- 14 -
Vertegenwoordigers van overheid en provincie in de projectgroep volgen
deze denkwijze in belangrijke mate.
Een eerste indicatie geeft aan dat de aanlegkosten ca. 14 miljoen bedra
gen, afhankelijk van het tracé. Het is een bekend gegeven dat de gemeente
zelf een substantiële bijdrage zal moeten leveren aan de bekostiging van
deze weg. Vandaar dat het college bij deze meevaller de kans ziet om een
belangrijke bestuurlijke intentie te realiseren en die meevaller daar voor
wil gebruiken.
Op de vraag of de gemeente ook de rest van de financiering rond kan krij
gen, kan bevestigend worden geantwoord, doch op dit moment is het niet
mogelijk om percentages aan te geven.
Defensie heeft toegezegd dat zij zullen bijdragen. Er zijn een aantal
rijks- en provinciale regelingen. De gemeente is daarover in gesprek. Er
zijn mogelijkheden als de gemeente met een goed projectvoorstel komt. Ook
deze instanties gaan er van uit dat de gemeente een behoorlijke eigen bij
drage moet leveren.
Verder zijn er nog EZ subsidies waarvoor de gemeente, in het kader van een
verbetering van de bereikbaarheid van het bedrijventerrein, in aanmerking
kan komen.
Los hiervan was de gemeente met provincie en de overige zuidwesthoekge
meenten betrokken bij een project ter verbetering van de veiligheid Put-
seweg-Scheldeweg. Dit project is uitgewerkt. De totale kosten bedragen ca.
8 a 9 miljoen, waarvan 3 a 4 miljoen voor rekening van de gemeente Woens-
drecht komen. Dat moet de gemeente opbrengen als zij een veilige Schelde-
weg/Putseweg wil hebben. De provincie levert een vergelijkbare bijdrage.
De maatregelen op het Woensdrechtse gedeelte hoeven niet genomen te wor
den, als er een randweg komt, omdat de aard van Scheldeweg en Putseweg dan
kompleet verandert. De provincie volgt de gemeente in die redenering en
heeft het project voorlopig opzij geschoven. Er zouden dus bedragen kunnen
worden overgeheveld. Dat gebeurt niet automatisch omdat het geld uit ver
schillende potten komt. Het is wel bespreekbaar en de provincie is bereid
hierin mee te denken. In dit stadium is het echter nog niet mogelijk om
met exacte cijfers te komen.
Uitgaande van het feit dat de gemeente een substantiële eigen bijdrage zal
moeten leveren, moet ze dit soort meevallers pakken, anders kan Woens-
drecht de randweg wel vergeten.
Het centrumplan.
De voorzitter antwoordt de A.W.B.-fractie dat het centrumplan moet worden
gezien als een nadere uitwerking van de structuurvisie waarin het van der
Meulenplein en alles daar omheen als uitgangspunt dienen. Zoals de C.D.A.
aangeeft zal ook de Raadhuisstraat daar bij betrokken moeten worden. De
aanpak van de Raadhuisstraat kan worden gerelateerd aan de ontwikkeling
van het van der Meulenplein en die is gebaseerd op de structuurvisie. Er
is dus geen sprake van onderuit halen maar van een versterking en een na
dere uitwerking.
Heimolen.
De voorzitter stelt dat ieder raadslid zich op zijn of haar eigen wijze
geweldig heeft ingezet voor het behoud van Heimolen. Daar moet iedereen
mee doorgaan. Het college is de raad heel dankbaar voor zijn inzet en zijn
steun in deze.
59. Functionaris bouw- en woningtoezicht.
De voorzitter antwoordt dat het inderdaad de bedoeling is dat de te benoe
men functionaris voor een groot gedeelte zijn salaris terugverdient. Dat
houdt in dat een gedeelte van deze functie kan worden toeberekend aan de
exploitaties en dat een gedeelte moet terugkomen uit de uitbestedings-
gelden.