- 8 -
Spreker informeert waarom de evaluatie van de huidige Welstandszorg en het
onderhavige voorstel nog niet in de commissie zijn behandeld.
De heer Van Loon sluit zich hierbij aan. Verder verzoekt hij meer duide
lijkheid omtrent de normen die aan een welstandscommissie worden gesteld,
alsmede of de huidige Welstandszorg aan de gestelde criteria voldoet. Ge
zien de ervaringen tot nu toe met deze commissie, verzoekt hij de grootste
zorg te betrachten alvorens met de fusie in te stemmen.
Verder heeft het hem ten zeerste verbaasd dat de voorgestelde wijzigingen,
die al zo lang in behandeling zijn, pas nu in de raad komen.
De heer Bosman merkt op dat de 2 toegevoegde agendapunten nauw met elkaar
verband houden. De nieuwe wet treedt op 1 oktober 1992 in werking, er zit
dus niet veel anders op dan ermee in te stemmen. Bij het bestuderen van de
stukken bleek echter dat de "Wet van 29 augustus 1991 tot herziening van
de Woningwet" reeds in 1991 in Staatsblad 439 is gepubliceerd. Hij vindt
deze handelwijze ongepast en gevoelsmatig zelfs getuigen van een zekere
minachting voor de raad. Hij verzoekt het college na te gaan waar het hier
in huis heeft gehaperd.
De heer Huiiaens vult aan dat het de AWB-fractie ook heeft verbaasd dat
zij nog niets over de evaluatie heeft vernomen.
Wethouder Schuurbiers antwoordt dat de stukken niet eerder in de commissie
konden worden behandeld, omdat de laatste regelgeving inzake de herziene
Woningwet het Bouwbesluit op het allerlaatste moment is binnengekomen.
Het is een gigantische klus geweest om de regelgeving aan te passen. Deze
aanpassing was noodzakelijk om de inwoners vanaf lokt92 goed te kunnen
informeren. Hieraan is de voorkeur gegeven.
Een evaluatie-rapport over het functioneren van de huidige welstandscom
missie is in voorbereiding en zal in oktober of november a.s. in de com
missie worden behandeld.
Het is juist dat de Wet tot herziening van de Woningwet in Staatsblad 439
is gepubliceerd, doch hierin was de laatste regelgeving nog niet verwerkt.
De heer Bosman interrumpeert de wethouder met de opmerking dat ook de aan
vullende regelgeving ter inzage gelegd had kunnen worden.
Wethouder Schuurbiers antwoordt dat het onmogelijk was om op zo'n korte
termijn een nota te schrijven over de inhoudelijke kant van regelgeving.
De voorzitter heeft begrip voor de kritiek vanuit de raad, doch voegt
eraan toe dat het college ook de gelegenheid moet krijgen om een derge
lijke zaak goed te kunnen presenteren. Publikatie in het Staatsblad im
pliceert niet dat een dergelijke herziening op de Woningwet zo maar kan
worden gepresenteerd. Dergelijke zaken moeten vaak nog door departementen
of de VNG worden vertaald in concrete regelgeving. Omdat in de praktijk
wijziging op wijziging binnenkomt, wordt gewacht totdat alles definitief
binnen is. De tijd is dan vaak te kort om een goede presentatie te verzor
gen. Spreker hoopt dat de raad hiervoor begrip heeft. Er is zeker geen
sprake van minachting en hij hoopt dat de heer Bosman dat woord terug
neemt. Als er sprake is van minachting dan is dat van toepassing op Den
Haag. De lagere overheden zijn vaak aan formele termijnen gebonden, maar
krijgen hun gegevens pas op het allerlaatste moment vanuit Den Haag toege
zonden.
De heer Bosman neemt het woord minachting terug. Hoewel hij begrip heeft
voor het feit dat niet alles tijdig kan worden gepresenteerd, vraagt hij
zich af waarom de aanvullende regelgeving niet ter inzage is gelegd. Dit
had een hoop kritiek kunnen voorkomen.
Verder is hij van mening dat het voorstel, mits intussen alle regelgeving
binnen is, eigenlijk iets anders ingekleed had moeten worden.
De heer Meeuwisse heeft begrip voor hetgeen de voorzitter naar voren heeft
gebracht. Het stuit de CDA-fractie echter zwaar tegen de borst als be
paalde afspraken met de voorzitter van de commissie niet worden nagekomen.