2 fZ.
I
De heer Revelman zegt dat hy aan de levenswyze der ingezetenen
nog niet kan «erken dat de algemeenb toestand slechter is dan vroe
ger. De middenstanders huren geheele autobussen af om naar de kermis
te Breda te gaan, doch de ambtenaren zullen dit wel wyselyk laten.
De middelstanders blyken ook aan de ambtenaren hun salarissen niet
te gunnen, doch indien zy op deze wyze blyven voortgaan, zullen de
ambtenaren by wyze van protest hun inkoopen coöperatief doen, niet
in deze gemeente, doch elders.-
De heer van Seggelen toont aan dat deze maatregel voor een klein
gedeelte der burgers in belangryke mate verhooging van belasting be-
teekent. Voor iemand met een inkomen van f. ^0.-- per week beteekent
dit een belastingverhooging van f. 75.Voordat het belastingbil
jet van andere burgers met f. 75.-- is gestegen, moet er nog al heel
wat gebeuren. Bovendien werkt deze maatregel scheef in verband met
de algemeene positie van de ambtenaren. Een bedrag van f. 2500.--
kan toch niet van overwegenden invloed zyn op de begrooting. Vermoe-
delyk hebben Burgemeester en Wethouders het geluid van loonsverla
ging gehoord, doch loonsverlaging mag slechts plaats hebben als
uiterste noodmaatregel en $it laatste is hier niet aanwezig..Het
voorstel acht hy dan ook zeer ontydig.-
De Voorzitter zal de voorstellen van het Georganiseerd Overleg
overbrengen aan Burgemeester en Wethouders. Hy staat zeer pessimis
tisch tegenóver de geste is den Haag omtrent de salarissen der Ryks-
ambtenaren-
De heer van Seggelen acht pessimisme uit den booze. Verder vindt
hy het verkeerd om - zooals thans geschiedt - stemming te wekken in
de gemeente. Hy heeft nog wel vertrouwen in de toekomst en mocht
werkelyk blyken, dat de gemeente in moeilykheden zal komen te ver
keer en, dan zyn de organisaties gaarne bereid om het hunne er toe
by te dragen by de Regeerèng om aan dien toestand een einde te ma
ken -
De Voorzitter verklaart goede nota te hebben genomen van deze
laatste verklaring van den heer van Seggelen.-
De heer van Tiel kan zich niet vereenigen met het voorstel van
Burgemeester en Wethouders. Hy heeft den indruk dat niet de Burge
meester, doch wel de Wethouders zyn overgehaald door de landbouwers.
Deze willen door de politiek van verlaging der ambtenaarssalarissen
ook het schandelyke loon der arbeiders nog met eenige centen verlagen
om hen op deze manier het bloed uit te zuigen.-
De heer Kollenhoven vraagt thans, wat nu eigenjyk de resultaten
van deze besprekingen zyn. Als de Voorzitter nu weer als naar ge
woonte zegt ik zal de wenschen overbrengentaan Burgemeester en Wet
houders" dan zyn we nog niets verder dan vóór den aanvang van de
vergadering. Wenschen overbrengen kan ook schriftelyk gebeuren, en
daarvoor behoeft geen vergadering belegd noch gehouden te worden.
Het Georganiseerd Overleg dient op betere wyze gehouden te worden
dan thansgeschiedt; dit zou beter zyn voor het College van Burge
meester en Wethouders en het zou ook beter zyn voor de ambtenaren.
Het woord zegt het immers zelf: de Voorzitter moet zonder bepaald
mandaat namens het College overleg plegen met de organisatiesen niet
komen om enkel de vergadering te leiden en te vertellen wat reeds
lang by Burgemeester en Wethouders vaststaat; dat is geen overleg.
Ware dit de juiste weg, dan behoefden de organisaties niet hier te
komen om de belangen der ambtenaren te bepleiten, doch zy konden dan
even goed alles op papier stellen en dit aan den Raad inzenden. Ook
dan hooren wy geen tegen-argumenten, evenmin als thans. Door het
aanhooren van beide partyen moet toenadering en een gemeenschappelyk
standpunt ontstaan en dit standpunt (waarmede dus ook de Voorzitter
accoord gaat) moet dan eerst in Burgemeester en Wethouders en daar-
na in den Raad wordèn verdedigd.- Nu de Voorzitter blykbaar niet