- 22 -
De randweg.
De voorzitter stelt dat de raad op basis van bestuurlijk inzicht duidelijk
heeft aangegeven waar men op dit moment voor kiest. Hij kan zich voorstel
len dat men bij een dergelijke zwaarwegende afweging zoveel mogelijk fei
ten en zekerheden wil hebben. Hij zegt toe dat hij in de commissie regel
matig zal rapporteren over de voortgang, zodat de raad als dat nodig mocht
zijn, op ieder moment kan bijsturen.
In de streek-BenW is gesproken over deze weg, evenals in de werkgroep ver
keersveiligheid Scheldeweg-Putseweg, waarin wethouder Schuurbiers zitting
heeft. Hieruit blijkt dat de randweg wordt gezien als een weg die met name
de belangen van de gemeente Woensdrecht dient. Woensdrecht wil het door
gaande verkeer uit de bebouwde kom, heeft plannen met de bebouwde kom en
wil zijn bedrijventerrein beter ontsluiten. Als Woensdrecht op termijn
opgaat in een grotere zuidwesthoekgemeente, is de randweg natuurlijk ook
in het belang van die grotere gemeente.
Het gemeentebestuur heeft echter nog meer intenties, visies en ideeën.
Daar zet het zich voor in. Hij meent dat men daar wat de randweg betreft
geen uitzondering op moet maken. Als zo'n aanpak dan is te realiseren voor
de herindeling, moet men dat zeker niet nalaten. Mocht het niet lukken,
heeft Woensdrecht zijn zaken in ieder geval goed geregeld.
Wat betreft de relatie tussen het tracé van de randweg en de grondexploi
tatie van de Oostlaan, merkt hij op dat er altijd een zeker spanningsveld
bestaat tussen het ontwikkelen van bouwlokaties en het zoeken van een tra
cé voor de randweg. Dat geldt in feite ook voor de Oostlaan. Naast het
realiseren van de randweg heeft de raad opdracht gegeven tot het zoeken
van bouwlokaties, omdat er op korte termijn een grote behoefte is aan wo
ningen. Een van deze lokaties is de Oostlaan.
Bij de presentatie van het plan is gezegd dat bebouwing van deze lokatie
de ontwikkelingen van de randweg niet blokkeert. In het verleden is er
inderdaad sprake geweest van een ringweg op deze lokatie. Daar is van af
gestapt en de ontwikkeling van een bouwlokatie op die plaats heeft voor
rang gekregen. Formeel gezien zou de opbrengst van de grondverkoop kunnen
worden overgeheveld naar de financiering van de randweg. Maar om conform
de opdracht van de raad betaalbare woningen te kunnen bouwen, moet de ex
ploitatie van zo'n plan niet te zwaar worden belast en moet men proberen
om de grondprijs op een aanvaardbaar laag niveau te houden. Het is dus
zaak om hier een goede balans in te vinden.
Benoeming 3e part-time wethouder.
De voorzitter deelt mee dat het college oprecht van mening is dat er in
het besturen van onze gemeente geen sprake is van een duaal systeem, maar
dat de raad gezamenlijk bestuurt en zijn taken voor het dagelijkse werk
overlaat aan het college. Strikt naar het syteem kijkend is een zo breed
mogelijke steun vanuit de raad in de richting van het dagelijks bestuur,
een goede zaak. Hoe breder het draagvlak hoe beter, want dat geeft een
zeer solide basis voor burgemeester en wethouders om te kunnen opereren.
Uiteindelijk is het de politiek die uitmaakt uit welke partijen en door
wie dat brede draagvlak wordt georganiseerd.
T.a.v. het verzoek om de laatste zin bij punt 55. terug te nemen, merkt
hij op dat het college uit de discussie bij de presentatie van het colle
geprogramma had opgemaakt dat de C.D.A.-fractie het collegeprogramma niet
ondersteunde.
Hij begrijpt uit de reactie van de C.D.A.-fractie dat zij slechts op die
onderdelen, die betrekking hadden op bestaand beleid, niet met het colle
geprogramma kon instemmen. Als blijkt dat de C.D.A.-fractie het programma
in feite wel ondersteunt, is hij bereid de betreffende zin terug te nemen.