- 9 -
De cijfers neemt hij voor kennisgeving aan. Verder bestaat de hele evalu
atie naar zijn mening uit de slotzin: "De commissie opereert nogal af
standelijk".
De AWB-fractie heeft huis-aan-huis een brochure verspreid. De fractie
geeft daarin een eigen visie over het functioneren van de welstandszorg,
zoals verwoord door de heer Bosman.
Spreker vindt het heel vreemd dat de AWB-fractie over kennis en informatie
beschikt die kennelijk niet aan de commissie is doorgespeeld.
De heer Bosman protesteert tegen deze uitlating van de heer Van der
Schrier. Er is geen informatie aan de AWB-fractie doorgespeeld.
ne voorzitter verzoekt de heer Van der Schrier verder te gaan.
De heer Van der Schrier betreurt het dat een extra commissievergadering
moest worden ingelast voor een zaak die naar zijn mening best nog enkele
weken had kunnen worden uitgesteld.
Hij zou graag van het college willen vernemen of er een koppeling bestaat
tussen de evaluatie en de fusie.
Tot slot verzoekt hij met een beter onderbouwde evaluatie m de commissie
terug te komen.
De heer Koninqs stelt dat binnen de raad totaal verschillend wordt gedacht
over het functioneren van de welstandscommissie. De AWB-fractie denkt dat
er geen irritaties meer zijn. De evaluatiecijfers die onvolledig zijn on
derbouwd bewijzen het tegendeel.
Uitgangspunt bij dit alles is: hoe ervaart de burger aan het loket de hele
gang van zaken. Wat de raad ook besluit, spreker wil in ieder geval be-^
reiken dat de serviceverlening naar de burger toe verbetert. Hij wacht in
deze het antwoord van het college af.
De heer Huiioens merkt op dat ook de AWB-fractie weet dat er irritaties
leven bij de burger. De heer Bosman heeft reeds opgemerkt dat ook de vori
ge keer niet over kwaliteit is gesproken. De AWB-fractie is er alles aan
gelegen dat zoveel mogelijk bouwaanvragen worden goedgekeurd. Een van de
uitgangspunten is geweest een snellere afhandeling van de bouwaanvragen.
Dat punt is gerealiseerd.
Over schoonheid valt echter niet te twisten en dat zal altijd wel een punt
van discussie blijven.
Wethouder Schuurbiers vindt het niet juist om het instemmen met de fusie
te koppelen aan de evaluatie. Zelf heeft hij nooit een dergelijke koppe
ling gelegd.
Gezien de uitlatingen van de heren Van Loon en Meeuwisse vraagt hi] zich
af wat zij van een evaluatieverslag verwachten en waarop zij de mening
baseren dat de huidige welstandscommissie niet naar behoren functioneert.
Uitgangspunt was een snellere behandeling en uniforme beoordeling van de
bouwaanvragen. De huidige commissie beantwoordt volledig aan de gestelde
doelstellingen.
Na de fusie krijgt ieder district een grote en drie kleine commissies. De
kleine commissies zullen de bouwaanvragen minstens twee keer per maand ter
plaatse beoordelen.
Verder ontkent hij ten zeerste dat de fractie over meer informatie zou
beschikken dan de commissieleden.
Er is destijds een extra vergadering ingelast omdat de gemeente verplicht
was om vanaf lnov92 aangesloten te zijn bij een welstandszorg en de com
missieleden zelf hebben gevraagd dit punt in een commissievergadering te
behandelen.
Irritaties zullen er z.i. altijd blijven, omdat niemand gelukkig is als
zijn bouwaanvraag wordt afgewezen.
Op dit moment zijn tussen juli/augustus 1991 en oktober 1992 181 bouwplan
nen ingediend. Van deze bouwplannen zijn er 67 de eerste keer akkoord be
vonden en 42 met een kleine aanpassing, dus in totaal 109 bouwplannen. 54
bouwplannen zijn de eerste keer afgewezen en 18 plannen zijn teruggestuurd
i.v.m. te weinig informatie.