- 10 - 33. en 43. Rampenbestrijding. Onder de punten 33. en 43. beantwoordt u wat opmerkingen t.a.v. rampen bestrijding en luchtverontreiniging. Wij hebben in onze algemene beschou wingen duidelijk willen aangeven dat de tactiek, om met de Belgische over heid te praten, misschien niet de allerbeste is en dat het onze voorkeur heeft om de bedrijven via Benego te wijzen op hun maatschappelijke verant woordelijkheid. In dit kader voorzitter, wil ik toch even wijzen op het milieujaarverslag van BASF, dat inmiddels ook aan alle raadsleden is toegezonden. Ik denk dat het entameren van deze milieurapportage door alle bedrijven in het Antwerpse, zeker de directies tot denken zal aanzetten en waarschijnlijk een beter resultaat op termijn zal afwerpen, dan praten met de Belgische overheid. Dat was de achtergrond van de opmerking die wij gemaakt hebben t.a.v. de luchtverontreiniging. 34. Openhaar vervoer: de rechtstreekse treinverbinding met Rotterdam. Wij betreuren het eigenlijk enigszins dat u geen druk op de NS wil uitoe fenen. Bij uw argumentatie zet u eigenlijk een NS pet op, terwijl wij lie ver hadden gezien dat u het belang van de streek naar voren zou brengen. De V.V.D. kan zich dan ook niet aan de indruk onttrekken dat alles wat naar Roosendaal komt voor de NS slechts een oninteressante buitenregio is. 39. Het toerisme. Voorzitter, daar hebben wij naar voren gebracht initiatieven te ontwik kelen tot het komen van een ondernemersvereniging in de toeristische branche. U stelt dat de ontwikkeling van het toerisme een gevolg zou moeten zijn van de Paraplunota die wordt voorbereid. De V.V.D. is eigen lijk van mening dat als je het ene doet, het andere niet hoeft te laten. De ontwikkeling van toeristische initiatieven is typisch een zaak van het bedrijfsleven. Zij moeten de mogelijkheden die zich daartoe aanbieden, benutten. Het gaat uiteindelijk om de verbreding en de versterking van de lokale werkgelegenheid en daarom ziet de V.V.D. graag dat dit punt ook op lokaal niveau wordt aangepakt en niet zuiver in regionaal verband. 41. Achterstand t.a.v. het actualiseren en verlenen van milieuvergunningen. De V.V.D. heeft al bij het oprichten van de RMD enige bezorgdheid en enige kritische opmerkingen laten horen t.a.v. de tarieven. Nu zijn de tarieven inmiddels weer verhoogd. De V.V.D. vraagt zich af of voor dat bedrag, we zitten nu boven 100,het tekort aan de capaciteit bij de ambtelijke dienst niet op een andere manier kan worden ingevuld dan via de RMD. De V.V.D. vraagt het college om daar toch nog eens naar te kijken. 46. Stedebouwkundiae invulling van bestemmingsplannen. Daar willen we kort over zijn. Misschien is het een suggestie om de raads- excursie van het volgend jaar in het kader van de hedendaagse stedebouw- kundige planontwikkeling te vatten. Daarbij kunnen we enige gerealiseerd projecten bezoeken. Ik denk dat dat zeer instructief zal zijn." De heer Van der Schrier wil het hierbij laten. De heer Koninas deelt mee dat de voorzitter van de P.v.d.A.-fractie de tekst heeft meegenomen. Hij kan nu geen algemene beschouwingen houden en wacht de tweede termijn af.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1994 | | pagina 116