- 6 - - Op 14aug95 volgt de vierde brief aan de raad van de gemeente Woensdrecht met het verzoek voor 13sep95 te reageren. Men ziet geen kans om de brief tijdig te beantwoorden. De brief wordt 13sep95 opgesteld en 14sep95 ver zonden. Alles is gezien door BenW en raad en afgetekend september 1995. Hier klopt weinig van. In het raadsvoorstel wordt gesuggereerd dat in verband met een wijziging in de Rechterlijke Organisatie het beroep thans wordt behandeld door de afdeling bestuursrechtspraak en dat deze afdeling op korte termijn tot afronding van deze zaken wil komen. Hij merkt op dat de afdeling bestuurs rechtspraak reeds functioneert vanaf begin 1994. Bovendien blijkt uit de stukken dat de Raad van State al in november 1993 tot afronding van deze zaak wilde komen. Volgens de C.D.A.-fractie deugt het raadsvoorstel niet. In de brief aan de afdeling bestuursrechtspraak biedt het college uitvoerig excuses aan voor de late beantwoording. De Raad van State, stuurde echter drie keer een brief naar deze raad. De raadsleden staan in hun hemd en het college komt met geen enkel excuus richting de raad. Het college stelt zelfs dat van wege het korte tijdsbestek geen advies is gevraagd aan de commissie ruim telijke ordening en economische zaken. Dat is pertinent onwaar. Daar moet iets anders ingevuld worden. Thans wil men de zaak afronden. De C.D.A.-fractie is het daar mee eens. Zij stemt in met de inhoud van het verweerschrift maar eist dat het raads voorstel wordt aangepast. Hij komt in tweede termijn hierop terug. Hij besluit zijn betoog met een tweede verwijzing naar de zinsnede uit de be leidsnota waarin wordt gesteld dat er sinds lsep94 een sluitend systeem inzake postregistratie en voortgangsbewaking is ingevoerd. De heer Van Loon informeert welke interne maatregelen zijn genomen om een dergelijke escalatie van briefwisseling te voorkomen, alsmede of belang hebbende procedureel gezien rechten heeft verspeeld om in aanmerking te komen voor planschadevergoeding doordat er zo geweldig met de tijd is ge rommeld en geknoeid door de ambtenaren. Wethouder Bosman beaamt dat het allemaal veel te lang heeft geduurd. Hij betreurt deze gang van zaken ten zeerste maar voegt er tevens aan toe dat het overschrijden van termijnen bij dit soort zaken heel gewoon is. Dat neemt echter niet weg dat de gemeente eerder had moeten reageren. De brief van de gemeente Woensdrecht wordt als verweerschrift in behande ling genomen en de persoon in kwestie heeft beslist geen rechten ver speeld. Als iemand gedupeerd zou zijn, zou het in dit geval de gemeente zijn, omdat zij geen verweerschrift had ingediend. Hij heeft begrip voor de geuite kritiek en zegt toe dat het college zijn uiterste best zal doen om dit soort zaken te voorkomen. De voorzitter gaat verder in op de bewaking en afwerking van procedures. De gemeente heeft een sluitend systeem dat perfect registreert wanneer post binnenkomt. Er wordt met signaleringslijsten gewerkt waarin wordt aangegeven binnen welke termijn gereageerd moet worden, alsmede of een bevestiging is verstuurd. De termijnen die hierin worden aangegeven worden ook weer bijgehouden. Bovendien krijgen de behandelende ambtenaren op tijd te horen wanneer bepaalde zaken de deur uit moeten. Met dit systeem kan men op elk moment zien waar zaken zijn, alsmede in hoeverre termijnen wor den overschreden en zaken moeten worden afgewerkt. In die zin valt het systeem niets te verwijten. Wat hier te verwijten valt is dat de mensen die met het systeem werken daar niet goed mee omgaan. Dat is een leerproces. Het systeem is vorig jaar ingevoerd. Dat houdt in dat men de gemeente vanaf dat moment daarop kan aanspreken, maar mensen hebben tijd nodig om met deze systematiek te leren werken. Er zijn afdelingen die hun zaken steeds beter afhandelen en er zijn afdelingen die daar nog niet aan toe zijn.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1995 | | pagina 78