- 7 -
Onze economie is gebaseerd op groei. Het is evenwel een feit dat meer en meer
rekening moet worden gehouden met lage tot zeer lage groeicijfers.
Hetgeen voor de economie geldt, geldt evenzeer voor onze gemeente.
Wij zullen ons als in groeiklasse 3 ingedeelde gemeente moeten bezinnen op een
situatie van beperkte en beheerste groei. Dit vraagt om veel inzicht en cre
ativiteit om de evenwichtige opbouw van onze gemeente in stand te houden.
In dit kader kan men zich zelfs afvragen of het opsparen van woningcontingen
ten en het bouwen van 56 senioren-woningen wel zo'n goede beslissing is ge
weest, omdat de druk op de markt van betaalbare huurwoningen hierdoor bijzon
der sterk is toegenomen.
De WD pleit dan ook voor het ontwikkelen van plannen met betrekking tot goed
kopere huurwoningen en het bevorderen van een betere doorstroming in alle ca
tegorieën van de woningmarkt.
5. Betreft punt 59.
Uit uw reactie op onze opmerking ten aanzien van het bezoek aan Intergas,
kunnen wij geen andere conclusie trekken dan dat U, of niet heeft geluisterd,
of niet heeft begrepen wat de bedoeling was.
Op tal van terreinen kan de gemeente in dit kader haar steentje bijdragen. Zo
heeft de gemeente bemoeienis met wonen en welzijn, het onderwijs, het werken
(industrie, handel, ambacht, dienstverlening), verkeer en vervoer.
Van de overheidsinstellingen staat de gemeente het dichtst bij de gebruikers
van energie en heeft ons inziens de plicht om in te haken op het binnen het
MAP+ ontwikkelde energiebeleid.
6. Betreft punt 62.
De WD is sterk voorstander van het doorberekenen van kosten in z.g. kosten
dekkende tarieven. In de voorliggende begroting is daar duidelijk op inge
speeld.
Voor de burger telt evenwel de totale lastendruk. Hoe meer gelden via retri
buties worden geïnd, des te minder aanspraak behoeft te worden gemaakt op de
algemene dekkingsmiddelen.
Wij vrezen evenwel dat een toenemende lastendruk in de toekomst onvermijdelijk
zal blijken te zijn.
Wat de WD wil voorkomen is dat naast de stijging van de retributies,®^tra
ruimte wordt geschapen via de OGB, in plaats van te bezuinigen en efficiënter
te werken.
7. Betreft punt 93 en 108.
Tenslotte waren wij nog een opmerking schuldig aan het adres van de P.v.d.A.
met betrekking tot het economisch beleid. Dit gewraakte beleid heeft met name
betrekking op het aantrekken van bedrijfsvestigingen op het nieuwe industrie
terrein.
De P.v.d.A. en trouwens ook het CDA, pleiten voor het betrekken van het REWIN
bij de acquisitie.
De WD heeft een duidelijk andere mening en denkt in deze dat de gemeente
beter "haar eigen broek kan ophouden" en zelf een acquisitie-beleid kan gaan
voeren.
Op deze manier kan meer gericht worden gezocht en kunnen contacten met poten
tiële bedrijven rechtstreeks worden opgebouwd.
Mogelijk kunnen instrumenten als "tipgeld", "aanbrengpremie" of het inschake
len van in die branche ingevoerde personen of bedrijven, vruchtbare resultaten
opleveren.
Ook adverteren en het inrichten van een stand op bijvoorbeeld bedrijfscontact-
dagen zou overwogen kunnen worden.