595 - d ivurf 3 I -[ r> ,-v Bewoont sen ondersteunde een eigen huis, hetwelk is bezwaard met een hypotheek, welke ongeveer 50$ der waarde uitmaakt dan kan eveneens een huurtoeslag worden verleend. Om dezente kun nen berekenen moet men de z.g. vaste lasten (hypotheekrente, assurantiekosten, straat-, polder- en grondlasten en een be scheiden bedrag voor onderhoudskosten) over het geheele jaar samenstellen. Dit bedrag wordt gedeeld door 52. Geeft de uit komst hiervan een bedrag, hetwelk hooger is dan f. 2.--, dan kan huurtoeslag ook in deze gevallen worden toegekend, uiter aard tot geen hooger bedrag dan f. 1.--. Geeft de uitkomst een bedrag, hetwelk lager is dan het bedrag, boven hetwelk huurtoeslag wordt verleend, dan moet hetM verschil op den steun in mindering worden gebracht" Er zijn hun verschillende gevallen bekend, waarin bovenge noemde uitkomst lager is dan f. 2.--. Cok zijn er enkele steuntrekkenden, die een eigen huis bezitten, dat niet met hypotheek is belast. Deze huizen vertegenwoordigen echter een waarde, die niet hoog genoeg is, dan dat door ons de verplich ting kan worden opgelegd een hypotheek van 50$ der waarde te vestigen. De eigenaars behoeven dus geen hypotheekrente te be talen en blijven dikwijls met hun onkosten beneden f. 2.-- per week. Bij invoering van een huurtoeslag zouden dus juist de menschen met een eigen huis, al dan niet bezwaard met een hypotheek, eene vermindering op hun steunbedrag zien toegepast. Hier zouden dus zij, die, met wie weet hoeveel spaarzaamheid en offers eenigen xAgkrfjuos eigendom hebben verworven,de dupe worden. Uit overgelegd overzicht zal den Raad het volgende blijken: Van 2l4\. steuntrekkend en hebben 1I4.9 personen bij het invoe ren van een huurtoeslag geen belang; 75 personen ontvangen een toeslag, welke gemiddeld 1$ cent bedraagt en 22 personen zul len op hun steunbedrag moeten worden gekort tot een gemiddeld r bedrag van 90 cent. De Kortingen zijn dus gemiddeld per persoon belangrijk hoo ger dan de toeslagen.- Zij® meenen, den Raad te h®bben aangetoond, dat de voordee- len van een eventueelen huurtoeslag zeer twijfelachtig zijn, dat de invoering eenige billijkheden met zich brengt en mee nen derhalve den Raad te rruaoeten voorstellen, niet tot in voering van huurtoeslag ±jb over te gaah.- 7. Met algemeene stemmen wordt dienovereenkomstig besloten.- XII HET VOORSTEL TOT HERNIEUWDE VASTSTELLING ESNSR VER-I ORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN SCHOOLGELD VOOR HST GETTO ON LAGER ONDERWIJS EN VOOR HET UITGE BREID LAGER ONDERWIJS AAN DE BIJZONDERS SCHOLEN IN DE GEMEENTE ZEVENBERGEN.- j' Burgemeester en Wethouders deelen mede, dat bij schrijven dd. lb Januari 1935, G.nr.ljl,IVe Afd., Ged. Staten hun Co lie- j ge mededeelden, dat de Minister van Binnenlandsche Zaken de schoolgeldtarieven in verband met de plaatselijk aan het G.L.O. en het U.L.O. ten koste gelegde uitgaven (onderschei- denlijk met inbegrip der onderwijzerswedden bedragende f. 63,58 en f. 239,62 per leerling boor belangrijke verhooging j vatbaar achtte. Ter orienteering diene, dat bedoelde uitgaven betrekking hebben op voor het jaar 1933 hoodige onderwijsuit- gaven, voortvloeiende uit art. 101 en overige artikelen der Lager-Onderwijswet 1920 krachtens welke de gemeente aan ande re gemeenten uitkeering verschuldigd is, zoomede nog enkele andere uitgavenbronnen. Van de bovengenoemde bedragen blijven ten laste der gemeente, onderscheidenlijk voor L.C. en U.L.O.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1935 | | pagina 13