- 4 - Aangezien de meerderheid van de raad een andere mening is toegedaan zal de C.D.A.-fractie zich hierbij neerleggen. Uit het raadsvoorstel blijkt dat de voorkeur van het college uitgaat naar kandidaat nr 1. vanwege haar juridische kennis. Men kan echter ook uitgaan van zakelijke motieven en de bestuurlijke er varing laten prevaleren omdat men jurdische kennis ook kan opvragen. De fractie wil graag van het college vernemen op welke gronden zij haar keus heeft gebaseerd. Tot slot stelt hij dat de C.DA.-fractie de beide funkties in dit geval als gelijkwaardig beschouwt. De voorzitter antwoordt dat het hier gaat om twee zeer geschikte kandida ten van nagenoeg gelijkwaardig niveau. Beiden hebben zich bereid verklaard om de funktie van voorzitter e.g. plv. voorzitter te vervullen. Het is bepaald niet gemakkelijk om als voorzitter van zo'n commissie dit werk op een onafhankelijke manier te doen. Het college heeft bij de overweging betrokken dat de beide kandidaten heb ben aangegeven dat het fenomeen onafhankelijk voorzitter c.q. plaatsver vangend voorzitter een goed gegeven is, waarbij een zekere werkverdeling door het opsplitsen in kamers kan plaatsvinden. Voorzitter en plaatsver vangend voorzitter kunnen hierbij nagenoeg gelijkwaardig opereren. Een bijkomend voordeel is dat zij eikaars klankbord kunnen vormen, anders is een onafhankelijk voorzitter een tamelijk eenzame positie. Je moet pro beren een balans te vinden in dit soort werk en dat gaat beter door er met iemand over te praten die in dezelfde situatie zit. De gemeente zit in de gelukkige omstandigheid dat ze twee goede kandidaten heeft, die beide kiezen voor een verdeling van werk tussen voorzitter en plaatsvervangend voorzitter. Doch ergens moet men de verantwoordelijkheid neerleggen. Primair is een voorzitter degene die eerst verantwoordelijk is en die men aanspreekt op die taak. De voorzitter is primair lid, de plv. voorzitter is alleen primair lid als de voorzitter ontbreekt. Er moet dus een keuze gemaakt worden tussen 2 geschikte kandidaten. Het college heeft de voorkeur uitgesproken voor de vrouwelijke kandidaat. Beide kandidaten bezitten bestuurlijke ervaring, maar het college vond het bij het opstar ten van het hele traject een pré dat een kandidaat juridische kennis heeft, want die zal zeker bij het opstarten van het hele traject nodig en bruikbaar zijn. Het is een goede zaak dat er een bestuurlijke tegenhanger is in de zin van een plaatsvervangend voorzitter, doch primair ligt de verantwoordelijkheid bij de onafhankelijke voorzitter. Het college moest iemand naar voren schuiven. Gezien de voorkeur voor iemand die juridisch is geschoold, heeft het college gemeend de vrouwe lijke kandidaat naar voren te moeten schuiven. De voorzitter stelt de vaststelling van de verordening aan de orde. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur gemeester en wethouders. De voorzitter stelt de schriftelijke stemming voor voorzitter en plv. voorzitter aan de orde. De uitslag van de stemming luidt: voorzitter 9 stemmen voor mevrouw Mijnsbergen; 4 stemmen voor de heer Luysterburg; 1 stem blanco; plv. voorzitter: 9 stemmen voor de heer Luysterburg; 4 stemmen voor mevrouw Mijnsbergen; 1 stem blanco, zodat mevrouw Mijnsbergen is benoemd tot voorzitter en de heer Luysterburg tot plaatsvervangend voorzitter. Hij feliciteert beide personen met hun benoeming. Het is een belangrijke functie in deze gemeente en er zal veel van deze 2 mensen worden gevraagd.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1994 | | pagina 84