- 7 -
Dit is deels te wijten aan de grote stapels werk die op het bureau liggen
en deels aan het feit dat men nog niet zo ver is. Hij hoopt dat de raads
leden er begrip voor hebben dat het even duurt voordat een dergelijk sy
steem goed werkt.
Verder zijn er een aantal medewerkers die zich weinig aantrekken van het
systeem. Die medewerkers zijn hierop aangesproken en er zijn duidelijke
afspraken gemaakt. Degenen die deze afspraken niet nakomen zullen over
enige tijd steviger worden aangepakt.
De heer Hui-ictens heeft voldoende duidelijkheid gekregen over de gang van
zaken. Hij hoopt dat deze zaak op korte termijn wordt afgehandeld.
De voorzitter sluit niet uit dat deze zaak nu weer maandenlang bij de Raad
van State blijft liggen. Hij hoopt dat de heer Jansen daar dan net zo dui
delijk is.
De heer Jansen vindt die opmerking niet terecht. Hij zit hier niet voor
belanghebbende. Belanghebbende heeft bezwaar aangetekend, de gemeente
blijft bij haar besluit en krijgt de gelegenheid om zich te verweren. De
raad is door de gemeenschap gekozen om dergelijke zaken af te handelen. De
raad heeft het college ingehuurd om die brief voor te bereiden en dat is
niet of te laat gebeurd. Dit had de gemeenschap 25.000,kunnen kosten
omdat er helemaal geen verweer was. Gelukkig blijkt het nog goed te komen.
Dat is een heel andere zaak dan het recht van de belanghebbende. Het recht
van belanghebbende is geen moment in gevaar geweest. Als de gemeente ver
stek laat gaan is er geen weerwoord en de Raad van State weegt af.
Hij is van mening dat de gemeenteraad is gekozen om de belangen van alle
burgers te behartigen. Er ligt een claim van 25.000,die de gemeente
raad niet wil geven. Dat is een raadsbesluit waar alle leden achter staan.
Doch het college verzaakt om tijdig een verweerschrift te sturen en daar
spreekt hij het college op aan.
De wethouder voert aan dat er zo veel werk ligt. Hij is echter van mening
dat het systeem niet werkt. Er zitten fouten in het systeem, want er wer
ken mensen mee. Er wordt gewerkt met lijsten, er zijn signaallijsten. Als
die signaallijsten niet overkomen zit het fout. Volgens het college is het
een sluitend systeem, doch op de derde brief van de Raad van State staat
een leeg stempel. De datum van ontvangst is niet ingevuld. Dit is voor hem
het bewijs dat het systeem niet werkt. Erger nog, op de vierde brief ont
breekt zelfs de stempel. Het systeem werkt dus niet, het heeft niet ge
werkt of men wil er niet mee werken.
Het college had in deze situatie moeten zeggen dat er iets was misgegaan
en dat het de volgende keer beter zou gaan. De reden om dit aan de orde te
stellen is gelegen in het feit dat in het raadsvoorstel is opgenomen dat
het verweerschrift niet in de commissie is behandeld vanwege het korte
tijdsbestek en dat is niet juist. Het college had in het raadsvoorstel als
argumentatie moeten aanvoeren dat men vergeten was om een verweerschrift
op te stellen. De C.D.A.-fractie stelt voor om deze onwaarheid uit het
raadsvoorstel te verwijderen.
De heer Van Loon is blij dat betrokkene geen rechten heeft verspeeld. Wat
dat betreft heeft hij er alle vertrouwen in dat het recht zal zegevieren.
T.a.v. het registratiesysteem vraagt hij zich af hoe het mogelijk is dat
een systeem tot vier keer toe faalt. Zijns inziens heeft men dan met een
onwillend iemand te maken. Dat is het signaal dat hij het college wil mee
geven. Een keer falen is begrijpelijk, maar tot vier keer toe kan niet,
daar moet op ingegrepen worden. Hij schaamt zich als raadslid van deze
gemeente dat er op deze wijze in dit huis gehandeld wordt.
Bovendien was de brief gericht aan de raad. De raad heeft de brief echter
niet gezien. Het is al de tweede keer op korte termijn dat dit de raad
ontnomen wordt. Brieven gericht aan de raad moeten ook de raad bereiken.
Een van de uitgangspunten van het college dient te zijn dat dit gebeurt.