- 8 -
De heer Adriaansen vraagt aandacht voor de problemen die op dit moment
spelen in de Duinstraat en de Verlengde Duinstraat.
1. Het aantal vrachtwagens dat dagelijks beide wegen passeert neemt
zienderogen toe, ondanks het feit dat vrachtwagens, behoudens
bestemmingsverkeer, hier niet in mogen rijden. Hij informeert welke
oplossing het college hierbij denkt te hanteren.
2. Hij zou graag zien dat de Duinstraat gelijktijdig met de Verlengde
Duinstraat tot woonstraat wordt bestemd.
Beide wegen hebben nagenoeg dezelfde verkeersstroom. De snelheid in de
Duinstraat lag ondanks wegwerkzaamheden boven de 50 km grens, waardoor
realiteit niet juist is weergegeven.
Meer snelheidscontroles in de gemeente Woensdrecht zou zeker op z'n
plaats zijn voor de veiligheid van de burgers.
3. De Duinstraat zit qua verkeersintensiteit bij de top 5 van de gemeente
Woensdrecht.
Beide wegen zouden aangepakt kunnen worden voordat begonnen wordt met de
aanleg van de randweg. De A.W.B.-fractie vraagt derhalve of er een
mogelijkheid bestaat om bij de uitwerking van het beleidsplan de
Duinstraat gelijktijdig met de Verlengde Duinstraat mee te nemen.
Tot slot wil hij benadrukken dat bij de realisatie van het plan de
Dorpsstraat in Woensdrecht bij A.W.B. de hoogste prioriteit heeft.
De heer Van Loon deelt mee dat de P.v.d.A.-fractie niet bij de
commissievergadering aanwezig kon zijn en zich nog niet over het
Beleidsplan verkeer en vervoer heeft uitgesproken.
De P.v.d.A.-fractie vindt de samenhang met de randweg van dermate groot
belang dat zij zich pas over het Beleidsplan Verkeer en Vervoer wenst uit
te spreken als het tracé van de randweg bekend is.
De heer Van der Schrier onderschrijft dat er op een aantal punten een
grote samenhang is tussen het Beleidsplan Verkeer en Vervoer en de
randweg. In grote lijnen kan hij zich in het plan vinden doch op bepaalde
specifieke punten zijn er nog een aantal onduidelijkheden die men in de
totale samenhang moet bezien.
De heer Ars begrijpt niet waarom de heer Van Loon heeft gezegd dat de
P.v.d.A.-fractie niet bij de commissievergadering aanwezig kon zijn. De
heer Konings was namelijk wel bij de commissievergadering aanwezig en hij
heeft toen volledig met het plan ingestemd.
De heer Meeuwisse constateert dat reeds nu prioriteiten worden gesteld,
hij had begrepen dat deze discussie in de commissie zou worden gevoerd.
Wethouder Schuurbiers antwoordt dat in de commissievergadering reeds is
gesteld dat het Beleidsplan Verkeer en Vervoer na vaststelling slechts ten
dele kan worden uitgevoerd.
De nota geeft duidelijk aan dat de aanleg van de randweg zal leiden tot
verscheidene aanpassingen in de bestaande wegenstructuur, doch deze
aanpassingen kunnen pas na aanleg van de randweg worden gerealiseerd.
De realisatie van het Beleidsplan is mede afhankelijk van het beschikbare
budget. Het plan is voor meerdere jaren opgesteld en moet gefaseerd worden
uitgevoerd.
Wegen als de Duinstraat en de Verlengde Duinstraat kan men pas aanpakken
in de tweede fase als de randweg is gerealiseerd. Er geldt op deze wegen
een rijverbod voor vrachtverkeer, doch handhaving is een probleem wegens
tijdgebrek bij de politie.
M.b.t. de inspraakmogelijkheden deelt hij mee dat het raadsbesluit na
vaststelling van het BW wordt gepubliceerd. Na de publikatie is er nog
een bezwarentermijn van 4 weken.
De heer Meeuwisse stelt dat tijdens de informatieavond de toezegging is
gedaan dat er nog een inspraakprocedure gevolgd zou worden.
De heer Adriaansen merkt op dat het Verkeersbureau heeft aangegeven dat
Duinstraat en Verlengde Duinstraat gerealiseerd kunnen worden voordat de
randweg wordt aangelegd.