Openbare vergadering
van de raad der gemeente Woensdrecht op 31 oktober 1995 des avonds om 20.00
uur in de raadszaal.
Aanwezig-voorzitter
-secretaris
-de leden
-wethouders
Afwezig
H.W.M. Klitsie, burgemeester.
F.A.J. Jansen.
Adriaansen, Ars, Forman, Huijgens, De Klerk-Tempelaars,
Jansen, De Keijzer-van Dongen, Meeuwisse, Dragt-Keller,
Konings en Van Loon.
Schuurbiers, Beekhuijzen en Bosman.
met kennisgeving Ir. Van der Schrier.
De voorzitter opent de vergadering met gebed.
Tot voorstemmer wordt door het lot aangewezen de heer Van Loon.
1Vaststelling notulen der vorige vergadering.
De notulen van de openbare vergadering van 26sep95 zijn de leden in con
cept toegezonden.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming de notulen ongewijzigd vast te
stellen.
2Mededelingen.
Verwezen wordt naar de bij de agenda behorende lijst van mededelingen.
Bespreking volgt over het navolgende punt.
17A. Kaarsmaker: verkeerssituatie Heimolen; zie antwoordbrief d.d.
26sep95 nr. Cl-5619.
De heer Meeuwisse merkt op dat deze situatie al eens eerder in cowmil
is behandeld. Op basis van de toen beschikbare gegevens is destijds
geadviseerd geen maatregelen te treffen en het in ontwikkeling zijnde
beleidsplan verkeer en vervoer af te wachten.
Bij de ter inzage liggende stukken heeft hij een snelheidsmeting aan
getroffen uit 1991 die nooit in de commissie is behandeld. Gezien de
uitslag van die snelheidsmeting kan hij zich de zorg van de bewoners
ter plaatse heel goed indenken. Om de situatie objectief te kunnen
beoordelen verzoekt hij dit punt met alle relevante gegevens opnieuw
in cowmil te behandelen.
Mevrouw De Klerk onderschrijft dat verkeersintensiteit en -snelheid op
Heimolen schrikbarend hoog zijn. Zij is van mening dat er op korte
termijn maatregelen genomen moeten worden. De huidige verkeerssituatie
is onverantwoord. Door het vele sluipverkeer is deze buitenweg een
drukke verkeersader geworden. Veel verkeer, komend vanuit Zeeland en
de zuidwesthoek, dat ten oosten van Bergen op Zoom moet zijn maakt
gebruik van deze buitenweg, terwijl de route via Antwerpsestraat,
Olympialaan en de rotonde aan de Huijbergsebaan gerichter is.
Het zware vrachtverkeer en in de zomermaanden de tankwagens en Bel
gische aanhangwagens met stro vormen een groot risico voor bewoners,
fietsers en voetgangers.
In de cowmilvergadering van december 1993 is aan de verkeersproblema
tiek van Heimolen geen hoge prioriteit toegekend. Vanwege de vele pro
jecten op verkeerskundig gebied is toen besloten het beleidsplan ver
keer en vervoer op te stellen. Dit plan wordt in 1996 afgerond. Doch
gezien de komende winterperiode vindt zij het niet verantwoord om het
nemen van maatregelen nog langer uit te stellen. Dit hoeft geen kost
bare zaak te zijn.