- 2 - T.a.v. het minima-beleid informeert hij of hier gebruik gemaakt wordt van de contributie/abonnementensubsidie, alsmede of deze regeling in de gemeentegids is opgenomen. De heer Konings refereert aan het pleidooi dat hij m.b.t. dit onder werp in de algemene beschouwingen heeft gehouden. Hij hoopt dat de andere fracties hiervan kennis hebben genomen en medewerking zullen verlenen om hetgeen hij toen heeft gesteld te bevorderen. In de maatschappij zijn reeds veranderingen op dit gebied waarneembaar en de P.v.d.A.-fractie zal de motie graag ondersteunen. De heer Van der Schrier onderschrijft dat het voor de minima moeilijk is om het hoofd boven water te houden en steunt de motie. Verder pleit hij er voor om de groep waar het hier om gaat iets ruimer te zien. Ook voor de mensen met een inkomen net boven het minimum inkomen, is het vaak heel moeilijk om rond te komen. Wethouder Beekhuinzen antwoordt dat hij, los van de vraag of dit de aangewezen manier is om zaken onder de aandacht te brengen van rege ring en parlement, er vanuit gaat dat politieke fracties de ontwikke lingen nauwlettend volgen en op de hoogte zijn van de nota "De andere kant van Nederland". In deze nota wordt gesproken over preventie en bestrijding van stille armoede en sociale uitsluiting. Vervolgens geeft hij aan op welke hoofdpunten de regering deze zaken wil bestrijden. 1. Het bevorderen van arbeidsdeelname, door bv. het inkopen van plaat sen voor kinderopvang en buitenschoolse opvang door gemeenten voor bijstandsmoeders. In het kader van de nAbw is de leeftijdsgrens van 12 naar 5 verlaagd waarbinnen de moeders voor kinderen kunnen zor gen en geen solicitatieplicht hebben. 2. Een goede inkomensondersteuning door de uitkeringen in 1996 te kop pelen aan de loonontwikkelingen. Bovendien zijn er categoriale ver strekkingen mogelijk. 3. Beperking van de vaste lasten. Door de individuele huursubsidie te wijzigen hoopt men te voorkomen dat de inkomensverbetering door het aanvaarden van een deeltijdbaan, geheel teniet wordt gedaan. 4. Gemeenten krijgen bovendien de mogelijkheid om met terugwerkende kracht gemeentelijke belasting kwijt te schelden. Op dit moment telt de bijstandsnorm voor 90% mee, dit kan 95% worden in 1996 en kan in 1997 zelfs doorgroeien naar 100%. Verder is er ruime aandacht besteed aan het terugdringen van het niet gebruik van voorzieningen als huursubsidie en bijzondere bijstand. Het schijnt nog steeds zo te zijn dat een bepaald percentage van de mensen die daar recht op heeft, daar onvoldoende vanaf weet. Middels promo tie-activiteiten wordt daar, wellicht ten overvloede, nog eens op ge wezen. Hij is derhalve van mening dat de motie voor een belangrijk deel is achterhaald, omdat het kabinet het voorstel op 24 november jl. reeds heeft goedgekeurd. De heer Forman bestrijdt dat de motie is achterhaald. Er zijn binnen de gemeente nog steeds mensen die nauwelijks te eten hebben en die heel blij zouden zijn met een kerstpakket. Deze mensen hebben op dit moment niets aan de maatregelen die nog moeten komen. Er moet nu iets gebeuren. Hij blijft derhalve van mening dat de gemeente de motie moet ondersteunen, al is het alleen maar om aan te geven dat er wezenlijk iets fout gaat. De heer Meeuwisse heeft nog geen antwoord gekregen op zijn vragen in eerste termijn. De voorzitter is blij met het voorgenomen beleid om de belastingdruk voor de minst draagkrachtigen te verminderen. Hij hoopt dat de wethou der realisatie van dit beleid ook binnen deze gemeente mogelijk maakt.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1995 | | pagina 127