- 2 -
T.a.v. het minima-beleid informeert hij of hier gebruik gemaakt wordt
van de contributie/abonnementensubsidie, alsmede of deze regeling in
de gemeentegids is opgenomen.
De heer Konings refereert aan het pleidooi dat hij m.b.t. dit onder
werp in de algemene beschouwingen heeft gehouden. Hij hoopt dat de
andere fracties hiervan kennis hebben genomen en medewerking zullen
verlenen om hetgeen hij toen heeft gesteld te bevorderen.
In de maatschappij zijn reeds veranderingen op dit gebied waarneembaar
en de P.v.d.A.-fractie zal de motie graag ondersteunen.
De heer Van der Schrier onderschrijft dat het voor de minima moeilijk
is om het hoofd boven water te houden en steunt de motie. Verder pleit
hij er voor om de groep waar het hier om gaat iets ruimer te zien. Ook
voor de mensen met een inkomen net boven het minimum inkomen, is het
vaak heel moeilijk om rond te komen.
Wethouder Beekhuinzen antwoordt dat hij, los van de vraag of dit de
aangewezen manier is om zaken onder de aandacht te brengen van rege
ring en parlement, er vanuit gaat dat politieke fracties de ontwikke
lingen nauwlettend volgen en op de hoogte zijn van de nota "De andere
kant van Nederland". In deze nota wordt gesproken over preventie en
bestrijding van stille armoede en sociale uitsluiting.
Vervolgens geeft hij aan op welke hoofdpunten de regering deze zaken
wil bestrijden.
1. Het bevorderen van arbeidsdeelname, door bv. het inkopen van plaat
sen voor kinderopvang en buitenschoolse opvang door gemeenten voor
bijstandsmoeders. In het kader van de nAbw is de leeftijdsgrens van
12 naar 5 verlaagd waarbinnen de moeders voor kinderen kunnen zor
gen en geen solicitatieplicht hebben.
2. Een goede inkomensondersteuning door de uitkeringen in 1996 te kop
pelen aan de loonontwikkelingen. Bovendien zijn er categoriale ver
strekkingen mogelijk.
3. Beperking van de vaste lasten. Door de individuele huursubsidie te
wijzigen hoopt men te voorkomen dat de inkomensverbetering door het
aanvaarden van een deeltijdbaan, geheel teniet wordt gedaan.
4. Gemeenten krijgen bovendien de mogelijkheid om met terugwerkende
kracht gemeentelijke belasting kwijt te schelden. Op dit moment
telt de bijstandsnorm voor 90% mee, dit kan 95% worden in 1996 en
kan in 1997 zelfs doorgroeien naar 100%.
Verder is er ruime aandacht besteed aan het terugdringen van het niet
gebruik van voorzieningen als huursubsidie en bijzondere bijstand. Het
schijnt nog steeds zo te zijn dat een bepaald percentage van de mensen
die daar recht op heeft, daar onvoldoende vanaf weet. Middels promo
tie-activiteiten wordt daar, wellicht ten overvloede, nog eens op ge
wezen. Hij is derhalve van mening dat de motie voor een belangrijk
deel is achterhaald, omdat het kabinet het voorstel op 24 november jl.
reeds heeft goedgekeurd.
De heer Forman bestrijdt dat de motie is achterhaald. Er zijn binnen
de gemeente nog steeds mensen die nauwelijks te eten hebben en die
heel blij zouden zijn met een kerstpakket. Deze mensen hebben op dit
moment niets aan de maatregelen die nog moeten komen. Er moet nu iets
gebeuren. Hij blijft derhalve van mening dat de gemeente de motie moet
ondersteunen, al is het alleen maar om aan te geven dat er wezenlijk
iets fout gaat.
De heer Meeuwisse heeft nog geen antwoord gekregen op zijn vragen in
eerste termijn.
De voorzitter is blij met het voorgenomen beleid om de belastingdruk
voor de minst draagkrachtigen te verminderen. Hij hoopt dat de wethou
der realisatie van dit beleid ook binnen deze gemeente mogelijk maakt.