242 De vraag kan gesteld worden of het gemeentel»stuur alle be zuinigingsmaatregelen, welke mogelijk zijn, heeft doorge voerd om deze verhoging te kunnen ontgaan; speciaal wordt hierbij gewezen op de adviseur, wiens salaris thans niet meer verantwoord wordt geacht. Nu de bezuinigingen, waarop reeds de aandacht was gevestigdniet zijn doorgevoerd, zal spreker tegen stemmen. De voorzitter deelt mede, dat van burgemeester en wet houders onder de huidige omstandigheden niet ma& worden ver wacht, dat de oude gasprijzen zonder meer worden gehandhaafd. De tekorten van de dienst zullen moeten worden betaaLd en het is onbillijk dit te doen geschieden door degenen, die niet van gasaansluiting kunnen profiteren. Voorts is het wel zeer gevaarlijk om thans tot ontslagverlening aan de adviseur van het bedrijf over te gaan; kortelings is -mede als er kenning voor de vele en belangrijke diensten, door de advi seur bewezen- besloten hem voorlopig te handhaven; het zou niet juist zijn om de heer vsn Rijsbergen nu zijn congé te geven. Ben adviesinstantie kan niet worden ontbeerd. Indien aan de gegeven suggestie zou worden gevolg gegeven, zou het gemeentebestuur zich over eventueel voorkomende kwesties moeten wenden tot een adviesbureau, afgezien van de daaraan verbonden kosten, is de voorzitter daarvan huiverig en raadt daarom ten sterkste af de functie van de adviseur in het ge ding te brengen, mede op grond van hetgeen dienaangaande in de loop van het vorig jaar is besloten. De heer Leijs wijst er op dat van de adviseur twee rap porten zijn ingekomen en vindt het vreemd, dat de adviseur in zijn tweede rapport er van is teruggekomen om de voorge stelde maatregelen ook op de grootindustrie van toepassing te doen zijn. Dit vindt spreker niet juist en hij herinnert er aan, dat bij de vorige verhoging der gasprijzen reeds werd gesteld, dat de lasten door alle partijen moeten worden ge dragen. Spreker is het met de voorzitter eens, dat zeker niet dit jaar moet worden overgegaan tot ontslagverlening aan de adviseur vsn het bedrijf, omdat zulks reeds in het vorig jasr werd beslist en omdat dit zou getuigen van on dankbaarheid. In het particuliere bedrijf is het echter zo, dat -indien er onvoldoende emplooi is- de betrokken functiona ris wordt ontslagen, ook al heeft hij zich nog zo verdienste lijk gemaakt. Hiermede behoort rekening te worden gehouden en het verdient aanbeveling, dat burgemeester en wethouders zich dienaangaande oriënteren. De vraag wordt voorts gesteld of niet de mogelijkheid bestaat, de voorgenomen gasprijs verhoging te reduceren tot 1 cent per m3, doch deze ook te doen gelden voor de groot-industriezodat één lijn wordt getrokken en de baten op hetzelfde zullen neerkomen. De voorzitter verwijst dienaangaande naar de inhoud van het tweede rapport van de adviseur vsn het bedrijf. Voor de industrie zijn contracten tot stand gekomen, waarin de gas prijzen zijn genoemd en voorts een kolenclausule is opgeno men. Het gaat niet aan om deze contracten eenzijdig te wij zigen. De aandacht wordt verder gevraagd voor het feit, dat de distributiekosten zwaarder zijn voor de verbruikers van huishoudgas, dan voor de grootverbruikers, die echter ook in de prijsverhoging delen door middel vsn de opgenomen ko- lenclausnle.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1951 | | pagina 15