- 6 -
Het doet de grensbewoners huiveren en er ontstaat een gevoel van mach
teloosheid in deze streek. De overheid schiet ernstig tekort.
De AWB-fractie verzoekt het college de aanbevelingen van Benegora ter
harte te nemen en in de Streek-BenW gezamenlijke actie te ondernemen
tegen deze schrijnende toestanden, waarbij de grootst mogelijke spoed
moet worden betracht.
De heer Meeuwisse deelt mee dat de CDA-fractie zich afvraagt aan wiens
willekeur men is overgeleverd. Hij is van mening dat indien België
geen medewerking verleent, Nederland de verantwoordelijkheid voor de
eigen inwoners zelf moet nemen en zelf dient over te gaan tot het op
stellen van een rampenbestrijdingsplan Doel. De CDA-fractie is van
mening dat er op redelijke termijn een totaal uitgewerkt rampenbe
strijdingsplan moet komen.
Aangezien uit het rapport blijkt dat het meetpunt Huijbergen niet meer
optimaal functioneert, informeert hij naar de huidige stand van zaken.
De heer Van Loon sluit zich aan bij de woorden van de heer Ars.
Verder maakt hij zich ongerust over de bestuurlijke verantwoordelijk
heid van de zuidwesthoekgemeenten. Hij is van mening dat de betreffen
de gemeenten te weinig indruk maken in België en hij verzoekt de voor
zitter bij Gedeputeerde Staten hiervoor de nodige aandacht te vragen,
opdat zij dit in hun contacten met de gouverneur van Antwerpen kunnen
meenemen.
De heer Forman merkt op dat de voorlichting nihil is. Hij vraagt zich
af waar het respect voor de bevolking blijft en waarom niet iedere
burger over een duidelijk uitgewerkt calamiteitenplan beschikt. In het
verleden heeft hij BenW reeds enkele malen een voorbeeld gegeven van
een calamiteitenplan voor de bevolking en hij vraagt zich af of deze
brochures serieus zijn doorgenomen.
Aangaande de informatieplicht van de overheid citeert hij als volgt
uit de Richtlijn Euratoom Raad van de Europesche Gemeenschap d.d.
27nov89
"Dient de bevolking die getroffen kan worden ingeval van stralingsge
vaar vooraf geïnformeerd te worden over de maatregelen ter bescherming
van de gezondheid die voor haar van toepassing zullen zijn, alsmede
over de te volgen gedragslijn bij stralingsgevaar. De informatie moet
voortdurend worden bijgewerkt. Zij wordt op gezette tijden verstrekt,
zonder dat de betrokken bevolking erom hoeft te vragen."
Vervolgens deelt hij mee dat het college in het verleden zijn vragen
over de haalbaarheid van een dergelijke voorlichting altijd ontkennend
heeft beantwoord, omdat de bevolking hiervan in paniek zou kunnen ra
ken. Hij is en blijft van mening dat de bevolking, om paniek te voor
komen, goed en bij herhaling moet worden voorgelicht. De ervaringen
met de gevolgen van Tsjernobyl hebben op deze noodzaak gewezen.
Het lijkt erop alsof het overheidsbeleid afhankelijk is van de wind
richting. De radio-actieve wolk draaide deze richting uit en zo waar
het Belgische Doel kwam in zicht en men dacht aan de Nederlanders in
de zuidwesthoek. Doch de wind draaide en de onderhandelingen kwamen
weer op een laag pitje. Een doelmatige bewaking van West-Brabant kwam
weer niet van de grond. Duizenden goed opgeleide ambtenaren zien geen
kans om een direkte telefoonverbinding Roosendaal-Antwerpen te reali
seren. De lakonieke houding van beide overheden t.a.v. een ramp is
verbijsterend.
De bevolking wil geen groot pak van een rampenplan, maar eist degelij
ke voorlichting over het hoe en waarom bij calamiteiten in Doel.
Hij is van mening dat deze kwestie niet alleen van belang is voor de
gemeenteraden in de zuidwesthoek, maar ook in de Gewestraad moet wor
den behandeld.
Tot slot informeert hij of de toegezegde jodiumtabletten in de ge
meente beschikbaar zijn.