft doorge
voerd om deze verhoging te kunnen ontgaan; speciaal wordt
hierbij gewezen op de adviseur, wiens salaris thans niet meer
verantwoord wordt geacht. Nu de bezuinigingen, waarop reeds
de aandacht was gevestigdniet zijn doorgevoerd, zal spreker
tegen stemmen.
De voorzitter deelt mede, dat van burgemeester en wet
houders onder de huidige omstandigheden niet ma& worden ver
wacht, dat de oude gasprijzen zonder meer worden gehandhaafd.
De tekorten van de dienst zullen moeten worden betaaLd en het
is onbillijk dit te doen geschieden door degenen, die niet
van gasaansluiting kunnen profiteren. Voorts is het wel
zeer gevaarlijk om thans tot ontslagverlening aan de adviseur
van het bedrijf over te gaan; kortelings is -mede als er
kenning voor de vele en belangrijke diensten, door de advi
seur bewezen- besloten hem voorlopig te handhaven; het zou
niet juist zijn om de heer vsn Rijsbergen nu zijn congé te
geven. Ben adviesinstantie kan niet worden ontbeerd. Indien
aan de gegeven suggestie zou worden gevolg gegeven, zou het
gemeentebestuur zich over eventueel voorkomende kwesties
moeten wenden tot een adviesbureau, afgezien van de daaraan
verbonden kosten, is de voorzitter daarvan huiverig en raadt
daarom ten sterkste af de functie van de adviseur in het ge
ding te brengen, mede op grond van hetgeen dienaangaande in
de loop van het vorig jaar is besloten.
De heer Leijs wijst er op dat van de adviseur twee rap
porten zijn ingekomen en vindt het vreemd, dat de adviseur
in zijn tweede rapport er van is teruggekomen om de voorge
stelde maatregelen ook op de grootindustrie van toepassing
te doen zijn. Dit vindt spreker niet juist en hij herinnert
er aan, dat bij de vorige verhoging der gasprijzen reeds werd
gesteld, dat de lasten door alle partijen moeten worden ge
dragen. Spreker is het met de voorzitter eens, dat zeker
niet dit jaar moet worden overgegaan tot ontslagverlening
aan de adviseur vsn het bedrijf, omdat zulks reeds in het
vorig jasr werd beslist en omdat dit zou getuigen van on
dankbaarheid. In het particuliere bedrijf is het echter zo,
dat -indien er onvoldoende emplooi is- de betrokken functiona
ris wordt ontslagen, ook al heeft hij zich nog zo verdienste
lijk gemaakt. Hiermede behoort rekening te worden gehouden
en het verdient aanbeveling, dat burgemeester en wethouders
zich dienaangaande oriënteren. De vraag wordt voorts gesteld
of niet de mogelijkheid bestaat, de voorgenomen gasprijs
verhoging te reduceren tot 1 cent per m3, doch deze ook te
doen gelden voor de groot-industriezodat één lijn wordt
getrokken en de baten op hetzelfde zullen neerkomen.
De voorzitter verwijst dienaangaande naar de inhoud van
het tweede rapport van de adviseur vsn het bedrijf. Voor de
industrie zijn contracten tot stand gekomen, waarin de gas
prijzen zijn genoemd en voorts een kolenclausule is opgeno
men. Het gaat niet aan om deze contracten eenzijdig te wij
zigen. De aandacht wordt verder gevraagd voor het feit, dat
de distributiekosten zwaarder zijn voor de verbruikers van
huishoudgas, dan voor de grootverbruikers, die echter ook
in de prijsverhoging delen door middel vsn de opgenomen ko-
lenclausnle.