- 3 -
Anders ligt het met het besturen van de gemeente Woensdrecht zelf. De
P.v.d.A.-fractie is niet gelukkig met het gegeven dat de beoogde derde
wethouder weer door de coalitie geleverd moet worden. Hier was een kans
geweest, zeker m.b.t. de herindeling, om tot verbreding van het college
over te gaan. Hij begrijpt niet dat de V.V.D.-fractie daar niet sterker op
heeft aangedrongen. Hij constateert dat de V.V.D.-fractie zich hiermee
commiteert aan een heilloze bestuurlijke weg en zich tot slaaf maakt van
de A.W.B.-fractie. Een dergelijke positie leidt onvermijdelijk tot grote
bestuurlijke problemen. Men behoeft geen bestuurskundige te zijn om dit te
kunnen begrijpen. Hij heeft de afgelopen maanden al signalen waargenomen
die daarop duiden. Vers in het geheugen ligt een zaak die vandaag op de
agenda staat, nl. de herinrichting van het dorpsplein Woensdrecht. De
P.v.d.A.-fractie heeft daarbij opgemerkt dat zelfs de heilige principes
van de invoerder van de budgetpolitiek, de V.V.D.-wethouder van financiën,
binnen het uur van tafel werden geveegd. Hij verwijst in dit verband naar
de vergadering van cowmil van 4apr95. Hij leidt er uit af dat er voor de
oppositie helemaal geen gehoor zal zijn als zelfs in coalitieverband be
leidsuitgangspunten op willekeurige wijze aan de kant worden geschoven.
Ook in commissieverband heeft hij de eerste tekenen hiervan ervaren. Er
wordt niet meer geluisterd naar meerderheidsadviezen, maar chantagepoli-
tiek blijkt wel beloond te worden. Deze conclusie heeft de P.v.d.A.-frac
tie getrokken uit de uitkomsten met betrekking tot raadsvoorstel 95.56.
De P.v.d.A.-fractie wil deze ontwikkelingen voorkomen door verbreding van
het dagelijks bestuur. De Gemeentewet geeft daar ook ruimte voor. Doch
naar het zich laat aanzien valt er in dit gemeenteparlement over dit punt
niet meer te praten. De zaken liggen muurvast. Ze worden geregisseerd door
A.W.B. en geslikt door de V.V.D.. Als dit de lijn gaat worden vraagt de
P.v.d.A.-fractie zich af of het als oppositie nog zin heeft om commissie
vergaderingen te houden. Het lijkt er naar uit te gaan zien dat zij het
kruit beter droog kunnen houden tot de plenaire raadsvergadering. Het zal
voor eenieder duidelijk zijn dat de P.v.d.A.-fractie die kant niet op wil,
maar als ze ertoe gedwongen wordt zal het zo gebeuren. Om daadwerkelijk te
tonen dat zij het belang van de gemeente in bestuurlijke zin voorstaat zal
de P.v.d.A.-fractie ook een derde kandidaat voordragen. Overigens gaat hij
er vanuit dat nu het vervangende wethouderschap vervalt.
De heer Van Loon deelt mee dat de P.v.d.A.-fractie de inhoudelijke opmer
kingen van de heer Jansen steunt. De P.v.d.A.-fractie wil haar politieke
verantwoordelijkheid niet ontlopen en stelt de heer P. Konings kandidaat
voor het wethouderschap.
De heer Van der Schrier constateert dat er enige onvrede heerst bij de
oppositie richting V.V.D.. Hij verwijst derhalve naar de tijd kort na de
verkiezingen. Na een periode van aftasten besloten twee partijen om samen
de kar te trekken. Tijdens de hierop volgende besprekingen tussen A.W.B.
en V.V.D. is toen al naar voren gekomen dat een derde wethouder tot de
mogelijkheden zou kunnen behoren en door de grootste partij zou worden
geleverd. Het coalitieprogramma is door de beide partijen ondertekend en
heeft gediend als richtlijn voor het collegeprogramma.
Het college heeft nu aangegeven dat door de taakuitbreiding van de voor
zitter versterking van het dagelijks bestuur wenselijk is. Hiermee worden
de afspraken die zijn gemaakt uitgevoerd. Als men loyaal met elkaar omgaat
moet een dergelijk voorstel loyaal worden ondersteund en uitgevoerd. Het
is niet juist om te stellen dat de V.V.D. geen voorstander is van een bre
der draagvlak. Op basis van de verkiezingsuitslagen komt een coalitie tot
stand. De verhouding coalitie - oppositie is 10 s 5.. Als er nog een par
tij bijkomt staat de oppositie helemaal in de hoek. Bestuurlijk gezien
lijkt hem de huidige situatie een hele gezonde verhouding.