- 6 - Het doet de grensbewoners huiveren en er ontstaat een gevoel van mach teloosheid in deze streek. De overheid schiet ernstig tekort. De AWB-fractie verzoekt het college de aanbevelingen van Benegora ter harte te nemen en in de Streek-BenW gezamenlijke actie te ondernemen tegen deze schrijnende toestanden, waarbij de grootst mogelijke spoed moet worden betracht. De heer Meeuwisse deelt mee dat de CDA-fractie zich afvraagt aan wiens willekeur men is overgeleverd. Hij is van mening dat indien België geen medewerking verleent, Nederland de verantwoordelijkheid voor de eigen inwoners zelf moet nemen en zelf dient over te gaan tot het op stellen van een rampenbestrijdingsplan Doel. De CDA-fractie is van mening dat er op redelijke termijn een totaal uitgewerkt rampenbe strijdingsplan moet komen. Aangezien uit het rapport blijkt dat het meetpunt Huijbergen niet meer optimaal functioneert, informeert hij naar de huidige stand van zaken. De heer Van Loon sluit zich aan bij de woorden van de heer Ars. Verder maakt hij zich ongerust over de bestuurlijke verantwoordelijk heid van de zuidwesthoekgemeenten. Hij is van mening dat de betreffen de gemeenten te weinig indruk maken in België en hij verzoekt de voor zitter bij Gedeputeerde Staten hiervoor de nodige aandacht te vragen, opdat zij dit in hun contacten met de gouverneur van Antwerpen kunnen meenemen. De heer Forman merkt op dat de voorlichting nihil is. Hij vraagt zich af waar het respect voor de bevolking blijft en waarom niet iedere burger over een duidelijk uitgewerkt calamiteitenplan beschikt. In het verleden heeft hij BenW reeds enkele malen een voorbeeld gegeven van een calamiteitenplan voor de bevolking en hij vraagt zich af of deze brochures serieus zijn doorgenomen. Aangaande de informatieplicht van de overheid citeert hij als volgt uit de Richtlijn Euratoom Raad van de Europesche Gemeenschap d.d. 27nov89 "Dient de bevolking die getroffen kan worden ingeval van stralingsge vaar vooraf geïnformeerd te worden over de maatregelen ter bescherming van de gezondheid die voor haar van toepassing zullen zijn, alsmede over de te volgen gedragslijn bij stralingsgevaar. De informatie moet voortdurend worden bijgewerkt. Zij wordt op gezette tijden verstrekt, zonder dat de betrokken bevolking erom hoeft te vragen." Vervolgens deelt hij mee dat het college in het verleden zijn vragen over de haalbaarheid van een dergelijke voorlichting altijd ontkennend heeft beantwoord, omdat de bevolking hiervan in paniek zou kunnen ra ken. Hij is en blijft van mening dat de bevolking, om paniek te voor komen, goed en bij herhaling moet worden voorgelicht. De ervaringen met de gevolgen van Tsjernobyl hebben op deze noodzaak gewezen. Het lijkt erop alsof het overheidsbeleid afhankelijk is van de wind richting. De radio-actieve wolk draaide deze richting uit en zo waar het Belgische Doel kwam in zicht en men dacht aan de Nederlanders in de zuidwesthoek. Doch de wind draaide en de onderhandelingen kwamen weer op een laag pitje. Een doelmatige bewaking van West-Brabant kwam weer niet van de grond. Duizenden goed opgeleide ambtenaren zien geen kans om een direkte telefoonverbinding Roosendaal-Antwerpen te reali seren. De lakonieke houding van beide overheden t.a.v. een ramp is verbijsterend. De bevolking wil geen groot pak van een rampenplan, maar eist degelij ke voorlichting over het hoe en waarom bij calamiteiten in Doel. Hij is van mening dat deze kwestie niet alleen van belang is voor de gemeenteraden in de zuidwesthoek, maar ook in de Gewestraad moet wor den behandeld. Tot slot informeert hij of de toegezegde jodiumtabletten in de ge meente beschikbaar zijn.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1992 | | pagina 34