- 4 - 18Servicebureau Europa; informatie en nieuw logo. De heer Koninas ziet wel wat mogelijkheden in een lidmaatschap en hoopt dat de nieuwe raad zich hierbij zal aansluiten. De voorzitter sluit zich volledig hierbij aan. 19Ministerie Verkeer en Waterstaat; actie -25%. okt95 nr. 2 van jaar gang 7 De heer Jansen merkt op dat de map veel nuttige informatie bevat. In het kader van het beleidsplan verkeer en vervoer moet er heel wat ge beuren en de C.D.A.-fractie wil daar nu al aan gaan werken. Een ander punt dat hem aanspreekt is het handhavingsbeleid. Gesteld wordt dat bij een snelheidsvermindering van 10 km op de 50 km en 80 km wegen, 30% minder ongevallen plaatsvinden. Dit geeft te denken. Voor lichting is belangrijk, maar hij zou er voor willen pleiten om iets meer te doen aan het handhavingsbeleid. De heer Ars heeft uit de informatie begrepen dat in 1994 35% van het aantal verkeersdoden op de 50 km wegen is gevallen. Ook in onze ge meente zijn er veel klachten over te hard rijden op deze wegen. Tot eind 1996 zijn er stimuleringsgelden beschikbaar gesteld t.b.v. snel- heidsbeperkende projecten op lagere orde wegen. Hij informeert of er binnen de gemeente projecten zijn die hiervoor in aanmerking kunnen komen. Wethouder Schuurbiers antwoordt dat alleen grootschalige projecten voor een rijksbijdrage in aanmerking komen. De voorzitter deelt mee dat de intensiteit van de snelheidscontroles in samenwerking met de marechaussee zal worden opgevoerd. Ook op het gebied van handhaving geldt een zekere afweging als het gaat om verlichting, verkeersgedrag, e.d.. Het lijkt hem interessant om in cabzeh een prioriteiten discussie te houden. Er is alleszins begrip voor de oproep om b.v. verkeersovertreders aan te pakken. Maar als gelijktijdig wordt geroepen dat milieudelicten moeten worden aan gepakt, dat inbraken moeten worden opgelost en dat er gereageerd moet worden op klachten van burgers, zal het duidelijk zijn dat al deze taken niet door 25 mensen kunnen worden uitgevoerd. Er zullen priori teiten moeten worden gesteld en men zal dan moeten accepteren dat be paalde zaken minder aandacht krijgen. De heer Koninqs begrijpt dat de politie niet alle taken kan uitvoeren. Hij stelt voor te bezien of andere oplossingen mogelijk zijn. Mis schien kunnen de bewoners zelf meer doen op het gebied van preventie. Hij stelt voor dit punt in de discussie mee te nemen. De heer Meeuwisse stelt voor te bezien of de aanleg van een fietspad tussen Ossendrecht en Huijbergen voor een subsidiebijdrage in aanmer king zou kunnen komen. De heer Ars adviseert bij de uitwerking van het beleidsplan verkeer en vervoer te bezien of bepaalde projecten voor subsidie in aanmerking komen. Wethouder Schuurbiers neemt aan dat een fietspad tussen Ossendrecht en Huijbergen voor subsidie in aanmerking komt. Hij zegt toe dat bij de realisatie van het beleidsplan verkeer en ver voer de subsidiemogelijkheden nauwlettend in de gaten worden gehouden. De voorzitter is graag bereid de suggestie van de heer Konings in de discussie te betrekken. 22Streekgewest Westelijk Noord-Brabant; bericht inzake vaststelling richtgetallen woningbouw 1996; zie nota d.d. 16nov95.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1995 | | pagina 119