- 4 -
Aangezien de meerderheid van de raad een andere mening is toegedaan zal de
C.D.A.-fractie zich hierbij neerleggen.
Uit het raadsvoorstel blijkt dat de voorkeur van het college uitgaat naar
kandidaat nr 1. vanwege haar juridische kennis.
Men kan echter ook uitgaan van zakelijke motieven en de bestuurlijke er
varing laten prevaleren omdat men jurdische kennis ook kan opvragen. De
fractie wil graag van het college vernemen op welke gronden zij haar keus
heeft gebaseerd.
Tot slot stelt hij dat de C.DA.-fractie de beide funkties in dit geval
als gelijkwaardig beschouwt.
De voorzitter antwoordt dat het hier gaat om twee zeer geschikte kandida
ten van nagenoeg gelijkwaardig niveau. Beiden hebben zich bereid verklaard
om de funktie van voorzitter e.g. plv. voorzitter te vervullen. Het is
bepaald niet gemakkelijk om als voorzitter van zo'n commissie dit werk op
een onafhankelijke manier te doen.
Het college heeft bij de overweging betrokken dat de beide kandidaten heb
ben aangegeven dat het fenomeen onafhankelijk voorzitter c.q. plaatsver
vangend voorzitter een goed gegeven is, waarbij een zekere werkverdeling
door het opsplitsen in kamers kan plaatsvinden. Voorzitter en plaatsver
vangend voorzitter kunnen hierbij nagenoeg gelijkwaardig opereren.
Een bijkomend voordeel is dat zij eikaars klankbord kunnen vormen, anders
is een onafhankelijk voorzitter een tamelijk eenzame positie. Je moet pro
beren een balans te vinden in dit soort werk en dat gaat beter door er met
iemand over te praten die in dezelfde situatie zit.
De gemeente zit in de gelukkige omstandigheid dat ze twee goede kandidaten
heeft, die beide kiezen voor een verdeling van werk tussen voorzitter en
plaatsvervangend voorzitter. Doch ergens moet men de verantwoordelijkheid
neerleggen. Primair is een voorzitter degene die eerst verantwoordelijk is
en die men aanspreekt op die taak. De voorzitter is primair lid, de plv.
voorzitter is alleen primair lid als de voorzitter ontbreekt. Er moet dus
een keuze gemaakt worden tussen 2 geschikte kandidaten. Het college heeft
de voorkeur uitgesproken voor de vrouwelijke kandidaat. Beide kandidaten
bezitten bestuurlijke ervaring, maar het college vond het bij het opstar
ten van het hele traject een pré dat een kandidaat juridische kennis
heeft, want die zal zeker bij het opstarten van het hele traject nodig en
bruikbaar zijn. Het is een goede zaak dat er een bestuurlijke tegenhanger
is in de zin van een plaatsvervangend voorzitter, doch primair ligt de
verantwoordelijkheid bij de onafhankelijke voorzitter.
Het college moest iemand naar voren schuiven. Gezien de voorkeur voor
iemand die juridisch is geschoold, heeft het college gemeend de vrouwe
lijke kandidaat naar voren te moeten schuiven.
De voorzitter stelt de vaststelling van de verordening aan de orde.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur
gemeester en wethouders.
De voorzitter stelt de schriftelijke stemming voor voorzitter en plv.
voorzitter aan de orde.
De uitslag van de stemming luidt:
voorzitter 9 stemmen voor mevrouw Mijnsbergen;
4 stemmen voor de heer Luysterburg;
1 stem blanco;
plv. voorzitter: 9 stemmen voor de heer Luysterburg;
4 stemmen voor mevrouw Mijnsbergen;
1 stem blanco,
zodat mevrouw Mijnsbergen is benoemd tot voorzitter en de heer Luysterburg
tot plaatsvervangend voorzitter. Hij feliciteert beide personen met hun
benoeming. Het is een belangrijke functie in deze gemeente en er zal veel
van deze 2 mensen worden gevraagd.