- 4 -
Wethouder Schuurbiers antwoordt de heer Jansen dat het uurtarief niet zal
stijgen en dat de gemeente nog over een aantal reserve-uren beschikt.
De voorzitter neemt vervolgens het landschapspark voor zijn rekening. Enige
tijd geleden is het concept-plan in cazro behandeld. De commissie algemene
zaken en ruimtelijke ordening vond het een goed initiatief om samen met
Reimerswaal, Antwerpen, Ossendrecht en Putte tot deze ontwikkeling te
komen. Doch, dezelfde commissie heeft toen nagenoeg unaniem geadviseerd de
in de schets opgenomen goederenspoor-varianten uit die visie te halen en
tevens aangegeven zich te zullen verzetten tegen het opnemen van een goe
derenspoorlijn.
Deze visie wordt ontwikkeld door een aantal gemeenten, die allemaal hun
eigen inbreng hebben. De inbreng van de goederenspoorlijn komt met name
vanuit België. De goederenspoorlijn zet de visie geweldig onder spanning,
omdat alleen Antwerpen en Ossendrecht deze spoorlijn voorstaan. Toch moeten
de deelnemende gemeenten proberen om tot een gezamenlijke visie te komen.
Iedere gemeente heeft daar een bijdrage aan geleverd en haar wensen op ta
fel gelegd. De vraag is of alle wensen inpasbaar zijn. Woensdrecht vindt
van niet. Maar de discussie loopt nog. Men moet daar voldoende ruimte voor
bieden, anders komt men er nooit uit. Er zijn nu een aantal onderzoekers
ingehuurd om voorbereidingen te treffen en om te bezien op welke wijze de
verdere ontwikkeling van dit park kan worden voorgedragen voor interregsub-
sidie. Als EG-subsidie wordt verleend kan de visie worden uitgebreid.
De onderzoekers inventariseren ook de standpunten van de gemeenten. Die
zijn van essentieel belang en lopen mee in het onderzoek en in de wijze
waarop de subsidie-aanvraag zal worden geformuleerd. Deze onderzoekers
weten dat de gemeenteraad van Woensdrecht in meerderheid de aanleg van een
goederenspoor onaanvaardbaar vindt. Doch, om met de andere gemeenten tot
een gezamenlijke visie te kunnen komen, zal er ruimte moeten zijn voor
andere inbreng. Ook al denkt de gemeente Woensdrecht daar anders over. Het
is niet onze visie, maar de aanzet om te komen tot een gezamenlijke visie.
Als de gemeente Woensdrecht stelt dat zij afhaakt zodra die spoorlijn op
papier staat, kan zij niet verder met die visie. Dat is het dilemma waar
Woensdrecht nu voor staat.
De heer Ars heeft begrepen dat het contract met de RMD wordt teruggekoppeld
naar de commissies.
Vervolgens merkt hij op dat het inhuren van adviesbureaus in de commissie
moet worden behandeld. Hij kan hier moeilijk over discussiëren, omdat hij
geen stukken heeft. Voor het overige is het standpunt van A.W.B. bekend.
De heer Van Loon hoopt dat uit de formulering duidelijk zal blijken dat het
geen meerderheidsbesluit betreft.
De voorzitter meent te mogen veronderstellen dat dit duidelijk zal zijn.
Hij zegt toe dat de visie in commissie en raad wordt behandeld. Het college
heeft ja gezegd tegen het onderzoek. Het is een prima initiatief. Het is
een complexe aanpak omdat verschillende gemeenten hierbij betrokken zijn.
Eén gemeente functioneert in deze als opdrachtgever en vraagt aan de andere
gemeenten of zij zich in de gestelde formulering kunnen vinden. Dit kost
enige tijd. Intussen heeft de opdrachtgevende gemeente opdracht gegeven om
het onderzoek te starten, wetende dat de colleges van de aangesloten ge
meenten in principe akkoord zijn en dus ook bereid zijn om dit aan de
commissies voor te leggen. De kosten van het onderzoek bedragen ca.
6.000,en worden over de 4 Nederlandse gemeenten verdeeld. Hij hoopt
dat de raad begrip heeft voor de complexe situatie. Het is wel de bedoeling
ook dit punt in de commissie te behandelen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur
gemeester en wethouders.