- 4 - Wethouder Schuurbiers antwoordt de heer Jansen dat het uurtarief niet zal stijgen en dat de gemeente nog over een aantal reserve-uren beschikt. De voorzitter neemt vervolgens het landschapspark voor zijn rekening. Enige tijd geleden is het concept-plan in cazro behandeld. De commissie algemene zaken en ruimtelijke ordening vond het een goed initiatief om samen met Reimerswaal, Antwerpen, Ossendrecht en Putte tot deze ontwikkeling te komen. Doch, dezelfde commissie heeft toen nagenoeg unaniem geadviseerd de in de schets opgenomen goederenspoor-varianten uit die visie te halen en tevens aangegeven zich te zullen verzetten tegen het opnemen van een goe derenspoorlijn. Deze visie wordt ontwikkeld door een aantal gemeenten, die allemaal hun eigen inbreng hebben. De inbreng van de goederenspoorlijn komt met name vanuit België. De goederenspoorlijn zet de visie geweldig onder spanning, omdat alleen Antwerpen en Ossendrecht deze spoorlijn voorstaan. Toch moeten de deelnemende gemeenten proberen om tot een gezamenlijke visie te komen. Iedere gemeente heeft daar een bijdrage aan geleverd en haar wensen op ta fel gelegd. De vraag is of alle wensen inpasbaar zijn. Woensdrecht vindt van niet. Maar de discussie loopt nog. Men moet daar voldoende ruimte voor bieden, anders komt men er nooit uit. Er zijn nu een aantal onderzoekers ingehuurd om voorbereidingen te treffen en om te bezien op welke wijze de verdere ontwikkeling van dit park kan worden voorgedragen voor interregsub- sidie. Als EG-subsidie wordt verleend kan de visie worden uitgebreid. De onderzoekers inventariseren ook de standpunten van de gemeenten. Die zijn van essentieel belang en lopen mee in het onderzoek en in de wijze waarop de subsidie-aanvraag zal worden geformuleerd. Deze onderzoekers weten dat de gemeenteraad van Woensdrecht in meerderheid de aanleg van een goederenspoor onaanvaardbaar vindt. Doch, om met de andere gemeenten tot een gezamenlijke visie te kunnen komen, zal er ruimte moeten zijn voor andere inbreng. Ook al denkt de gemeente Woensdrecht daar anders over. Het is niet onze visie, maar de aanzet om te komen tot een gezamenlijke visie. Als de gemeente Woensdrecht stelt dat zij afhaakt zodra die spoorlijn op papier staat, kan zij niet verder met die visie. Dat is het dilemma waar Woensdrecht nu voor staat. De heer Ars heeft begrepen dat het contract met de RMD wordt teruggekoppeld naar de commissies. Vervolgens merkt hij op dat het inhuren van adviesbureaus in de commissie moet worden behandeld. Hij kan hier moeilijk over discussiëren, omdat hij geen stukken heeft. Voor het overige is het standpunt van A.W.B. bekend. De heer Van Loon hoopt dat uit de formulering duidelijk zal blijken dat het geen meerderheidsbesluit betreft. De voorzitter meent te mogen veronderstellen dat dit duidelijk zal zijn. Hij zegt toe dat de visie in commissie en raad wordt behandeld. Het college heeft ja gezegd tegen het onderzoek. Het is een prima initiatief. Het is een complexe aanpak omdat verschillende gemeenten hierbij betrokken zijn. Eén gemeente functioneert in deze als opdrachtgever en vraagt aan de andere gemeenten of zij zich in de gestelde formulering kunnen vinden. Dit kost enige tijd. Intussen heeft de opdrachtgevende gemeente opdracht gegeven om het onderzoek te starten, wetende dat de colleges van de aangesloten ge meenten in principe akkoord zijn en dus ook bereid zijn om dit aan de commissies voor te leggen. De kosten van het onderzoek bedragen ca. 6.000,en worden over de 4 Nederlandse gemeenten verdeeld. Hij hoopt dat de raad begrip heeft voor de complexe situatie. Het is wel de bedoeling ook dit punt in de commissie te behandelen. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur gemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1994 | | pagina 135