Vanuit de privésfeer kan hij zich voorstellen dat daar een probleem ligt. Men geeft niet zo snel een job op om een full-time baan te aan vaarden voor ca. 1,5 jaar. Het hoeft geen belemmering te zijn om de juiste mensen te vinden voor een betrekkelijk korte periode, maar het kan een belemmering zijn. De toekomst moet uitwijzen hoe het balletje gaat rollen. De C.D.A.-fractie neigt enigszins naar een adhesie-betuiging, maar wil graag duidelijk verwoord hebben dat beide standpunten een kern van waarheid bevatten. De voorzitter antwoordt dat het intussen duidelijk is dat Den Haag formele bezwaren heeft tegen het verzoek van de gemeente Halderberge. De Wet laat in principe de ruimte niet om na de verkiezingen van 1996 de verkiezingen van 1998 over te slaan. Formeel gezien is de kous hiermee af. Doch het gaat hier om een Wet die ter discussie gebracht kan worden en men kan een beroep doen op de wetgevende instantie in Den Haag om daar eens over na te denken. Hij acht het in het kader van de herindelingsdiscussie heel goed mogelijk om op basis van argumenten deze Wet aan te passen en de verkiezingen van 1998 over te slaan. Het is een probleem om na een gemeentelijke herindeling de nieuwe ge meente in 1,5 jaar voldoende gestalte te geven. De ervaring heeft ge leerd dat een nieuw gemeentebestuur er de handen vol aan heeft om die nieuwe gemeente van de grond te krijgen. Allerlei zaken moeten worden vastgelegd en vooral het beheersen van de gemeente vraagt veel tijd. Er zal in die eerste jaren dan ook nauwelijks ruimte zijn voor nieuw beleid. Dat dient men zich heel goed te realiseren. Het is van groot belang om nu de handen uit de mouwen te steken en er voor te zorgen dat die nieuwe gemeente haar taken op een goede en ver antwoorde manier kan uitvoeren. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Dat betekent bestuurlijk alle hens aan dek. Je moet full-time bestuurders hebben en de vraag is of mensen bereid zijn om voor 1,5 jaar een stuk je rechtszekerheid op te offeren, want het kan betekenen dat ze na 1,5 jaar niet terugkomen. Dit betekent dat het eerst driekwart jaar alles nodig is om erin te komen. Het betekent ook dat effectief slechts een half jaar geregeerd wordt door de nieuwe wethouders, met het risico dat ze na die 1,5 jaar weer moeten opstappen. Men krijgt hierdoor een stukje discontinuïteit van bestuur. Men kan niet garanderen dat de wethouders die op 2.1.97 worden gekozen in 1998 terugkomen. Hij vreest dat een aantal goede potentiële wethouders die de raad graag op die plek van het dagelijks bestuur zou willen hebben vanwege een aantal financiële rechtspositio nele afwegingen zal bedanken voor de eer. Men gaat voor 1,5 jaar geen grote risico's lopen als het gaat om inkomen en toekomst van jezelf en je gezin. Bovendien is het niet alleen de full-time wethouder, wat met die wethouder gebeurt kan ook met raadsleden gebeuren. Het kan een geweldige wisseling van de wacht zijn waardoor opgedane ervaring weer wegvloeit. Hij is van mening dat genoemde argumenten de moeite van het overwegen waard zijn. Als de nieuwe gemeente een kans wil krijgen om goed van start te gaan dan moet men op Haags niveau bereid zijn om die ruimte te bieden. De argumenten van de gemeente Halderberge spreken het college wel aan. De heer Huiioens onderschrijft dat het enige tijd zal vergen voordat het nieuwe bestuur goed is ingewerkt. Als er dan op korte termijn weer een wisseling van de wacht plaatsvindt blijft het nieuwe beleid ach ter, terwijl juist na de herindeling nieuw beleid gemaakt moet worden. Een periode van ca. 1,5 jaar is echter te kort om dit beleid gestalte te geven. Hij is van mening dat het mogelijk moet zijn om de verkie zingen in 1998 over te slaan of naar achter te schuiven.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1995 | | pagina 62