m
- 596 -
f. 12,60 en f. 56,50- Hat hierin begrepen bestanddeel wegens
vergoeding overeenkomstig art. 101 der wet is berekend naar
maatstaf van het gemiddelde van dezelfde uitgaven in 5 gelijk
soortige gemeenten.
Wanneer de schoolgeldtarieven vervolgens worden beschouwd in
verband met deze uitgaven, dan valt direct in het oog, dat van
te lage schoolgeldtarieven hier hiet direct sprake behoeft te
zijn, zulks mede na vergelijking met de in de gemeente Breda
geldende tarieven, welke toch aanmerkelijk hooger blijken te
zijn.
Nochtans zijn zij van oordeel, dat de tarieven wel eenige
wijziging toelaten en dat hiervoor thans het gunstige oogen-
blik is aangebroken. Zij zouden n.l. willen komen tot een meer
doelmatige heffing} een, die tevens rekening houdt met de
grootte der gezinnen en waarbij vanaf het l^e kind en daarboven j
(ongeacht of deze kinderen al dan niet een school bezoeken) een j
heffing in dalende lijn zal worden toegepast. Daarnevens zal de
mogelijkheid worden geschapen dat de hoogere inkomens naar ver-
houding in de toekomst ook hooger zullen kunnen worden belast.
In dit verband behoeven sléchts de geldende en thans voorgestel-i
de ixiriaxB» maximum-gr enz en van het belastbaar inkomen met el
kaar te worden bergeleken. Eenerzijds gelden n.l. oorspronke
lijk inkomens met bedragen van f5500.en daarboven voor de
hoogste klasse van heffing, terwijl volgens de nieuwe regeling
de progressie ten aanzien van het belastbaar inkomen is voort
gezet tot f10000.--, waarmede dus een aanmerkelijke practA-
sche verbetering is tot stand te brengen.
Voor de goede orde ware hier voor een in te voeren gewijzigde f
schoolgeldregeling als voorbeeld aan te nemen de kortelings
voor de gemeente Maastricht vastgestelde verordening, deze ma
terie betreffende, echter met dit voorbehoud, dat inkomens he
neden f. 800.van schoolgeld waren vrij te stellen (evenals
bij de huidige regeling). Ten einde hieraan tegemoet te kun
nen komen en daarmede tevens geen wijziging te brengen in de
laagste klasse van heffing, ware het geheel van het heffings-
tariefmet één klasse te verplaatsen en behoort mitsdien de hoog-g!
ste klasse van heffing te vervallen. .1
Volgens de huidige regeling zou voor belastbare inkomens van
f. 800.-- - f. 90C.— verschuldigd zijn f. 2,70 per leerling.
Volgens de voorgestelde regeling zou zulks bedragen bij een
kind fl+,20, terwijl zulks bij stijging van het aantal kinde
ren tot 7T terugloopt tot f. 2,60 per kind.
Ten slotte stellen zij den Raad voor, ten aanzien van het
bijzonder uitgebreid lager onderwijs te bepalen, dat het hier-
voor te bereken schoolgeld zal bedragen het dubbele van het ta-
rief, geldende voor het bijzonder lager onderwijs. J'
Onder overlegging van de hierop betrekking hebbende stukken
verzoeken zij den Raad, tot vaststelling eener gewijzigde school
geldregeling te besluiten.- I
Besloten wordt, alsnog toe te voeger, dat aftrek slechts geldt]
voor eigen kinderen, niet in de Rijksinkomstenbelasting aange-
slagen.-
Daarna wordt de schoolgeldregeling vastgesteld overeenkomstig
het door B.en W. ingediende ontwerp (aie dossier -1.851.2^