- 15 - 86. Centrumplan/verloederinq Raadhuisstraat. De voorzitter wil hier enige nuancering in aanbrengen. Hij hoopt deze ver loedering vanuit een goed distributie/planologisch-onderzoek, planmatig gericht te kunnen aanpakken. De gemeente kan proberen om op basis van een gedegen onderzoek en in over leg met de plaatselijke ondernemers een plan te ontwikkelen. Als gemeente is men dan prima voorwaarden scheppend bezig. Waar mogelijk moet de ge meente het initiatief nemen, maar veel initiatief ligt bij de ondernemers zelf. Als bestuurder kan men alleen maar hopen dat die initiatieven worden opgepakt. Op een aantal lokaties in de Raadhuisstraat is de gemeente afhankelijk van particuliere ontwikkelingen. Zij kan daar geen invloed op uitoefenen. Als de gemeente een goed plan neerlegt, goede voorwaarden schept en goede mo gelijkheden creëert, mag zij ook wel iets van de ondernemers zelf verwach ten. De voorzitter dankt de heer Van der Schrier voor het rapport over de ge westvorming. Hij heeft begrepen dat mevrouw Van de Bergh en de heer Nij- pels het volstrekt met dit rapport oneens zijn. Persoonlijk deelt hij het standpunt van laatstgenoemden. Alle gemeenten van het Streek- en het Stadsgewest hebben gekozen voor WGR-Plus op basis van bestaande taken, dus een verlengd lokaal bestuur. Met de laatste toespraak van staatssecretaris Van de Vondervoort in ge dachten hoeft men zich geen verdere illusies te maken. Het zal WGR-Plus worden of WGR-Plus op z'n smalst. Vanuit die insteek waardeert hij de in breng van de V.V.D. ten zeerste omdat het onderwerp dan weer eens ter sprake komt. Praktisch gezien worden er echter dingen beweerd die niet stroken met hetgeen waarmee men bezig is. De gemeenten hebben gezegd WGR-Plus, bestaande taken, verlengd lokaal bestuur. Dat houdt in een al gemeen bestuur en een DB dat bv. voortkomt uit de raden. De raden sturen aan. Er is dus geen plaats voor een 4e bestuurslaag. Hij is benieuwd wat de V.V.D. provinciaal en regionaal hiermee gaat doen. Aangezien ook de statenfractie van de WD kiest voor provincie, Rijk en gemeente, kan het een hele interessante discussie worden. Toerisme. De voorzitter deelt mee dat er op dit moment een hele goede notitie ligt van de Stichting Toerisme en Recreatie (STER) over de mogelijkheden van deze regio op het gebied van toerisme. Met deze regio wordt bedoeld het gebied tussen Bergen op Zoom, Wouw en Antwerpen. Het rapport adviseert samen te ontwikkelen en samen te promo ten. Het is een samenhangend gebied, bestaande uit 2 historische steden met daar tussenin een mooi groen gebied, bestaande uit bossen en polders. Het rappel om dit gebied thematisch te ontwikkelen hebben de 4 zuidwest hoekgemeenten met Bergen op Zoom en Wouw opgepakt. En er zijn contacten met Antwerpen en Reimerswaal om in die richting visies te ontwikkelen. Juist deze gezamenlijke aanpak kan tot concrete resultaten leiden. Op ba sis van landschapsbeleidsplannen kunnen bestemmingsplannen voor de bui tengebieden worden ontwikkeld, waarin de mogelijkheden om dergelijke ini tiatieven te realiseren worden vastgelegd. Als overheid is men dan goed bezig in de voorwaarden scheppende sfeer. Maar dat is niet alles. De V.V.D.-fractie heeft volstrekt gelijk als zij zegt dat er contact en overleg moet zijn met de branche, omdat daar uit eindelijk de echte financiering vandaan moet komen. Bovendien is het de branche waar nog de meeste groei in zit en daar moet men van profiteren, zeker onder de huidige omstandigheden. De werkgelegenheid ligt niet meer voor het opscheppen. Hij prefereert deze aanpak boven een lokale aanpak. Ook het Streekgewest is hierbij betrokken.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1994 | | pagina 121