- te8 - .fry
uitgebracht; Wij hebben in een fractievergadering dat rapport
besproken en het is onze fractie opgevallen, dat vooral op 't
gebied van 't onderwijs het om het R.K. onderwijs te doen is;
zoowel het lager-, het hooger- als het nijverheidsonderwijs.
Het is niet de bedoeling om op onderdeelen van 't onderwijs
in te gaan. omdat ons is gebleken, dat zulkö door ons dage444*
lijksch bestuur is gedaan en volgens onze méening uitstekend
gedocumenteerd. Wij zouden alleen willen trachten na te gaan
wat den rapporteur toch xxgx bewogen kan hebben zoo eenzijdig
het R.K. onderwijs naar beneden te halen. Verschillende vragen
dringen zich op; Wij hij een antwoord op 't rapport bevorderen
dat niet door de protestanten gedeeld wordt om daardoor xxk
zekerder te zijn, dat zijn rapport door de Regeering wordt over
genomen is het de bedoeling om in de goede verstandhouding
die er is tusschen de protestanten en R.K. ingezetenen eene
mirder goede verhouding tot stand te brengen is het de bedoe
ling om eerst het R.K. zix bijzonder onderwijs onmogelijk te ma
ken om daarna het Chr. bijzonder onderwijs het slachtoffer te
doen worden is het de bedoeling om in 't Zuiden het openbaar
onderwijs te bevorderen Het zijn alle vragen die zich bij
het lezen van het rapport opdringen.
Onze fractie meende, dat het noodig was, bij deze vragen een
oogenblik stil te staan omdat wij het op prijs stellen, dat het
antwoord, dat door ons dagelijksch bestuur in concept is samen
gesteld, met algemeene stemmen zal worden goedgekeurd om naar
de Rageering te zenden.
Wij meenen, dat het Chr. Bijzonder onderwijs er bij den rap
porteur goed is afgekomen. Wij hopen, dat zulks de protestanten
niet zal weerhouden, het met de R.K. eens te zijn, en dat zij
met ons van oordeel zullen zijn, dat er voor ons allen groote
belangen op 't spel staan. De verhouding.in onze gemeente tus
schen de R.K. en Protestanten is goed; het volgende punt vart
onze agenda zal zulks weer bewijzen.
Mijnheer de Voorzitter, ik ben er zeker van, dat hetgeen ik
namens onze fractie naar aanleiding van 't rapport gezegd heb,
niet noodig was om onze Protestantsche collegers te overtuigen^
dat het van belang is om 't met ons eens te zijn, want öaar
twijfelt niemand onzer aan; doch wat wij hopen bereikt te heb
b°n" dat is, dat het antwoord, dat door ons dagelijksch bestuur
in concept is samengesteld, als antwoordxxx aan de Regeering j
op 't rapport, zonder veel discussies en met algemeene stemmen
zal aanvaard worden.
Dat zal voor de goede verstandhouding, doch ook voor t bij
zonder onderwijs in onze gemeente, het is _niet onmogelijk voor
geheel Brabant, van 't grootste belang zijn.-
DenHeer van Eek spijt het, dat hij zeer weinig gelegenheid
heeft gehad het rapport in te zien; hij heeft gezien dat het
een zefr lijvig rapport is; de Katholieke Fractie heeft de
stukken reeds een week tevoren in studie genomen, hij is e
daarom voor, beide rapporten te laten cireuleeren, °^at hefc i
gaat om een conclusie te txxkkxx nemen; temeer daar er *1 wordt
gesproken van een scheiding teweeg te brengen. ^Voorzitter
merkt op, dat er ergen haast bij is op 't oogenblik, alles
wacht op dit rapport; de gemeente heeft alleen to pegging tot
on de helft der posten voor 1933 uit te geven; alle uitstel is
alzoo achterop; spreker kan zich indenken, dat de stukken niet
tot in de finesse zijn bestudeerd; er staan ec^®r v^schmen-
dp dineren in die ons betrekkelijk koud kunnen laten, m zijn
gehte^worl? aan de Christelijke» niets, maar dan.ook niets
fan laste ff^legd: daar waar zulks wel geschiedt, betreft het
het R^K. onderwijsandere dingen zijn van minder beteekenis,