Vanuit de privésfeer kan hij zich voorstellen dat daar een probleem
ligt. Men geeft niet zo snel een job op om een full-time baan te aan
vaarden voor ca. 1,5 jaar. Het hoeft geen belemmering te zijn om de
juiste mensen te vinden voor een betrekkelijk korte periode, maar het
kan een belemmering zijn. De toekomst moet uitwijzen hoe het balletje
gaat rollen.
De C.D.A.-fractie neigt enigszins naar een adhesie-betuiging, maar wil
graag duidelijk verwoord hebben dat beide standpunten een kern van
waarheid bevatten.
De voorzitter antwoordt dat het intussen duidelijk is dat Den Haag
formele bezwaren heeft tegen het verzoek van de gemeente Halderberge.
De Wet laat in principe de ruimte niet om na de verkiezingen van 1996
de verkiezingen van 1998 over te slaan. Formeel gezien is de kous
hiermee af. Doch het gaat hier om een Wet die ter discussie gebracht
kan worden en men kan een beroep doen op de wetgevende instantie in
Den Haag om daar eens over na te denken. Hij acht het in het kader van
de herindelingsdiscussie heel goed mogelijk om op basis van argumenten
deze Wet aan te passen en de verkiezingen van 1998 over te slaan.
Het is een probleem om na een gemeentelijke herindeling de nieuwe ge
meente in 1,5 jaar voldoende gestalte te geven. De ervaring heeft ge
leerd dat een nieuw gemeentebestuur er de handen vol aan heeft om die
nieuwe gemeente van de grond te krijgen. Allerlei zaken moeten worden
vastgelegd en vooral het beheersen van de gemeente vraagt veel tijd.
Er zal in die eerste jaren dan ook nauwelijks ruimte zijn voor nieuw
beleid. Dat dient men zich heel goed te realiseren.
Het is van groot belang om nu de handen uit de mouwen te steken en er
voor te zorgen dat die nieuwe gemeente haar taken op een goede en ver
antwoorde manier kan uitvoeren. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Dat
betekent bestuurlijk alle hens aan dek. Je moet full-time bestuurders
hebben en de vraag is of mensen bereid zijn om voor 1,5 jaar een stuk
je rechtszekerheid op te offeren, want het kan betekenen dat ze na 1,5
jaar niet terugkomen.
Dit betekent dat het eerst driekwart jaar alles nodig is om erin te
komen. Het betekent ook dat effectief slechts een half jaar geregeerd
wordt door de nieuwe wethouders, met het risico dat ze na die 1,5 jaar
weer moeten opstappen. Men krijgt hierdoor een stukje discontinuïteit
van bestuur. Men kan niet garanderen dat de wethouders die op 2.1.97
worden gekozen in 1998 terugkomen. Hij vreest dat een aantal goede
potentiële wethouders die de raad graag op die plek van het dagelijks
bestuur zou willen hebben vanwege een aantal financiële rechtspositio
nele afwegingen zal bedanken voor de eer. Men gaat voor 1,5 jaar geen
grote risico's lopen als het gaat om inkomen en toekomst van jezelf en
je gezin. Bovendien is het niet alleen de full-time wethouder, wat met
die wethouder gebeurt kan ook met raadsleden gebeuren. Het kan een
geweldige wisseling van de wacht zijn waardoor opgedane ervaring weer
wegvloeit. Hij is van mening dat genoemde argumenten de moeite van het
overwegen waard zijn. Als de nieuwe gemeente een kans wil krijgen om
goed van start te gaan dan moet men op Haags niveau bereid zijn om die
ruimte te bieden. De argumenten van de gemeente Halderberge spreken
het college wel aan.
De heer Huiioens onderschrijft dat het enige tijd zal vergen voordat
het nieuwe bestuur goed is ingewerkt. Als er dan op korte termijn weer
een wisseling van de wacht plaatsvindt blijft het nieuwe beleid ach
ter, terwijl juist na de herindeling nieuw beleid gemaakt moet worden.
Een periode van ca. 1,5 jaar is echter te kort om dit beleid gestalte
te geven. Hij is van mening dat het mogelijk moet zijn om de verkie
zingen in 1998 over te slaan of naar achter te schuiven.