- 5 -
19. Nederlandse Vereniging tot bescherming van Vogels; informatie afschaf
fen -jacht op 11 onschadelijke trekvogels.
De heer Ars verzoekt namens de AWB-fractie het verzoek van de Vereni
ging in te willigen en geen vergunning meer te verlenen voor de jacht
op deze vogelsoorten. Van genoemde soorten is er niet een die om reden
van vermeende schadelijkheid zou moeten worden verjaagd. Het willens
en wetens ombrengen van deze vogelsoorten is een nutteloze bezigheid.
Aangezien reeds 50% van de gemeenten positief op dit verzoek hebben
gereageerd, verzoekt AWB het verzoek in te willigen.
De heer Luiisterburq steunt dit voorstel niet. De CDA-fractie heeft
alle respect voor de Vereniging, maar vindt het een eenzijdige benade
ring. De fractie is ervan overtuigd dat de jagers tegenwoordig heel
goed begrijpen dat ook zij een milieu en natuurkundige beschermings-
taak "nebben. De CDA-fractie stelt voor op de oude voet door te gaan,
hetgeen inhoudt dat bij het verlenen van een jachtvergunning de infor
matie wordt gevoegd van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van
Vogels.
De CDA-fractie ziet het als een taak van de overheid om de jacht op
bedreigde vogelsoorten te verbieden. Gezien de contacten tussen de
Vereniging en het ministerie van landbouw is dat heel goed te realise
ren.
De voorzitter antwoordt dat de gemeente Woensdrecht geen rol speelt
bij dit vraagstuk omdat ze geen eigendommen heeft die voor de jacht
worden verpacht.
20. Beneaora Leefmilieu; informatie kerncentrale Doel.
De heer Ars merkt op dat het rapport Doel Matig Beleid reeds aangeeft
dat er een matig beleid wordt gevoerd t.a.v. de kernongevallenbestrij-
ding c.q. alarmering betreffende Doel. Hij vindt het goed dat Benegora
deze schrijnende situatie nog eens aankaart. Na 17 jaar kernenergie-
produktie en 5 jaar na Tsjernobyl is de alarmering en bestrijding
kernongevallen nog steeds niet geregeld.
Wel is in 1987 na het ongeval in Tsjernobyl besloten de mogelijkheden
te onderzoeken en het overheidsoptreden bij bestrijding van kernonge
vallen te verbeteren. Dit resulteerde in een nationaal plan voor kern
ongevallenbestri jding. De aanpak zoals m 1990 gepresenteerd vindt
plaats via een beleidsgroep die o.a. wordt bemand door de burgemees
ters van de Nederlandse gemeenten binnen een straal van 15 km van de
kerncentrale Doel. Dus ook Woensdrecht.
Spreker informeert wanneer de groep voor het laatst bijeen is geweest
en of er nog vooruitgang in deze zaak is te melden.
De produktie op de planning loopt thans al weer een jaar achter, omdat
de Belgische en Nederlandse inzichten op een aantal punten te ver uit
een lopen.
Nu is aangekondigd dat de aan de orde zijnde rapporten dit voorjaar in
hoofdlijnen worden samengevat in een kort en bondig "rompplan", dat
zal dienen als leidraad bij de opstelling van een rampenbestrijdings
plan. Het is triest dan men thans nog niet kan aangeven hoe lang een
en ander gaat duren.
Spreker informeert of in het rampenbestrijdingsplan ook de chemie
wordt betrokken. Het rapport van Benegora geeft aan dat het meetnet
onvoldoende is en dat een doelmatige bewaking van West-Brabant ont
breekt. Verder hanteert Doel een evacuatiezone van 10 km. Nederland
vindt 5 km voldoende, dan hoeft men niets te evacueren.
Voor zover bekend is de direkte telefoonverbinding met de alarmcentra
le van de regionale brandweer nog steeds niet tot stand gebracht.