- 19 -
Punt 27. Extra's Burg. Moorsstraat.
Wethouder Beekhuiizen antwoordt mevrouw De Klerk dat in een eerder stadium
30.000,op het investeringsschema was opgenomen. Nergens is echter mel
ding gemaakt van de overige dekking. Kijkend naar de kapitaallasten 1992 op
het vorig investeringsschema, daarbij opgeteld de bijdrage van derden en
o 30.000,uit het stads- en dorpsvernieuwingsfonds, zou u tot de vervelende
conclusie zijn komen dat er een gat was, dat niet was gedekt. Het college
heeft hierop besloten voorlopig een bedrag van 325.000,op te nemen en
nog eens 325.000,als bijdrage van derden. Als het project door zou gaan
wordt het geheel op deze manier gefinancierd.
Punt 81. Zwembadencomplex.
Wethouder Reekhuiizen vindt het niet juist om te suggereren dat het college al
te gemakkelijk van de projectkosten gaat afwijken.
Op 11 december 1992 wordt het contract met de Koninklijke Luchtmacht getekend.
Uitgangspunt is geweest 7,5 miljoen projectkosten, excl. BTW.. Er wordt op dit
moment hard aan gewerkt om het hele plan besteksgereed te krijgen en op basis
hiervan zal worden bezien of het hele project binnen dit bedrag gerealiseerd
kan worden.
In de briefwisseling van de directeur Onroerendgoed BV naar de firma Hoogeslag
toe staat duidelijk vermeld dat de maximale projectkosten de 7,5 miljoen niet
mogen overschrijden. De exploitatieberekening is gebaseerd op 7,5 miljoen en
op basis hiervan is de contractsduur met de KLu vastgesteld. Overschrijding
van de projectkosten zal door de overige participanten moeten worden bekos
tigd. Mocht het zo zijn dat de geraamde bedragen wat bijgesteld moeten worden,
is er op dit moment enige speelruimte vanwege de gunstige rentetarieven. Het
eindresultaat zal zijn dat de exploitatie overeind blijft. Er zal in ieder
geval worden geprobeerd om binnen het bedrag van 7,5 miljoen te blijven.
Ook de Europese regelgeving inzake BTW tarieven brengt nogal wat veranderingen
met zich mee en kan van invloed zijn op de exploitatiebegroting. De juridische
adviseur van de gemeente is op dit moment hard bezig om meer duidelijkheid
hieromtrent te verkrijgen.
Hij hoopt hiermee duidelijk te hebben aangegeven dat de projectkosten niet zo
maar worden verhoogd, omdat de rentestand toevallig wat lager is.
Punt 85. Verhoaina afvalstoffenheffing.
Wethouder Beekhuiizen is ervan overtuigd dat hij voldoende argumenten heeft
aangedragen om aan te geven dat het resterende bedrag van de afvalstoffenhef
fing niet gedekt kan worden met de 75.000,-- besparing op de exploitatie
kosten 1993 van het zwembad. Bovendien is dit een eenmalige dekking, terwijl
een structurele oplossing gevonden moet worden.
De heer Van Strien merkt op dat hij in dit verband ook de legesverordening
heeft genoemd.
Wethouder Beekhuiizen stelt dat de opbrengst uit de verhoging van de leges
tarieven niet relevant is voor dit probleem. Het zou bovendien onverstandig
zijn om alvorens de legesverordening in de commissie is behandeld en is vast
gesteld door de raad een eventuele meeropbrengst voorshands te besteden. Het
lijkt hem zinvoller eerst de legesverordening vast te stellen. Hij zou de raad
ten stelligste willen ontraden om het ene gat te dichten met het andere.
Tot slot wil hij nog even de aandacht vestigen op de nota automatisering die
eraan komt en waarvoor nergens bedragen zijn opgenomen, alsmede op de toekom
stige verhogingen van de afvalstoffenheffing als gevolg van het feit dat afval
gescheiden moet worden ingezameld.
Punt 81. Zwembadencomplex.
Wethouder Beekhuiizen denkt niet dat het nodig is hier verder op in te gaan
gezien de vele positieve reacties die hij heeft ontvangen t.a.v. de hele ex
ploitatie-opzet, de financiële onderbouwing en de manier waarop de financie
ring is rondgemaakt met de verschillende BV's.