- 5 - 19. Nederlandse Vereniging tot bescherming van Vogels; informatie afschaf fen -jacht op 11 onschadelijke trekvogels. De heer Ars verzoekt namens de AWB-fractie het verzoek van de Vereni ging in te willigen en geen vergunning meer te verlenen voor de jacht op deze vogelsoorten. Van genoemde soorten is er niet een die om reden van vermeende schadelijkheid zou moeten worden verjaagd. Het willens en wetens ombrengen van deze vogelsoorten is een nutteloze bezigheid. Aangezien reeds 50% van de gemeenten positief op dit verzoek hebben gereageerd, verzoekt AWB het verzoek in te willigen. De heer Luiisterburq steunt dit voorstel niet. De CDA-fractie heeft alle respect voor de Vereniging, maar vindt het een eenzijdige benade ring. De fractie is ervan overtuigd dat de jagers tegenwoordig heel goed begrijpen dat ook zij een milieu en natuurkundige beschermings- taak "nebben. De CDA-fractie stelt voor op de oude voet door te gaan, hetgeen inhoudt dat bij het verlenen van een jachtvergunning de infor matie wordt gevoegd van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Vogels. De CDA-fractie ziet het als een taak van de overheid om de jacht op bedreigde vogelsoorten te verbieden. Gezien de contacten tussen de Vereniging en het ministerie van landbouw is dat heel goed te realise ren. De voorzitter antwoordt dat de gemeente Woensdrecht geen rol speelt bij dit vraagstuk omdat ze geen eigendommen heeft die voor de jacht worden verpacht. 20. Beneaora Leefmilieu; informatie kerncentrale Doel. De heer Ars merkt op dat het rapport Doel Matig Beleid reeds aangeeft dat er een matig beleid wordt gevoerd t.a.v. de kernongevallenbestrij- ding c.q. alarmering betreffende Doel. Hij vindt het goed dat Benegora deze schrijnende situatie nog eens aankaart. Na 17 jaar kernenergie- produktie en 5 jaar na Tsjernobyl is de alarmering en bestrijding kernongevallen nog steeds niet geregeld. Wel is in 1987 na het ongeval in Tsjernobyl besloten de mogelijkheden te onderzoeken en het overheidsoptreden bij bestrijding van kernonge vallen te verbeteren. Dit resulteerde in een nationaal plan voor kern ongevallenbestri jding. De aanpak zoals m 1990 gepresenteerd vindt plaats via een beleidsgroep die o.a. wordt bemand door de burgemees ters van de Nederlandse gemeenten binnen een straal van 15 km van de kerncentrale Doel. Dus ook Woensdrecht. Spreker informeert wanneer de groep voor het laatst bijeen is geweest en of er nog vooruitgang in deze zaak is te melden. De produktie op de planning loopt thans al weer een jaar achter, omdat de Belgische en Nederlandse inzichten op een aantal punten te ver uit een lopen. Nu is aangekondigd dat de aan de orde zijnde rapporten dit voorjaar in hoofdlijnen worden samengevat in een kort en bondig "rompplan", dat zal dienen als leidraad bij de opstelling van een rampenbestrijdings plan. Het is triest dan men thans nog niet kan aangeven hoe lang een en ander gaat duren. Spreker informeert of in het rampenbestrijdingsplan ook de chemie wordt betrokken. Het rapport van Benegora geeft aan dat het meetnet onvoldoende is en dat een doelmatige bewaking van West-Brabant ont breekt. Verder hanteert Doel een evacuatiezone van 10 km. Nederland vindt 5 km voldoende, dan hoeft men niets te evacueren. Voor zover bekend is de direkte telefoonverbinding met de alarmcentra le van de regionale brandweer nog steeds niet tot stand gebracht.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1992 | | pagina 33