- 13 - 68. Beleidsplan Verkeer en Vervoer. Wethouder Schuurbiers deelt mee dat het college dit plan in de loop van 1995 hoopt te kunnen presenteren. Bij de opstelling wordt ervan uitgegaan dat de randweg wordt aangelegd. 73. CAI. Wethouder Schuurbiers deelt mee dat de 4 zuidwesthoekgemeenten en de ge meente Wouw de PNEM gezamenlijk een voorstel zullen doen. 89. Inspanningen portefeuillehouder volkshuisvesting. Wethouder Schuurbiers antwoordt dat hij het woningbouwprogramma heeft be sproken met de Regionale Volkshuisvestingscommissie. Zij hebben dit pro gramma volledig onderschreven. Het programma is opgestuurd naar de provin cie en een dezer dagen verwacht het college een uitnodiging voor een ge sprek met de gedeputeerde. De voorzitter gaat over tot beantwoording van de resterende vragen. De randweg. De voorzitter geeft voor alle duidelijkheid eerst een schets van het be stuurlijk kader. De raad heeft de structuurvisie unaniem vastgesteld. Een dragend element van de structuurvisie is de randweg. Als de randweg niet gerealiseerd kan worden vervalt de hele structuurvisie. Er zijn een project- en een werk groep ingesteld waarin Fokker, Vliegbasis, bedrijventerrein De Kooi, over heid, provincie en gemeente zijn vertegenwoordigd. Project- en werkgroep zijn bezig een tracéstudie op te zetten. Hij hoopt dat de raad begrip heeft voor het feit dat de informatie bij een dergelijk groot project met een dermate ingewikkelde procedure nu nog niet volledig kan zijn. De raad zal gedeeltelijk op de huidige beschikbare gegevens moeten koersen en op eigen bestuurlijk kompas moeten varen. Project- en werkgroep voeren op dit moment druk overleg met provincie, Rijk en andere instellingen die hierbij betrokken zijn. Er is inmiddels een verkeers- en vervoersstudie opgesteld door hetzelfde bureau dat voor de gemeente het verkeers- en vervoersplan heeft gemaakt. Een verkeers- en vervoersstudie was nodig om te kunnen aantonen dat de randweg een belang rijke bijdrage levert aan de ontsluiting van het werkgelegenheidsgebied en het wegnemen van het doorgaand verkeer in de bebouwde kom. Ook voor de tracékeuze is een dergelijke studie van belang. Een van de conclusies van deze studie is dat de weg een hele belangrijke functie kan hebben voor het weghalen van het doorgaand verkeer. De Zoomweg heeft wel veel vrachtverkeer weggenomen, maar na een aanvankelijke daling neemt het overige verkeer weer toe. Uit de studie blijkt dat de randweg, afhankelijk van het tracé, een hele belangrijke functie kan hebben voor de verkeerscirculatie in de gemeente. Als het tracé verderop komt te liggen, heeft de weg wel een functie voor de ontsluiting van het werkgelegenheidsgebied en de omleiding van het doorgaand verkeer, maar nauwelijks voor de interne verkeerscirculatie. De projectgroep probeert hierin een balans te vinden en de argumenten tegen elkaar af te wegen. Een niet onbelangrijke conclusie is dat de ontsluiting van de randweg in fase 1, alleen het werkgelegenheidsgebied ontsluit, maar vanuit verkeers kundig oogpunt nauwelijks is te motiveren. Het college ging ervan uit dat het zowel vanuit economisch oogpunt als vanuit verkeerstechnisch standpunt belangrijk was om het werkgelegenheids gebied te ontsluiten. Het economisch standpunt blijft staan, maar het ver- keersargument verandert. Verkeerstechnisch heeft het alleen maar zin als de hele randweg wordt aangelegd. Het college zal zich hierop inzetten.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1994 | | pagina 119