- 3 -
Hij hoopt echter wel dat de brief die onlangs door een aantal bewoners is
geschreven niet tot tweespalt zal leiden onder de bevolking van Heimolen. Hij
is van mening dat Heimolen nu de rijen moet sluiten en moet proberen een
geheel te vormen.
De heer Ars is blij met het besluit van de Vlaamse regering om de HSL langs de
E19 en de A16 aan te leggen. Toch wil hij nog niet al te hard juichen en
waarschuwt hij voor teveel optimisme. Men is het nog niet eens over het
wisselgeld en daar zijn we te allen tijde de dupe van. Mocht men het niet eens
worden dan komt het haventracé weer in beeld, aldus de minister, en anders
krijgen we een goederenspoorHij zal dergelijke prestigeprojecten wel nooit
begrijpen. Hij maakt zich dan ook ernstig zorgen, niet alleen om de ingreep in
het landschap, maar ook om de aanlegkosten die bijna 10 miljard bedragen. Hij
vraagt zich af hoe een land dat op allerlei manieren moet bezuinigen en waar
sociale en gezondheidszorg steeds verder worden uitgemergeld, deze kosten moet
opbrengen. Want uiteindelijk zullen de lasten door de Nederlandse samenleving
moeten worden gedragen.
Ook een rendabele exploitatie is twijfelachtig, terwijl wordt ingeleverd op de
leefbaarheid zal ook de rentabiliteit van het langzame treinverkeer onder druk
komen te staan. Kortom een ontwikkeling waar A.W.B. niet achter staat.
De voorzitter is van mening dat iedereen zijn zegje heeft kunnen doen en stelt
voor over te gaan tot de orde van de agenda. Hij concludeert dat men zich
gezamenlijk heeft ingezet voor een aantal belangen en hoopt dat de bewoners
van Heimolen een goede plek vinden binnen hun nieuwe gemeente.
1. Vaststelling notulen van de vorige vergadering.
De notulen van de openbare vergadering d.d. 25 april 1996 zijn de leden in
concept toegezonden.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming de notulen ongewijzigd vast te
stellen.
2Mededelingen.
Verwezen wordt naar de bij de agenda behorende lijst van mededelingen.
Bespreking volgt over de navolgende punten.
18Platform Hoge Snelheids Trein Nederland; bericht d.d. 15apr96 inzake
brochure "Doel of middel? Een andere kijk op de hogesnelheidstrein".
De heer Ars stelt dat in deze brochure is uitgegaan van de noodzaak
tot het in gebruik nemen van extra paden voor het goederenvervoer. De
folder geeft tevens aan dat men sinds enige tijd twijfelt aan de
noodzaak hiervan.
Zowel de Belgische als de Nederlandse overheid richten hun aandacht op
het goederenvervoer richting het oosten, met name naar Duitsland. Ook
de meningen van de Belgen voor een nieuw spoor ten noorden van
Antwerpen zijn nog verdeeld, aldus deze brochure.
Gezien de berichten van de laatste dagen over het wisselgeld voor de
HST, o.a. dit goederenspoor, wordt het tijd dat er duidelijkheid komt.
Deze brochures zaaien twijfel.
Wethouder Bosman antwoordt dat er begin mei op een bijeenkomst in
Bergen op Zoom is meegedeeld dat het kabinet heeft besloten om de
spoorlijn langs Breda te laten lopen.
M.b.t. het goederenspoor hebben de aanwezige vertegenwoordigers van de
betrokken gemeenten op diezelfde bijeenkomst duidelijk aangegeven dat
eerst grondig moet worden onderzocht of een goederenspoor noodzakelijk
is
Het kan niet zo zijn dat deze gemeenten de problemen die Antwerpen
heeft met zijn infrastructuur, moeten oplossen. Dit standpunt wordt
tevens gesteund door de leden van Gedeputeerde Staten.