- 11 - De heer Bosman stelt dat een door de partij uitgegeven stuk niet valt on der de verantwoording van de wethouder. Dat is een partijverantwoordelijk heid. Hij vindt het bijzonder vreemd dat de heer Van der Schrier de wet houder daar over aanspreekt. Terugkomend op de woorden van de heer Meeuwisse die de voorgenomen fusie bestempelt als geruchten, wijst hij erop dat in de notulen van juni 1991 is vastgelegd dat er een fusie op komst was. De heer Meeuwisse vindt het jammer dat de heer Bosman zijn woorden op deze manier interpreteert. De heer Bosman herhaalt dat de opmerking over een mogelijk samengaan tus sen de beide welstandszorgen in de stukken van juni 1991 heeft gestaan. Hij neemt aan dat correct is genotuleerd, want in de volgende vergadering is op het verslag geen enkele aanmerking gemaakt. De heer Meeuwisse wenst niet te worden beticht van geruchten. Hij neemt dat de heer Bosman hoogst kwalijk. De voorzitter verzoekt de heer Bosman zijn verhaal af te maken. De heer Bosman heeft eveneens geconstateerd dat er bij het evaluatiever slag geen vergelijkingsmateriaal beschikbaar was. De AWB-fractie heeft nooit gezegd dat er geen irritatie meer is bij de burgers. De AWB-fractie heeft wel gesteld dat er over smaak niet valt te twisten, de fractie blijft daar bij. Hij is ervan overtuigd dat dit ook in de toekomst nooit zal veranderen. De AWB-fractie blijft het standpunt van het college volledig steunen. De heer Bornet vindt het een uitermate zorglijke zaak. Hij vraagt zich af of hier het vertrouwen in een wethouder of een college wordt opgezegd, of wat hij hieruit moet destilleren. De heer Meeuwisse merkt op dat de CDA-fractie dat met de heer Bornet hier uit heeft gedestilleerd. De voorzitter constateert dat de raadsleden behoorlijk uit de orde lopen en stopt de discussie. De heer Koninos stelt dat het hier gaat om het belang van de burger. De fusie heeft z.i. de bedoeling de advisering naar BenW toe te verbeteren. Afgaande op de ter inzage gelegde cijfers vond de PvdA-fractie het resul taat onvoldoende. De laatste cijfers geven aan dat het nu beter gaat. Hij informeert waar de kleine commissie wordt gestationeerd, alsmede of ook intern een bepaalde kwaliteitsverbetering wordt nagestreefd. Hij pleit voor korte lijnen, dat is in het belang van de burger. Getracht moet wor den het aantal tevreden mensen te verhogen. Wethouder Schuurbiers vindt het een goede zaak dat de heer Meeuwisse aan geeft dat de CDA-fractie evaluatie en fusie aan elkaar heeft gekoppeld en niet het college. De heer Meeuwisse heeft in de commissie de volgende cri teria genoemd waaraan het functioneren van de welstandszorg zou kunnen worden getoetst; nl. zijn ambtenaren, architecten en burgers tevreden over de commissie. Spreker is hier niet verder op ingegaan omdat hij zijn twij fels heeft over deze normeringen. De ambtenaren hebben wel een andere werkwijze ervaren, doch hij heeft weinig klachten vernomen. Burgers en architecten zullen nooit helemaal tevreden zijn. Iedereen schijnt alles goed te doen behalve de welstandscommissie. Spreker is het daar absoluut niet mee eens. Als mensen vaak terug moeten komen is dat een bewijs dat de bouwaanvraag niet kompleet is en niet kan worden geaccepteerd. De heer Konincrs doelt op een loket waar mensen met hun vragen terecht kun nen en waar een richting van werken wordt aangegeven, zodat ze niet tel kens een nieuwe aanvraag moeten indienen. Wethouder Schuurbiers antwoordt dat een ambtenaar geen architect is. Een ambtenaar geeft aanwijzingen m.b.t. bouwtechnische zaken. Een goed archi tect neemt de voorschriften van het bestemmingsplan mee en die maakt geen fouten. Doch het zijn vaak onvoldoende deskundige tekenaars die de fouten maken, waar de ambtenaar of de welstandszorg de schuld van krijgen.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1992 | | pagina 133