595 -
d ivurf
3 I -[ r> ,-v
Bewoont sen ondersteunde een eigen huis, hetwelk is bezwaard
met een hypotheek, welke ongeveer 50$ der waarde uitmaakt dan
kan eveneens een huurtoeslag worden verleend. Om dezente kun
nen berekenen moet men de z.g. vaste lasten (hypotheekrente,
assurantiekosten, straat-, polder- en grondlasten en een be
scheiden bedrag voor onderhoudskosten) over het geheele jaar
samenstellen. Dit bedrag wordt gedeeld door 52. Geeft de uit
komst hiervan een bedrag, hetwelk hooger is dan f. 2.--, dan
kan huurtoeslag ook in deze gevallen worden toegekend, uiter
aard tot geen hooger bedrag dan f. 1.--.
Geeft de uitkomst een bedrag, hetwelk lager is dan het
bedrag, boven hetwelk huurtoeslag wordt verleend, dan moet hetM
verschil op den steun in mindering worden gebracht"
Er zijn hun verschillende gevallen bekend, waarin bovenge
noemde uitkomst lager is dan f. 2.--. Cok zijn er enkele
steuntrekkenden, die een eigen huis bezitten, dat niet met
hypotheek is belast. Deze huizen vertegenwoordigen echter een
waarde, die niet hoog genoeg is, dan dat door ons de verplich
ting kan worden opgelegd een hypotheek van 50$ der waarde te
vestigen. De eigenaars behoeven dus geen hypotheekrente te be
talen en blijven dikwijls met hun onkosten beneden f. 2.--
per week. Bij invoering van een huurtoeslag zouden dus juist
de menschen met een eigen huis, al dan niet bezwaard met een
hypotheek, eene vermindering op hun steunbedrag zien toegepast.
Hier zouden dus zij, die, met wie weet hoeveel spaarzaamheid
en offers eenigen xAgkrfjuos eigendom hebben verworven,de dupe
worden.
Uit overgelegd overzicht zal den Raad het volgende blijken:
Van 2l4\. steuntrekkend en hebben 1I4.9 personen bij het invoe
ren van een huurtoeslag geen belang; 75 personen ontvangen een
toeslag, welke gemiddeld 1$ cent bedraagt en 22 personen zul
len op hun steunbedrag moeten worden gekort tot een gemiddeld r
bedrag van 90 cent.
De Kortingen zijn dus gemiddeld per persoon belangrijk hoo
ger dan de toeslagen.-
Zij® meenen, den Raad te h®bben aangetoond, dat de voordee-
len van een eventueelen huurtoeslag zeer twijfelachtig zijn,
dat de invoering eenige billijkheden met zich brengt en mee
nen derhalve den Raad te rruaoeten voorstellen, niet tot in
voering van huurtoeslag ±jb over te gaah.- 7.
Met algemeene stemmen wordt dienovereenkomstig besloten.-
XII HET VOORSTEL TOT HERNIEUWDE VASTSTELLING ESNSR VER-I
ORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN SCHOOLGELD
VOOR HST GETTO ON LAGER ONDERWIJS EN VOOR HET UITGE
BREID LAGER ONDERWIJS AAN DE BIJZONDERS SCHOLEN IN
DE GEMEENTE ZEVENBERGEN.- j'
Burgemeester en Wethouders deelen mede, dat bij schrijven
dd. lb Januari 1935, G.nr.ljl,IVe Afd., Ged. Staten hun Co lie- j
ge mededeelden, dat de Minister van Binnenlandsche Zaken de
schoolgeldtarieven in verband met de plaatselijk aan het
G.L.O. en het U.L.O. ten koste gelegde uitgaven (onderschei-
denlijk met inbegrip der onderwijzerswedden bedragende f.
63,58 en f. 239,62 per leerling boor belangrijke verhooging j
vatbaar achtte. Ter orienteering diene, dat bedoelde uitgaven
betrekking hebben op voor het jaar 1933 hoodige onderwijsuit-
gaven, voortvloeiende uit art. 101 en overige artikelen der
Lager-Onderwijswet 1920 krachtens welke de gemeente aan ande
re gemeenten uitkeering verschuldigd is, zoomede nog enkele
andere uitgavenbronnen. Van de bovengenoemde bedragen blijven
ten laste der gemeente, onderscheidenlijk voor L.C. en U.L.O.