28 het bedrag van f. 50000.-- als maximum-crediet genoemd in zijn besluit van 20 December 1929, goedgekeurd bij besluit van H.H. Gedeputeerde Staten van Noordbrabant van 8 Januari 1930, O. nr. 86, tot het aangaan eener rekening-courant-kvereenkomst met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten te 's- Gravenhage, te wijzigen in f. 100.000.--. VII HET VOORSTEL TOT GESLOTEN-VERKLARING VAN WEGEN IN ÉÉN RICHTING IN HET BELANG DER VRIJHEID EN VEILIGHEID VAN HET VERKEER.- Onder verwijzing naar hetgeen zij reeds eerder opmerkten bij hun aan den Raad gericht voorstel tot gesloten-verklaring van de Zuid- Havenkanten in de richting Zuid-West naar Noord-Oost (vergadering van 28 October 1927) hebben Burgemeester en Wethouders de eer den Raad voor te stellen over te gaan tot gesloten-verklaring van de Brugstraat zoowel voor Motorrijtuigen als voor rijwielen vanaf kadastraal perceel Sectie M. nr. 778 tot aan de brug in de richting Noord-West en van de Dijksfcraat vanaf kadastraal perceel Sectie M. nr. 210 tot aan de brug in de richting Zuid-Oost. Hierbij kan gevoeglijk gebruik worden gemaakt van overgelegd ontwe r p-be slui t Door hen is tevens onder de oogen gezien of beide straten ook gesloten moesten worden verklaard voor gewone voertuigen; na ernsti ge overwegingen vermeenen zij, dat zulks met het oog op daaruit voortspruitende moeilijkheden voor diverse landbouwers vooral gedu rende den campagnetijdvooralsnog kan worden achterwege gelaten. Mocht in de toekomst de wenschelijkheid daarvan blijken dan zal door hen alsnog deswege aan den Raad een voorstel tot wijziging der Algemeene Politieverordening worden gedaan. Waar na vernieuwing/in Kerkstraat en Lange Noordstraat alle overi ge straten in deze gemeente het verkeer voldoende kunnen verwerken, vermeenen zij, met een-richting-verkeer in Dijkstraat en Brugstraat en de Havenkanten te kunnen volstaan. der bestrating De Heer Hendriks vindt hét dlechts een halven maatregel; z.i. moe ten de gewone voertuigen er ook onder begrepen worden; alles in een richting, acht spreker veel beter; de praktijk zal leeren, dat men daartoe na een jaar toch zal moeten overgaan; daarom wil^hij thans alles definitief regelen. De Voorzitter merkt op, flat hij aanvanke lijk ook aldus heeft geredeneerd; hij is echter gezwicht voor de be zwaren van de landbouwers, komende uit den Schansdijk. De Heer van Eek wijst er op, dat hij vroeger reeds het een-richting-verkeer heeft voorgesteld; echter moet zulks dan voor allen gelden; nu zul len de motorrijtuigen er op rekenen, dat alles een richting uitgaat en dan zullen.juist de ongelukken plaats hebben; daarom wil hij thans afdoende maatregelen nemen en niet wijken voor bezwaren van enkele landbouwers; het is slechts een questie van gewoonte, zegt spreker. De Heer van Unnik is het hiermede eens, doch is van oordeel dat dit reeds een verbetering is; blijkt straks, zegt spreker, dat het noodig is, dan kan nog een aanvulling plaats hebben; daarenboven is het voor motorrijtuigen en rijwielen slechts een oogenblik tijd, terwijl de voertuigen veel langer tijd voor dit traject noodig heb ben; hij zou het daarom eens willen probeeren, zooals B.en W. voor stellen. De Heer Gommers wijst er op, dat alleen gesproken wordt van voertuigen, komende van de richting „de Dankbaarheid doch^dat hetzelfde geldt voor voertuigen, komende sran den Lamgatschen dijk; ook deze zullen een omweg moeten maken; hij vraagt of het al eens is voorgekomen, dat er ongelukken plaats hadden. De Voorzitter ant woordt bevestigend. De Heer van de Noort merkt op, dat men moet be denken, dat het een groot offer zou zijn voor de landbouwers; de au to's, zegt spreker, zouden dan te snel gaan rijden, daar er niets in

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1930 | | pagina 28