- 4 -
18Servicebureau Europa; informatie en nieuw logo.
De heer Koninas ziet wel wat mogelijkheden in een lidmaatschap en
hoopt dat de nieuwe raad zich hierbij zal aansluiten.
De voorzitter sluit zich volledig hierbij aan.
19Ministerie Verkeer en Waterstaat; actie -25%. okt95 nr. 2 van jaar
gang 7
De heer Jansen merkt op dat de map veel nuttige informatie bevat. In
het kader van het beleidsplan verkeer en vervoer moet er heel wat ge
beuren en de C.D.A.-fractie wil daar nu al aan gaan werken.
Een ander punt dat hem aanspreekt is het handhavingsbeleid. Gesteld
wordt dat bij een snelheidsvermindering van 10 km op de 50 km en 80 km
wegen, 30% minder ongevallen plaatsvinden. Dit geeft te denken. Voor
lichting is belangrijk, maar hij zou er voor willen pleiten om iets
meer te doen aan het handhavingsbeleid.
De heer Ars heeft uit de informatie begrepen dat in 1994 35% van het
aantal verkeersdoden op de 50 km wegen is gevallen. Ook in onze ge
meente zijn er veel klachten over te hard rijden op deze wegen. Tot
eind 1996 zijn er stimuleringsgelden beschikbaar gesteld t.b.v. snel-
heidsbeperkende projecten op lagere orde wegen. Hij informeert of er
binnen de gemeente projecten zijn die hiervoor in aanmerking kunnen
komen.
Wethouder Schuurbiers antwoordt dat alleen grootschalige projecten
voor een rijksbijdrage in aanmerking komen.
De voorzitter deelt mee dat de intensiteit van de snelheidscontroles
in samenwerking met de marechaussee zal worden opgevoerd.
Ook op het gebied van handhaving geldt een zekere afweging als het
gaat om verlichting, verkeersgedrag, e.d.. Het lijkt hem interessant
om in cabzeh een prioriteiten discussie te houden. Er is alleszins
begrip voor de oproep om b.v. verkeersovertreders aan te pakken. Maar
als gelijktijdig wordt geroepen dat milieudelicten moeten worden aan
gepakt, dat inbraken moeten worden opgelost en dat er gereageerd moet
worden op klachten van burgers, zal het duidelijk zijn dat al deze
taken niet door 25 mensen kunnen worden uitgevoerd. Er zullen priori
teiten moeten worden gesteld en men zal dan moeten accepteren dat be
paalde zaken minder aandacht krijgen.
De heer Koninqs begrijpt dat de politie niet alle taken kan uitvoeren.
Hij stelt voor te bezien of andere oplossingen mogelijk zijn. Mis
schien kunnen de bewoners zelf meer doen op het gebied van preventie.
Hij stelt voor dit punt in de discussie mee te nemen.
De heer Meeuwisse stelt voor te bezien of de aanleg van een fietspad
tussen Ossendrecht en Huijbergen voor een subsidiebijdrage in aanmer
king zou kunnen komen.
De heer Ars adviseert bij de uitwerking van het beleidsplan verkeer en
vervoer te bezien of bepaalde projecten voor subsidie in aanmerking
komen.
Wethouder Schuurbiers neemt aan dat een fietspad tussen Ossendrecht en
Huijbergen voor subsidie in aanmerking komt.
Hij zegt toe dat bij de realisatie van het beleidsplan verkeer en ver
voer de subsidiemogelijkheden nauwlettend in de gaten worden gehouden.
De voorzitter is graag bereid de suggestie van de heer Konings in de
discussie te betrekken.
22Streekgewest Westelijk Noord-Brabant; bericht inzake vaststelling
richtgetallen woningbouw 1996; zie nota d.d. 16nov95.